Gå til innhold
Arkivverket

[#27069] Eivind Bersveinson Flemmen f ca 1732 Tingvoll g med Ragnhild Ellingsdtr f1737.


Gjest Hugo Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Finner dette ekteskapet i FSRAGNILL ELLINGSDR Female FamilyMarriages:Spouse: EVEN BERSVENDSENMarriage: 27 APR 1757 Tingvoll, More Og Romsdal, Norway--------------------------------------------------Her er vel dåpen til Ragnhild RAGNILD ELLINGSEN Female Event(s):Birth: Christening: 12 APR 1733 Tingvoll, More Og Romsdal, NorwayParents:Father: ELLING LAMVIIG--------------------------------------------------I 1660-årene er det en Elling som er oppsitter på Lamvik, så det ser ut som dette navnet har gått igjen, i allefall på gården [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bd23MT60&gardpostnr=434&merk=434#ovre>LenkeMen dette hjelper deg vel ikke stort. Hvis du søker på Tingvoll i tema/nummer i debattforumet, vil du se at enkelte av disse er besvart av ”radarparet” Tore Kristiansen og Tor Larsen, Kristiansund, for eksempel: Lenke og Lenke og LenkePå DIS-Norges nettsider, slektsforskerbasen finner jeg følgende person registrert på gården Lamvik, Tingvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hvis det er Ragnhild Ellingsdotters (1733-1784)aner du er ute etter, har du dem her (ihvertfall noen av dem):Foreldre: Elling Knutson (1700-e.1741) og Mildrid Olsdotter (død 1752);Elling Knutsons foreldre: Knut Ellingson (1668-k.v. 1734) 1698 gm. Ragnhild Bårdsd. Rotås (1677-e. 1719)Knut Ellingson Lamviks foreldre: Elling Pederson (1634-1695.) Han var 'sikkert' svigersønn av Knut Lamvigen, den forrige brukeren av garden. Hustru: Ukjent, men sannsynligvis N. Knutsdotter..Knut Lamvigen og quinden er oppført som gardsfolk 1627, 1645 og 1657. Han døde i 1663. Ei Ane Knutsd. Lamvik som døde 86 år gammel i 1675 (dvs. f. ca. 1589), var trolig Knut sin mor.Ragnhild Bårdsd. Rotås - hennes foreldre: Bård Tørrisson (omk. 1640-f. 1701) og Brit Olsd. Fredsvikli (????-1692.)Bård Rotås sine foreldre: Tørris Rotås og Brit Bårdsdotter. Om Tørris er det å si at det ikke er oppgitt noe årstall for fødsel eller død, men han står som bruker i 1625 og 1645. Hans fars navn står heller ikke i skriftene. Men Tørris var 'sikkert' sønn av den Knut som var bruker i 1590. 'Det kan difor med nokså stor sanning seiast at forfedrene til Tørris må ha site på garden frå utgamal tid.'Brit Bårdsdotter døde i februar 1670. Skal vi tro Hyldbakk kom hun fra den 'rike og velvørde' ætta som i gamle dager satt på Fredsvikgarden, nå i Nesset. Men Ottar Roaldset skriver i bygdeboka for Nesset at Brit kom fra Flemma, nærmere bestemt Nistua (Ragnhild Ellingsd. Lamvik ble gift i Oppistua i Flemma, men det var og er tjukk slekt mellom disse to gardene.)Ifølge Roaldset ble derimot Brit Bårdsdotter sin bror, Bjørn Bårdson, bonde i Fredsvika. Og det er etter han den rike og velvørde ætta der inne stammer. Brit sin andre bror, Einar, ble bonde i Nistua/Flemma.Bård Flemmen, far til Bjørn, Brit og Einar, skal ha vært sønn av en Tore Flemmen.Kan henge på at Bjørn Bårdson sin sønn, Bård Bjørnson Fredsvik, er omtalt av Hyldbakk ifm. giftemålet med ei kvinne fra Stangvik. Om de giftemålene deres barn inngikk, skriver Hyldbakk at 'såleis hekk dei i hop som krongelriset alle desse gamle lensmannsættene.'Hyldbakk/Tingvollbøker 1+3/Stangvikboka bd. 2; Ottar Roaldset: Nessetboka.Nå må jeg slutte. Kanskje har du dette fra før. Men skitt au. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Torgeir. Takk for svar,Svaret låg nermere en jeg trodde, Jeg har en annen anerekke som har de samme navn. Fresvika kjører jeg forbi flere ganger i året når jeg reiser til Eidsvågen, der min kones slekt kommer fra. Hilsen Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til 4: Tørris Rotås' farsnavn (Knutsen) går frem av en regestseddel i Kjeldeskriftavd. i Riksarkivet:6/11 1641: Lensmannen og 5 lagrettemenn i Gangnats tinglag gjør vitterlig, at i nærværelse av K. mats. fogd over Nordmørs len Christopher Nilssøn og sorenskriveren Morten Rafn [! Skal nok være Rauius, jfr. en annen debatt nylig!] fremkom Thorris Knudsen på Raadtaas og beviste, at der arveligen var tilfalt hans hustru Britte Baardsdatter etter hennes sal. fader Baard Thordsen Flemmen 1/2 spanns leie i Raadtaas og 8 marklag i Fredtzuigen i Tingvoll kirkesogn. Likeledes fremla han 2 pergaments kjøpebrev på 1 spanns leie og 6 marklag i Raattaas, så at han og hans hustru og deres arvinger nu eie 1 1/2 spanns leie og 6 marklag med bygsel i Raattaas og 8 marklag i Fredtzuig. - I en påskrift bevitner lagmannen P. Dreyer, at Baard Tørrissen har anvist ham ovenstående tingsvitne, der viser hans og hans medarvingers bygsel og odelsrett til Raattaasen og 8 marklag i Fredzvigen. Dat. Røvigen 31. januar 1672.Dom. Septuages. (19/2) 1660 ble begravet i Tingvoll Ingeborg Tørrisdtr. Rotås. Det kan vel ikke være Tørris Knudsens datter, for hun bodde jo på Hanem? Dette kan altså være Tørris Knudsens mor, og at hans datter Ingeborg er oppkalt etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Ad (4): Apropos Bjørn Bårdsson i Fressvik, er opphavet til hans hustru Mildrid Jonsdotter (f. ca. 1607) kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til 4: Gårdshistorien for Tingvoll oppgir at Bård Tørrisen giftet seg med Brit Olsdtr. fra Fredsvikli. Det stemmer ikke. Hun var fra Gjøvikli, det går klart frem både ved trolovelse og giftermålet 5/12 1669, i begge kirkebøkene for Tingvoll, som overlapper hverandre på 1660- og 1670-tallet.Det er ellers i bd. 3 under Rotås s. 458 oppgitt at Ingeborg var gift til Hanem og Margrethe til Bergsli. Det var det jeg siktet til i mitt innlegg 6, at Ingeborg kom til Hanem. I virkeligheten var det motsatt, som riktignok går frem under h.h.v. Hanem og Bergsli.Men det er fortsatt ikke riktig, som det står, at Margrethe Tørrisdtr. først var gift med Elling Hansen i Utistua på Hanem, senere med Ole Larsen Hanem. Elling Hanem døde allerede i 1646, og for at Margrethe skulle ha vært gift med ham, måtte hun ha vært betydelig eldre enn sine søsken, som ser ut til å være født ca. 1635-40.Ved å gå igjennom kirkeboka for Tingvoll, har jeg funnet ut at det forholder seg som følger:Trolovet 1649: Ole Larsen og Dårit Hanem. Det var altså DÅRIT som hadde vært gift med Elling Hansen Hanem.1661 19 p. Trin. ble begravet Oluf Hanems kv. Dordi. Hun levde altså helt til da.1663 Fer. III Nat. trolovet Oluf Larsen Hanem og Margrethe Tørrisdtr. Så først HER kommer hun inn!1669 21 p. Trin. begr. Margrethe Hanem 24 år, f. ca. 1645. Dét var noe annet!1670 20 p. Trin. trol. Ole L. Hanem og Anne Knutsdtr.Ole Larsen Hanem var forresten fra Meisingset. Han var verge for brorbarna ved skifte etter Anders Meisingsets kone Sigrid i 1669.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Øivind H Thingvold

Gamle tråder blir som nye. Jeg har sett nøyere på aner på Rottås og dermed sett etter siste avsnitt i Svein Bjørndals innlegg nr. 6. Det jeg leser i kirkeboka fra Dom Septuages 1660 er:'absolveret Knud Olsens kierist Ingebor Torrisdat. Raataas.Et lide pigebarn graffestedt'Dette støtter opp om at Hyldbak skriver feil om søstrene Ingeborg og Margretes ektemenn. Ingeborg var gift med Knud Olsen og Margrete var gift på Hanem. Jeg tolker innførselen slik at Ingeborg (og Knut Olsen) hadde ligget i hjel en liten datter, noe som var ikke helt uvanlig, og derfor måtte ha 'absolusjon'.Dermed vet vi fremdeles ikke navnet på Tørris Knutssons mor.Vennlig hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.