Gå til innhold
Arkivverket

[#27072] Stephen Jensen f ca 1725-35 Herøy/Dønna


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder jo på med slektsforskning for en venninnes mor, og har kommet ned til Stephen Jensen Bøe/Slapøy som jeg søker aner på. Han har fått veldig forskjellig fødselsår fra forskjellige kilder, og blant annet er det opplyst at han var 26 år ved innrulleringen i 1769. Det er jo ikke mulig siden han ble gift alt 10.10.1756 med Marit Joensdatter i Nesna kirke. Deres barn:1)Peder Pedersen døpt Dom Quli(01.04) 17592)Jacob Pedersen døpt Ter. 3 pent.(12.05.1761).3)Chrisiana Pedersdatter døpt Dom Palmarum 1764. Blant fadderne var Peder Jensen Bøe, som kan være bror av Stephen.4)Jens Pedersen døpt 21.03.17675)Maren Johanna døpt 11.p.trinit. 1769.Alle barna ble døpt i Dønnes kirke. Jeg finner ikke Stephen Jensen som døpt i Herøy eller Dønna, og jeg har dessverre ikke mulighet til å få sjekket Alstahaug og Tjøtta nå fordi den aktuelle mikrofilmen på biblioteket er på evig utlån.Finner en Jens Pedersen Bøe som får sønnen Hans døpt 9.p. trinit. 1740, og i kirkeboka er det da oppgitt at han var fra Herøy. Imidlertid er det ikke spor etter Jens Pedersen Bøe i kirkeboka for Herøy i perioden 1720-1740 såvidt jeg kan se. Jens Pedersen Bøe kan jo være far til Stephen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

I Svein Edvardsens avskrifter av skifter fra Herøy/DØnna 1686/1780 nevnes Stephen Jensen Bøe i HerøSkiftet holdes 1763 på Glein, Dønna etter Ole Andersen. Her nevnes bl.a. søsteren Maren Andersdatter, Død, var gift med Jon Olsen Titternes, barn Anders (Tj. faren), Jon, Elias, Marit (gift med Stephen Jensen Bø). Ole har ei søster Gunnel (død, gift med Adrian Hansen Titternes).Skifte Sigerstad, Dønna 1720 etter Marite Nilsdatter, gift med Nils Pedersen. Her nevnes barna fra 1. ekteskap Ole, Maren og Gunnel.Ørjan K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret, men disse skiftene har jeg sett. Ellers har jeg fått opplysninger om en Stephen Jensen fra privatperson, som har funnet en Stephen Jensen døpt i 1724 i Nord-Folda, og foreldre var Jens Lebuchsen og Martha Jensen Kraeklingen. Er dette den Stephen jeg er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har funnet ut at Stephen Jensen Bøe ble døpt 7.p.trinit. 1728 i Nesna, og jeg må ha vært blind som ikke har sett dette før. Jeg har jo sett kirkeboka for 1728 og årene rundt flere ganger. Far til Stephen var som jeg trodde Jens Pedersen Bøe. Moren Johanna Stephansdatter ble introdusert 12.p.trinit. 1728. Jens Pedersen Bøe og Johanna Stephensdatter ble gift 9.ptrinit. 1725 i Dønnes kirke, og fikk også sønnen David døpt 16.p.trinit. 1726. Jeg har hittil ikke funnet flere barn til og med 1731, men det er da merkelig at det ikke kom flere barn mellom 1731 og 1740.Nå dukker nye spørsmål opp: Hvem var aner til Jens Pedersen Bøe og Johanna Stephensdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.