Gå til innhold
Arkivverket

[#27073] Jørgen Rasmussen Sør-Bjørn f 171?Herøy/Dønna


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder på med slektsforskning for en venninnes mor, og har kommet til Jørgen Rasmussen som fikk datteren Marit døpt i Herøy Domini Rimini 1736 i Herøy. Dette er det eneste jeg finner på Jørgen, og siden han bodde på Sør-Bjørn er det naturlig å lete i kirkebøkene for Nesna(Sør-Bjørn tilhører Dønna i dag og det var da under Nesna), og Herøy. Det er ikke spor etter Jørgen Rasmussen i perioden 1720-1740 på noen av disse stedene utenom i 1736 såvidt jeg kan se.Siden jeg har så lite på Jørgen her, tar jeg litt om datteren Marit Jørgensdatter: Hun var gift med Anders Eriksen som var født i 1724 i Olfoden på Dønna. Barn:1)Erik Andersen født i September 1769 på Dønna, og var gift med Pernille Jensdatter. Det er disse en skal videre på.Anders Eriksen døde, og Marit Jørgensdatter ble gift 2 med Lars Petersen som var født i 1741 på Slapøy. Barn:2)Peter Andreas Larsen som levde fra 1772 til 18123)Inger Anne Larsdatter født 17774)Massi Larsdatter født 1780Hvem var Jørgen Rasmussen gift med? Hvor var han fra? Noen som vet aner på Jørgen Rasmussen og hans kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

I Svein Edvardsens skifter fra Herøy/Dønna er den eneste Jørgen Rasmussen jeg kan finne i ett skifte fra Hølen, Herøy i 1726. Skiftet er etter Berethe Nilsdatter, gift med Peder Arensen. Her nevnes datteren fra 1. ekteskap Gidsken Johansdatter, død, og hennes barn Johan Rasmussen, Jørgen R., Marithe R., Ane Maria R., Margrethe R. Ingen opplysninger som kan knytte denne Jørgen opp til din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for disse opplysningene. Jeg glemte å si at Jørgen Rasmussen også hadde en sønn som het Johan ifølge opplysninger jeg har fått. Denne skal være født i ca 1725, og ifølge Family Seach og private opplysninger skal han ha vært gift 3 ganger: Gift 1 med Marit Arentsdatter 31.10.1773, men der har jeg trolovelsen 20.p.trinit. 1762 og gift 01.01.1763 på mikrofilm med samme dame. Gift 2 med Sirie Baltzersdatter, og iføge Family Seach skal dette ha skjedd 27.07.1788. Har ikke fått sjekket dette med kirkeboka.Gift 3 med Marit Nilsdatter ifølge private opplysninger.Ellers finner jeg en Johan Jørgensen ved innrulleringen 1769 som da var 36 år, og i Sandager i Nesna. Det er opgitt at han hadde 3 små stesønner, men ikke hvor Johan ble født.Det er jo også en Johan Rasmussen i skiftet du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.