Gå til innhold
Arkivverket

[#27078] Skifte i Nordhordland - Skjold - Anders Olsen


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Jeg er ikke sikker på om jeg spør om det rette her. Jeg finner Anders Olsen Skjold skipreide Sartor, og jeg kjenner ikke til Sartor.Kan jeg få oppgitt hva som står i skiftet: Anders Olsen Skjold Sartor 248b 14 1818-1823.mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det står Sartor flere ganger i skiftet, men jeg kan vanskelig skjønne annet enn atdet er Herdla. Som arvinger i dette skiftet, datert 25. mai 1821, finner vi sønnen Ole Andersen, og døtrene Marthe Andersdatter, gift med Johannes Wilhelmsen Waagenæs, Anne Andersdatter, med formynder Iver Halvorsen Nore Sælle, og Olina Andersdatter, gift med John Andersen Sture.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hjertelig takk for hjelpen.Det er nok det skiftet jeg var på jakt etter.Barna nevnt i skiftet er å finne blant de døpte barna til Anders Olsen og Elsebe Johannesdtr. g. 05.05.1781 i Manger, bosatt først på gården Wigen, siden på Skjold.Datteren Marthe var g. II m. Johannes Willumsen Skjelanger (i 1817) og gift I m. Anders Willemsen Vågenes i 1810.Det har vært et problem å finne ut om Marthes navn er blitt skrevet feil: blitt til Anne Andersdtr. ved to barnefødsler:25.12.1811, dpt. 27.12.1811 Oline03.02.1814, dpt. 06.02.1814 Anne (g. 22.06.1845 m. Anders Magneson Njøten 1817-1896)Jeg vet ikke om det lar seg gjøre å spørre i Arkivforum om dere har anledning til å sjekke dette. Jeg forstår om det 'faller utenfor' det dere yter av hjelp på aller beste måte.(Det har delvis vært et tema på Debattforum nr. 26953, og med hjelp fra E. B. Runde har vi funnet at det kan være mulig at 'hennes' Marthe er blitt til Anne ved to anledninger.) mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei. Jeg ønsker ikke å være masete, men det ville være fint med en kommentar til innlegg 3, positiv eller negativ. (Innlegg 3 kan være oversett)Kabalen går opp om det er en skrivefeil/avskriftfeil/søskennavn blandet e. l. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.