Gå til innhold
Arkivverket

[#27092] Vielse i Romedal ca. 1843-44 : Peder Larsen og Kari Olsdtr.


Gjest R. Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest R. Hagen

Hei,Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med oppslag i kirkebok for Peder Larssen (ev. benevnt Damstadskjæret, Refsaleie eller Gråberget født Romedal 1816) og Kari Olsdatter (ev. benevnt Hosmestadeie, født Stange 1816) ?Disse nevnes på Graaberget østre i Romedal ved FT1865. De fikk en sønn 25.02.1844, og han benevnes som ektefødt. Jeg tror dette var den førstefødte, men er ikke helt sikker. Ekteskapet finnes nok fra 25.02.1844 og bakover i tid.Mvh. R.Hagen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ifl. Familysearch IGI er det et par ved navn Peder Larsen og Kari Olsdatter som gifter seg i Vallset i Hedmark 1. desember 1843.Paret ser ut til å ha fått følgende barn:Lars døpt 25. februar 1844 i VallsetOline døpt 4. oktober 1846 i RomedalAnne døpt 18. mars 1849 i RomedalJohanne døpt 23. november 1851 i RomedalPetra døpt 24. september 1854 i RomedalEn gutt, født og død 10. juli 1858 i RomedalDet blir litt lettere å lete i kirkeboken når man kjenner datoen for vielsen! Vallset er vel i Stange?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nyman

Jeg har ikke tilgang til kirkebøker for Romedal, men jeg sitter med bygdebøkene for Romedal. Der finner jegKari Olsdtr. født 1814 Gråberget østre,gift med Peder Larsen Domstadskjæret f. 1815 Karis foreldre: far: Ole Olsen Gråberget østre f.1744, d 8/11 1831 mor: Berthe Larsdatter f. 1791, d. 16/5 1861. Berthe var fra Ringsaker. (Berthe var hans andre kone)søsken til Kari: Peder Olsen f.29/12 1815 d.12/9 1818 Oline Olsdatter f.27/4 1820 d.19/9-1846Kari,s halvbror (fra farens 1.ekteskap): Jens Olsen f 1777, d.4/10 1860Det står også oppført barna til Kari Og Peder, men de har du fått fra før, med dåpsdatoer, så vidt jeg kan se. I bygdeboken står det fødeselsdatoene, og hviken plass de ble født på, er det interessant for deg?mvh Kari N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R. Hagen

Bygdebøkene for Romedal er nok feil på dette punktet. Det at Kari Olsdatter var fra Gråberget bygger på en misforståelse. Dette fant jeg og en annen en ut for en årrekke siden da vi lette gjennom kirkebøkene for Romedal.I Stange kirkebok bind 8 1814-25 s. 10 som døpt nr 48 i 1814 nevnes Kari født 1.11 og døpt 6.11 med foreldrene Ola Krestoffersen Hosmestad i Stange og Anne Olsdotter.Ifølge ”Utflytta frå Stange 1814-1920” i Digitalarkivet, finner vi i 1843 at Tjenestepike Kari Olsdatter på gården Hosmestad flytter til Romedal 05.10.1843 for å vies til Peder Larsen, Romedal prestegård. Hun var da 28 år 11/12 måneder. Dette stemmer med fødselsdatoen hennes.Ifølge FamilySearch finner vi Kari og Peder gift den 01.12.1843 i Vallset. Fedre oppgis der å være Lars Pedersen og Ole Olsen, noe som ikke helt kan stemme for hennes del. Her skulle det ha stått Ole Christofersen. Det er nok her Morthoff som har skrevet bygdeboka for Romedal har antatt at hun var fra Gråberget. Men dette tror jeg altså er feil.Ønsker bekreftelser/avkreftelser på dette.Takk for hjelpen foreløpig alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.