Gå til innhold
Arkivverket

[#27097] Lava Arentsd.Melöy.


Gjest Paul johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul johnsen

Lava var födt i Arhaugen,Melöy 1802 og död i Åmöyhavn 1885.Hun var min tippoldemor og jeg har hört att hun var född Benkestokk.Kan det vere mulig?Hvemvar foreldrene og hadde hun sösken?Mvh Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

I boken 'Slegten Benkestok' står at Lava Arentsdatter var gift med Ole Larsen, og at deres datter Berit Kirstine Olsdatter (1828-1855) fra Storvik i Gildeskål (hvor Ole og Lava da trolig bodde) var gift med Peder Augustinussen i hans 1. ekteskap. Det er Peder Augustinussen som er av etterkommer etter Benkestokkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Jeg tror man her er utsatt for en navneforveksling! Hvis du leser hele teksten i boken, så står der at Berit og Peder var uten barn! Der er altså ingen efterkommere. Den Lava Malena Arntsdatter som ble født på Arhaugen og døpt i Meløy i 1802 giftet seg nemlig meget ung med Arnt Henriksen fra Rana. Så vidt jeg kan se fikk de minst 10 barn. Men, Benkestok-efterkommer? - kan ikke utelukkes, men jeg ser ingen umiddelbare linjer bakover i tid fra Lava, hverken på far- eller morsiden. Lava hadde 3 helsøsken og 5 halvsøsken på farsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul johnsen

Hei igenn!TAKK FOR SVAR. Jeg skrev feil.Lava er min 2dre tippoldemor.Ser att hun ung giftet seg med Arent Henriksen og att de hadde mange barn.Er det noen som vet navn på hennes sösken?MVH Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei slektning (om enn noko fjern :-)Lava er også mi to gongar tipp...Det er ein god del info her: LenkeMen det var kanskje berre om det var forbindelse til Benkestok du var interessert i?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul johnsen

Hei Mariann! Tusen takk skal du ha! Dette var jammen fint.Nå har jeg fått rede på mye som jeg har lurt på i lang tid,jeg skal nå bare få lest igjennom dette ordentlig.Hvis Lava er din 2 tipp så er det ikke sikkert vi er så fjernt i slekt.Det beror på hvilken gren du har.Selv er jeg etter Arent og Lavas datter Anna Bergitte,1ste tipp,hennes datter Albertine,min oldemor,hennes datter Pauline,min bestemor,hennes sönn Konrad min far.Håper å höre fra deg igjenn om dette.Min mailadr har du her ovenfor.Mvh Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er alltid moro å finna nye slektningar!!Eg sender deg ein mail sannsynlegvis i løpet av helga.Eg stammar frå Lava og Arnt si dotter Henrikke, ho vart mor til Kristine Albertine(Albertine her og :-), som vart mor til min morfar.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.