Gå til innhold
Arkivverket

[#27102] Ulrich Mortensen og Marie Jonsdatter fra Larvik


Gjest Anne Ulrichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ulrichsen

Leter etter Ulrich mortensen f ca 1777. Gift med Marie Jonsdatter og var bosatt i Fredriksværn rundt 1810 og frem til sin død i 1837. I en bok av Helene Dahl finner jeg at hans bestefar muligens jobbet ved fritzøe jernverk. Skulle gjerne visst hvor han kom fra og hvem foreldrene var. Jeg har heller ikke funnet ut noe om Marie. Kan noen hjelpe meg? Hilsen Anne Ulrichsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ulrichsen

ja, jeg finner ham også der + i skifteregisteret for Larvik som er lagt ut. På vigerust nett finner jeg rundt 1730 en ulrich mortensen som jobbet som former ved fritzøe. dette kan muligens være bestefaren, men spor etter hvem foreldrene kan ha vært finner jeg altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Har du undersøkt kirkebøker, f.eks. funnet hvem som var faddere til barna til Ulrik og Marie?Ulrik var ellers et uvanlig navn i Larviksdistriktet. Utenom dem som allerede er nevnt her, kjenner jeg det kun fra gården Bru i Tjølling. Det gjelder Ulrik Jansen (ca. 1690-1773. Han hadde bl.a. to barnebarn ved navn Ulrik, men ingen av dem var noen Mortensen.Nå har jeg ikke registrert alle etterkommere av Ulrik Jansen i de nærmeste generasjonene. Uansett virker Ulrik Mortensen på Langestrand mest lovende.'Morten Formers Sön Ulrich bruger lidet Kiöbmandskab' 1729-31, står det kilden på vigerust.net. Dersom jeg ikke har oversett noe, står det altså ingenting om at han var former selv.Foreldrene var Morten Sørensen (ca. 1648-ca. 1722) og Magdalene Olsdatter (d. etter 1722). Magdalene var Mortens andre kone.Morten var masmester og former ved Fritsø Verk. Etter en kildeopplysning i boka 'Vestfolds historie. Grevskapstiden 1671-1821' av Øystein Rian, kom han til Fritsø Verk fra Moss 1694. Fra ei tingbok har jeg imidlertid at han 1690 hadde bodd 6 år på Langestrand, så korrekt årstall skal muligens være 1684. 1707 ville han flytte tilbake til Moss, men ble nektet. Det ble skiftet etter ham 20. januar 1722, og det oppgis at han bodde i et hus på Langestrand.Med første kone Anne Jacobsdatter Frich hadde han barna Søren (ca. 1687-ca. 1727), Krisren (ca. 1690-før 1722)og Jens (f. ca. 1695). Med andre kone Magdalene Olsdatter hadde han barna Anne Dortea (f. ca. 1702), Ole (f. ca. 1703), Ulrik Fredrik (f. ca. 1705), Jacob (f. ca. 1706), Margrete (f. ca. 1708) og Frans Henrik (f. ca. 1713).Men det gjenstår altså å trekke forbindelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Anne,Hvor i skifteregisteret for Larvik finner du Ulrich Mortensen, f. 1777? Jeg får 4 treff på Ulrich/Uldrich/Ulrick Fredrik Mortensen i perioden 1722-1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ikke ut til å være mange Ulrich Mortensener født i Norge på den tiden.Denne fra F.S. er vel ikke mye å stole på når ingenting er oppgitt om hans foeledre?Riktig hustrunavn er det vel riktignok?LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ulrichsen

skiftet fant jeg på uit's hjemmeside: http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspx skifte Larvik 1833-1843 De hadde hele 14 barn (ulrich bodde i fredriksværn på den tiden), men ingen av fadderene gir meg noen clue. navn som går igjen er Jacob, ole og jens, alle Fuglevig til etternavn, Anne Marie Reis, christen jørgensen og Hans Peter Lind. Eldste datter het Inger Margrethe og eldste sønn Jørgen. Har prøvd å søke ut fra navnene på alle barna og faddere uten å bli klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fuglevig (Fuglevik) er en gård rett ved Stavern (Fredriksvern). Har du undersøkt gva som er å finne om gården i folketellinger og bygdebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ulrichsen

ja. takk for all hjelp! har sjekket dem ut. tviler på at de har noen link til ulrich annet enn muligens link til marie. har stor tro på at han stammer fra ulrich mortensen som jobbet på fritzøe som former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Her fant jeg på foreldresøk , Ulrich Mortensen og hustru Mari med tre barn døpt i Stavern.Inger Margrethe dpt 22 des 1811, Christine dpt 27 feb 1814 og siste navn Jørgine som jeg legger en lenke til her. LenkeDu har dem jo med faddere fra før, men her er en bekreftelse til dåpen til disse barna i alle fall.mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ulrich Mortensen kan jo ha vært ansatt på Halle eller ved Barkevik hvis han også skulle ha en tilknytning til Jernverkene ?Er det mulig at det finnes lister over arbeidere ved verkene fra den tid?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Til innlegg 10:Kristian viser til at det var Ulrich Mortensens far Morten Sørensen som var former ved Fritsø. Skifteregisteret her i DA viser at Ulrich Mortensen d. e. var borger og kjøpmann i Larvik. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vigerust har misforstått 'Former' for å være et slektsnavn. I selve kilden (også publisert av Vigerust), står det 'Ulrich, Morten Formers sønn' eller noe i den stilen. Dokumentet som du viser til, er en sortering av navnene, der ord i klammer er lagt til av registratoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.