Gå til innhold
Arkivverket

[#27106] Min 'Uægte' farmors mor, og min farmors 'Uægte' datters far. (Sarpsborg, Borge)


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hjelp! Jeg trenger virkelig hjelp fra noen kloke hoder.Min ” uægte” farmors mor skal iflg. Geir Kamsvaag Berntsen innlegg 14539 (5) hete Oline Marie Larsen, og være f. ca 1855 Greåker. ANNA SOFIE, født 30.10.1877, døpt 02.12.1877 Sarpsborg, ”uægte”datter av U(ngkarl) Arb. Hafslund Andreas Kristiansen og P(ige) Oline Marie Larsen, f.hhv. 1855 og 1856, han fra Borge, hun fra Greåker. Begges 1ste ”leiermål”. Faddere: Arb. Johan Hansen, Arb. Anton Andersen, Ungk. Laurits …valdsen, K(one) Helene Olsen, P8ige) Johanna Larsen. (Sarpsborg Mini 2 1869-1877 2/6 f.84 no.110)Hun blir først omtalt som Anna Sofie Andreasdatter, senere A.S.Kristiansen.Men, hvem var denne min oldemor Oline Marie Larsen, og hvor blir det av henne? Anna Sofies far Andreas Kristiansen gifter seg senere med Sørine Andersdatter, og i FT 1900 for Borge bor de på Kjølberg søndre[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=6&teljing=ft1900&filnamn=f00113.wc2&amt=1&funnenr=52>LenkeHans kone Sørine bor i FT 1865 sammen med moren som er enke og sin bror Ole Anton i Sannesundgaden i Sarpsborg, og Sørine sies å være 10 år. Lenke 'Pige Anne Sofie Andreasdatter', blir viet til min bestefar ' Ungkarl og Sagarbeider' Johan Martin Olsen, 26.01.1898, begge bosatt Lisleby, han født 05.06.1875 Hvaler, hun født 30.10.1877 Sarpsborg. (Glemmen Klok 6 1894-1908 7/10 p.23 no.2)Da deres første datter blir født blir hun oppkalt etter SØRINE! Hvordan kan det ha seg?(Mathilde het Johan Martins mor, så den er grei, men Astrid vet jeg ikke hvor kan passe inn.) 1. Født 02.01.1898, døpt 20.02.1898 i Glemmen, Astrid Mathilde Sørine, bopel Lisleby (det står i kirkeboken at hun var født før vielsen er oppført som ”uekte”), foreldre sagarbeider Johan Martin Olsen og Anna Sofie Andreasdatter, faddere: Sjauer Hansen, Sagarbeider Edvard Hansen, Sagarbeider Iver Jensen, kone Grethe Syversen, Pige Otilie Olsen. (Glemmen Mini 13 1892-1907 4/15 f.111 no.23)Ingen av deres senere døtre får navn etter den angivelige moren til Anne Sofie, OLINE MARIE Larsen etter hva jeg har klart å finne ut.Ved minst to anledninger senere når de døper sine barn hhv. 1899 og 1902 er Anna Sofies far Andreas Kristiansen fadder, og i det ene tilfellet omtales han som Andreas Kristiansen Borge. Her bor mine besteforeldre Johan Martin og Anne Sofie i FT 1900 med 2 av sine barn LenkeI samtale med to av mine eldste fettere husket vi plutselig på at det var snakk om at vår bestemor/farmor visstnok skulle ha hatt en datter til, før hun ble gift med vår bestefar..Navnet CLARA slo plutselig ned i hodet på meg, og de kunne bekrefte at ”jo”, jeg husket riktig.Hun het Clara og var bosatt på Tofte i Hurum. Den ene fetteren min hadde vært i begravelsen hennes for mange år siden, og han husket at hun hadde en sønn som kjørte tankbil.Så begynte jeg å lete igjen da etter min bestemors ”Uægte” datter Clara, og hvor fant jeg henne? Jo, som pleiedatter hos Anne Sofies far Andreas Kristiansen og hans kone Sørine! Klara f. 1896, har sin mors(?) etternavn Andreasdatter og i merknader er det E: Tilføyd med blyant i Erhverv: fors. af bordarb. ved sagbrug (!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Rigmor, Har du sett denne fra Östfold? LenkeDet er mulig at det er en helt annen enn din, men navn og alder stemmer jo.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Kjellaug :)Lenge siden sist vi tastet sammen!Den gangen var det min ukjente bestefar Peder Kværum det gjaldt, og denne gangen har jeg hoppet over på den andre siden.Jo,jeg har sett den tidligere, men tror vel ikke at det kan være henne.Anne Sofies mor skal være født 1855 Greåker iflg. det som står nedskrevet ved Anne Sofies dåp.Dette er virkelig blitt til hodebry for meg.Jeg prøver på vegne av meg selv, mine fettere og kusiner å få på plass de rette personene i vår familie, men det blir jo litt dumt da om det skal stoppe opp allerede ved vår bestemor.Vår bestefar Johan Martin har jeg heldigvis ganske god oversikt over.Alle råd og vink mottas med stor takknemlighet.Ha en god dag Kjellaug.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Rigmor, kan dette være Oline Marie?LenkeUansett bør du sjekke kirkebøkene for Tune ( da det er Greåker-gårder der) for å få full sikkerhet. Evt. Sarpsborg, hvis det finnes Greåker gårder der.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Torunn og takk for innspill fra deg :)Jo, jeg har tittet på den tidligere, men har ingen ide om det kan være henne som er min oldemor.Det jeg synes er så underlig er at denne Oline Marie kun blir nevnt ved min farmor Anne Sofies fødsel.Like underlig synes jeg det er at hun oppkaller datteren sin etter stemoren Sørine,og at det er stemoren og faren som har hennes datter Klara som pleiedatter i FT 1900.Moren Oline Marie er jo fullstendig fraværende! Ingen barnebarn oppkalt etter seg. Ikke fadder for noen av barna. Pussig liten sak!Takk og *Smil* til deg Torunn fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Rigmor;kanskje du kan si hvilke personer i folketellingene du har kikket på tidligere, og eventuelt har luket ut. Da slipper vi dobbeltarbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Kristian :)For å si det med rene ord, så famler jeg vel mer eller mindre i blinde.Jeg hadde kikket på henne som Torunn fant i FT 1865 på Alvim, og henne du finner her,Lenkemen jeg har jo ingen andre opplysninger enn hva som står i Anne Sofies dåpspapirer at hun skal være født 1855 i Greåker.Jeg har ikke klart å finne noen Oline Marie Larsen født 1855 i Greåker i FT 1865.Det er kun de to forannevnte jeg har funnet,som muligens kan passe.I FT 1900 ga jeg ganske enkelt opp. Hun kan jo ha dødd før den tid, eller blitt gift og fått et annet navn.Takker for innspill fra deg Kristian :)Takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest else kari vilhelmsen

Hei Rigmor ! Har nok ingen opplysninger å gi, men kan ikke se at du har sjekket Anne Sofies konfirmasjon. Der kan det jo hende du får opplyst om moren er død.Uansett får du ihverfall hennes bosted slik at du kan sjekke om hun vokste opp hos sin far. Bare et tips fra meg :) Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Else Kari :)Nei, det har jeg ikke tenkt på. Jeg tar en telefon til krk. i Sarpsborg med en gang.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

I Sarpsborg hadde de sendt inn alt av materiale fra den aktuelle tiden til statsarkivet,og på statsarkivet skulle de idag ha møte hele dagen. Jeg kunne ringe igjen imorgen mellom 10.00 og 14.00.*Smil* Fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Rigmor! Du vil nok ikke finne en Oline født på Greåker i noen folketelling, da dette er en gård, og ikke noen kommune. Dermed må du lete i de kirkebøkene i de sognene som har en gård som heter Greåker. Tune er da nærliggende, da dette er like ved Sarpsborg og såvidt meg bekjent finnes det ikke noen Greåker-gårder i Sarpsborg.Ettersom Oline er 12 år i 1865-tellingen, kan det nok være 'din' Oline. Men du må nok i kirkebøkene til Tune for å finne henne.Du må nok også i flyttelistene. Hvis hun flyttet ut av kommunen. Det hendte nok at noen døpte sine utenomekteskapelige barn i en nabokommune.Du kan jo også gå til mikrofilmen for tune i FT 1875 og der se på greåkergården. Ettersom dette er få år før hun får din farmor og har oppsatt Greåker som bosted.Mikrofilmene kan bestilles via ditt lokale bibliotek.Eller du kan jo selvfølgelig få noen til å slå opp dette for deg. Jeg ville faktisk ha sjekket folketellingen først. For ettersom Greåker er oppgitt ved fødselen/dåpen til din farmor, så er det nok bostedet akkurat da. Dermed er det ikke sikkert hun kommer fra Greåker i det hele tatt, men at hun kun jobber der. I folktellingen vil det stå hvor hun er født.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Torunn :)Tusen takk for oppklaring angående Greåker.Jeg var sikker på at Greåker var et sted, i nærheten av Fredrikstad, så som f.eks. Degernes, Rakkestad, Skjeberg etc.Tenkte ikke i de baner at det kunne være en gård.Da har jeg en liten bønn, og et stort ønske og håp om at det kanskje kan sitte noen med kirkebøker for de aktuelle tidspunktene, som kan gjøre oppslag for meg.Er for tiden desverre `innestengt´ i hjemmet p.g.a sykdom og kommer meg ingen steder uten å bli kjørt til og fra.Jeg skulle så gjerne ha fått klarhet i dette, og likeledes hvem som kan være Klaras far.Enda en gang takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

En hjertelig tusen takk til Grethe Flood (5) for ditt innspill. Det så jeg først når jeg gikk igjennom på nytt.Ser også at lenken jeg la inn under 8 ikke viste det jeg ønsket. Prøver derfor en gang tilLenke*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Jeg gjorde et søk på FS Familysearch, for å se om Andreas Kristiansen og Sørine Andersdatter fikk flere barn enn de som de var oppført med i FT 1900 i Borge på Kjølberg søndre.Det ble kun 1 treff og det viste ANNE SOFIE !Jeg prøver å legge inn lenken her, og håper jeg lykkes med det.LenkeJeg vet jo at man skal ta det meste på FS med en klype salt, men dette fant jeg underlig.Jeg har kontaktet Riksarkivet angående Anne Sofies konfirmasjon. Han skulle kikke på konfirmerte i Sarpsborg.Noe annet hadde han ikke anledning til, så da får jeg krysse fingrene og håpe at han finner henne.Er det forøvrig noen som vet hvor man kan finne de som flyttet ut fra Glemmen ?Mange hilsner og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Rigmor. Da har du jo en motsigelse her da. Det vil si at den oppslaget som du henviser til i innlegg 1 har en mor, og det du fant på Familysearch viser noe annet. Da må du jo slå opp (kanskje helst konfirmasjonen) for å finne ut hvem som egentlig var hennes mor.Jeg må jo si at jeg stoler mer på en kirkebok foran en innførsel på FS, men det kan jo være flere med samme navn osv.Men dette var veldig merkelig.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Torunn :)Ja, dette synes jeg også var veldig merkelig.Det var helt tilfeldig at jeg tenkte jeg ville se hvor mange barn Andreas og Sørine fikk, og så 'poffet' bare Anne Sofie opp.Jeg tror vel også det at det som Geir Kamsvaag Berntsen fant i Sarpsborg Mini 2 1869-1877 2/6 f.84 no.110 er det korrekte.Det er jo et stort sprang fra Oline Marie Larsen som mor, til Sørine Andersdatter.Litt tankespinn og gjetninger. Kan hun kanskje hatt fullt navn som Sørine Oline Marie og etternavnet blitt feilskrevet? - Larsen istedet for Andersen?Som tidligere nevnt synes jeg jo at det er rart at Anne Sofie og min bestefar Johan Martin kaller opp min tante Astrid Mathilde SØRINE.Synes også det er rart at hverken navnet Oline eller Marie blir brukt på noen av de andre jentene.Like rart finner jeg det at datteren Klara er pleiedatter hos Anne Sofies far og Sørine i FT 1900.Som sagt så lovte han på Riksarkivet og sjekke konfirmerte i Sarpsborg for meg.Håper jo at jeg kan få en positiv tilbakemelding.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

SE HVA JEG FANT !!!!!!LenkeHer gifter Andreas og Sørine seg. 20 februar 1878 - Andreas Christiansen, bosted Sannesund f. 1856 Sannesund Sørine Andersdatter f. 1856 TuneJeg kan ikke skjønne annet enn at det må være Sørine som er min oldemor og mor til Anne Sofie.De gifter seg jo bare 2 1/2 måned etter Anne Sofies dåp.Er det noen andre som har noen synspunkter på dette, så ikke jeg i gledesrusen går helt 'Bananas' her.Stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Er det noen som kan fortelle meg hvem som er å regne for ansvarlig for opplysningene som fremkommer på FS som jeg har lagt inn som lenke under 15?Jeg klarer ikke få dette ut av hodet.Håper på hjelp.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det må da være deres kirke, the Latter Day's Saints (LDS)- eller mormonere som vi ofte kaller dem (de liker ikke det selv). Jeg vet de sender rundt 'elders' - ofte unge studenter - til forskjellige land (de er borte fra hjemstedet i 2 år. En av deres oppgaver er å filme kirkeböker.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Kjellaug :)Jeg får prøve å sjekke opp om de har et kontaktsted her i Norge, og forhøre meg hvordan dette henger sammen.Har de filmet kirkeboka og kommet opp med navnet Andreas Kristiansen og Sørine Andersdatter,som foreldre til Anne Sofie er det jo så rart at det i Minien som Geir har opplyst meg om viser at Andreas Kristiansen og Oline Marie Larsen er foreldrene til 'Uægte' Anne Sofie.Disse Greåkergårdene finner jeg at de alle sammen ligger i Tune. Oline Marie skal jo være fra Greåker (Tune), og Sørine er også født i Tune.Om Andreas Kristiansen står det at han er fra Borge, men når han gifter seg med Sørine står det at han har bosted Sannesund og fødested Sannesund.Er ikke Sannesund i Sarpsborg?Sørine bor jo sammen med moren (som er enke) og broren i Sannesundgaden, Sarpsborg i FT 1900.Lenke Hun skal jo være fra Tune iflg. opplysningene ved vielsen. (Se link til vielsen i innlegg 18)Det går kanskje litt rundt for meg nå?Jeg er så takknemlig for all hjelp og synspunkter.Det kan fort bli ensporet, når jeg har hengt meg så veldig opp i Sørine, men jeg skulle jo så gjerne visst hvem som var min oldemor.Oline Marie Larsen /Sørine Andersdatter?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Husk at alt du finner på Familysearch MÅ sjekkes opp mot orginalen. Og hvis orginalen sier noe annet, ja, da stoler du på det som står i orginalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Er det ikke underlig at Anne Sofies 'Uægte' datter Klara f.ca 1896 befinner seg hos faren Andreas Kristiansen og (ste?)moren Sørine Andersdatter i FT 1900?LenkeEr det rart at dette skaper hodebry spør nå jeg.MVH og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg gjør et forsøk igjen.Andreas skriver: Husk at alt du finner på Familysearch MÅ sjekkes opp mot orginalen. Og hvis orginalen sier noe annet, ja, da stoler du på det som står i orginalen.Orginalen må vel da være Minien som Geir Kamsvaag Berntsen refererer til med Oline Marie Larsen f. 1856 Greåker (Tune) som mor til Anne Sofie.Det jeg ikke forstår er hvis de som reiser rundt og filmer kirkebøker kan dikte opp et annet navn Sørine Andersdatter.(!)Hvor ligger feilen hen her?Nå vet vi jo alle at Anne Sofies far Andreas Kristiansen bare noen måneder etter Anne Sofies fødsel blir gift med Sørine Andersdatter f. 1856 Tune. (Lenke i innlegg 18)Jeg finner det underlig at Anne Sofie kaller opp den første datteren hun får med min bestefar etter (ste)moren Sørine. Navnet Mathilde er Johan Martins mor.Navnet Oline Marie blir ikke brukt på noen av de andre døtrene heller.Like underlig synes jeg det er at Anne Sofies 'Uægte' datter Klara f. 1896, er pleiedatter hos Anne Sofies far og Sørine i FT 1900.Nei, jeg blir visst ikke noe klokere av dette.Nå håper jeg det går an å få lagt på plass dette nå da.Fortsatt svært takknemlig for alle råd og vink.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.