Gå til innhold
Arkivverket

[#27106] Min 'Uægte' farmors mor, og min farmors 'Uægte' datters far. (Sarpsborg, Borge)


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Rigmor.For å ta dine betraktninger 1. Du sier at du ikke skjønner hvordan det kan være uoverenstemmelser mellom det Geir Kvamsvaag Berntsen og det som står på FS/IGI.En mulig løsning kan være følgende. Dersom du har brukt FS ( familysearch) noen ganger ser du sikkert at det er forskjellige 'resources' som man søker igjennom. Hvorav 'IGI' er en del og 'Vital Records' er en annen.Slik jeg har forstått forskjellen mellom disse er at 'IGI' er en ressurs hvor familysearch har mottatt forskjellige innspill enten fra ulike menigheter ( opp gjennom tidene) eller individer. Dette kan dermed strengt tatt betraktes som en innsamling av annenhåndinformasjon. Det kan være deler av ulike slektstre, eller annet.'Vital Records' har jeg derimot forstått skal være Mormonenes egne avskrifter av Kirkebøker verden over. altså litt mer troverdig.( De som har bedre kjennskap til hvordan dette er organisert enn meg, rett gjerne det som er galt!) Dette er det jeg har oppfattet. Uansett så er det andrehåndskilder. En mulig løsning kan dermed være at noen som kjenner nettopp denne familien kan ha endret morens navn før vedkommende sendte inn til FS.Men nederst på siden er det linket til hvilke kilder som benyttes, og der henvises til kirkebøker i Sarpsborg.. så det er vel en litt søkt løsning.Det som også kan være en løsning er at ettersom Geir Kvamsvaag så i Mini, kan det som står på 'FS/IGI' være fra Klokkerboken.Uansett, primærkilden som kan avgjøre dette en gang for alle er kirkeboken eller mikrofilmen av denne. En tredje løsning kan jo faktisk være at dette er noen andre. Det står ingenting om faren og morens fødeselsår, bosted osv. Derfor er det alltid viktig å sjekke opp mot primærkilden. Så til oppkalling av barn. Det er vel ikke usannsynlig at Anne Sofie vokste opp med Sørine som mor. Det kan være at hennes egen mor døde i barselseng, at hun dermed ikke kjente henne, og dermed ønsket å ære sin stemor med å kalle opp navnet etter henne.Det at Anne Sofies 'uekte' barn er pleiedatter hos sine morforeldre kan vel enkelt forklares med at hun ikke kunne ta hånd om henne, at hun måtte tjene til sitt eget opphold eller at hennes mann ( nye? ) ikke ønsket å ha Klara i sitt hushold.For å få full klarhet i dette må du altså gå til primærkildene, og prøve å styre unna andre sidespor. Det kan lett bli vanskelig å finne ut av dette.Mitt råd er altså: 1. gå til primærkilden for Anne Sofies fødsel. Se gjerne både i Klokkerbok og Minibok ( dersom det er Klokkerbok på denne tiden da. ) Jeg tviler sterkt på at moren som er oppgitt her er noen andre enn Anne Sofies mor.Til slutt må jeg bare si at det er opp til deg at du må velge å stole på en kilde (nå, når du har to ulike å velge mellem.) og fortsette med den.Hvis du ikke gjør dette, blir det vanskelig for andre å følge tankerekken din.Min anbefaling er at du følger det som står i kirkeboken. Jeg kikket litt på Andreas og Serine(Sørine) på Kjølberg søndre i folketellingen i 1900. Her står det at det eldste barnet de har ( som bor hos dem) er født i 1886. Ettersom Serine/Sørine står oppført som fødested Tune, er det større sannsynlighet at de har giftet seg i Tune, så ikke vær 100% sikker på at de har giftet seg i Borge. Prøv derfor å ta en ting ad gangen. Nå er dette skrevet i all hast, på vei ut av døren, men håper jeg har skrevet meningsfullt.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Torunn :)Den som leter, den finner.Jeg har fundert en masse og tenkte Torunn C. Ludvigsen har jeg vært borti tidligere.Joda, i innlegg 16048 gir du meg meget utfyllende svar under 18, på mitt spørsmål 11.******************************************************************* (11) Rigmor Iversen Først søkte jeg på Folketellingene her på Digitalarkivet:FT 1865: Anders Christiansen: 63 1 11 1ste Borge Borge Borge 62 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Merknad, person Hester Stort kveg Får Svin Kveite Rug Bygg Havre Erter Poteter 365 19 1 Christian Anders. Husfader Gaardbruger og Selveier g 43 m Borge 4 10 8 2 1 1/2 2 4 20 1/2 8 366 20 Helene Petersd. hans Kone g 36 k Borge 367 21 Anders Christians. deres Søn ug 10 m Borge 368 22 Peter Christians. deres Søn ug 8 m Borge 369 23 Hans Christians. deres Søn ug 3 m Borge 370 24 Hans Andreas. Tjenestekarl e 49 m Borge 371 25 Ole Jens. Tjenestekarl g 28 m Borge hans Kone bor paa Veberg 372 26 Elen Hansd. Tjeneste Pige ug 23 k Borge 373 27 Berthe Sofie Gundersd. Tjeneste Pige ug 17 k SkjebergDette var den beste matchen jeg klarte å finne ut av. Her ser det ut for at Foreldrene heter Christian Anders., og Helene Petersdatter. FT Oline Marie Larsdatter: (mulighet 1) 422 4 102 4de Kredse Tunø Alvim søndre Spigeren 3 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested 2760 17 1 Lars Hans. Husfdr Husmd uden Jord, Bordarbeider g 43 m Tune Prgj. 2761 18 Anne M. Eriksd. hans Kone g 30 k Tune Prgj. 2762 19 Johan Chr. Lars. deres Søn ug 17 m Tune Prgj. 2763 20 Carl L. Lars. deres Søn ug 9 m Tune Prgj. 2764 21 Carsten Lars. deres Søn ug 6 m Tune Prgj. 2765 22 Lauritz Lars. deres Søn ug 2 m Tune Prgj. 2766 23 Oline Larsd. deres Datter ug 12 k Tune Prgj. 2767 24 Karoline Larsd. deres Datter ug 4 k Tune Prgj. Mulighet 2: 139 2 32 Kirkefjerdingen Onsø Onsø Ulvehagen 43 55 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Hester Stort kveg Får Svin Kveite Rug Bygg Havre Poteter 634 14 1 Lars Ols. Husfader Forpagter og Jordbruger g 35 m Onsø 2 3 2 1 1/4 3/8 1/2 4 4 635 15 Andrea Larsd. hans Kone g 40 k Onsø 636 16 Ole Chr Lars. deres Søn ug 14 m Onsø 637 17 Edvard Lars. deres Søn ug 8 m Onsø 638 18 Anton J. Lars. deres Søn ug 2 m Onsø 639 19 Oline M. Larsd. deres Datter ug 12 k Onsø 640 20 Laura A. Larsd. deres Datter ug 6 k Onsø 641 21 Aron Andersson Dagarbeider hos Husfaderen ug 20 m Sverrigejeg syntes ikke dette så ut som det korrekte, så da gikk jeg til kirkeboken:NOR1-81877 No: 110 Fødsesdato: 30.10.1877 Daabsdato: 02.12.1877Anne Sofie uægte U. Arb. Hafslund Anders Kristiansen 55 Borge p. Sorine Andersen, Greaker 56Faddere: Arb. Johan Hansen Arb. Anton Andersen Ungk. Laurits ?ldsen K. Helene Olsen p. Johanne Larsen Anmerkning: Anmeldt af Mormoderen Begges første Leiebarn Morens navn er altså: Sorine Andersen ( muligens Torine) Så da gikk jeg tilbake til Folketellingen i 1865. Da fikk jeg opp følgende:200 200 418 225 140 Sannesund Gaden Sarpsborg Underskrift: O. Dall 17 Personnummer Nytt hushold Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Poteter 2007 1 1 Engebreth Sørens. Husfader Kunstdreier g 37 m Holmestrand 1/4 2008 2 Anne Marie f Aagreen hans Kone g 25 k Fredrikshald 2009 3 Kirsten Eugenie Engebrethsd.* deres Datter ug 4 k Skjeberg 2010 4 Johan Fredrik Engebreths.* deres Søn ug 2 m Sarpsborg 2011 5 1 Anders Anders. Husfader Sømand g 29 m Sverige 2012 6 Sara Kaisa f Peders. hans Kone g 34 k Sverige 2013 7 Johan Oscar Anders.* deres Søn ug 6 m Fredrikshald 2014 8 Hansine Alette Andersd.* deres Datter ug 6 k Fredrikshald 2015 9 1 Berthe Marie Tolvsd. Husmoder e 41 k Sarpsborg 2016 10 Ole Anton Anders. hendes Søn ug 11 m Thunøe 2017 11 Sørine Andersd. hendes Datter ug 10 k Thunøe 2018 12 1 Erik Lars. Husfader Tomtearbeider g 40 m Sverige 2019 13 Helene f Mathis. hans Kone g 44 k Sverige 2020 14 1 Olaf Anders. Husfader Maler g 31 m Sverige 2021 15 Valborg f Hans. hans Kone g 24 k Thunøe 2022 16 Hanna Bolette Olafsd.* deres Datter ug 5 k Thunøe 2023 17 Amanda Pouline Olafsd.* deres Datter ug 2 k Sarpsborg Personnummer Nytt hushold Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Poteter Her ser vi Sørine Andersdatter nr 11.Dette er en mye bedre match...Gikk tilbake til kirkebøkene: TUNE NO-195 FOlio 14Fødselsdato: 1ste Oktober 1856 Dåp: 19. Oktober 1856Sørine ægtedøpt i Tune Foreldre: Arbeidsmand Anders Johannesen og hustrue Birthe Maria(e?) Tolfs? (dårlig trykk, utstrykt...Faddere: Moderen p. Julie Maria Tolfsd. Sarpsborg U: K. Andreas Johannesen Alvim U: K Oliver Johannesen Greager og Faderen (Under hjemmedøpt) Niels Olsen, arbedsmand fra GreagerYtterligere opplysninger finner du kanskje på Familysearch?her har du Andreas iallefall: (på FS)--------------------------------------------------------------------------------ANDERS CHRISTENSEN Male-------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 09 FEB 1856Christening: 20 MAR 1856 Borge, Ostfold, NorwayDeath: Burial:-------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: CHRISTIAN SVENDSEN OR ANDERSEN Family Mother: HELENE PETERSDR *********************************************************************************************************** Her har også du kommet fram til Sørine Andersdatter som mor til Anne Sofie.Jeg hadde skrevet i mitt oppsett over Anne Sofie usikker mor (!!!!) Sørine Andersdatter / Oline Marie Larsen (?)Etter endelig å ha funnet igjen ditt svar til meg kan jeg ikke annet enn å godta at det er Sørine Andersdatter som er min rette oldemor.Hvorfor Oline Marie Larsen dukker opp som Anne Sofies mor i Sarpsborg Mini 2 1869-1877 2/6 f.84 no.110 finner jeg ingen fornuftig forklaring på.Det har ihvertfall skapt mye usikkerhet og forvirring hos meg.Nå står jeg fullt og fast på at SØRINE ANDERSDATTER f. 1856 Tune er min rette oldemor.Hurra !!*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Rigmor. Ser at vi har hatt denne diskusjonen tidligere.. jeg husket ikke dette i det hele tatt. For å være 100% ærlig. Så hvordan jeg tenkte når jeg fant fram til de opplysningene husker jeg ikke nå.Og hvilken kirkebok jeg fant Anne Sofie i det ser jeg at jeg ikke har oppgitt.Nei.. dette blir bare mer og mer mystisk.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Torunn :)Du skriver NOR 1-8 - 1877 no. 110 i ditt innlegg 15048.Hva det skal bety vet ikke jeg, men no.110 er også hva Geir Kamsvaag Berntsen nevner Sarpsborg Mini 2 1869-1877 2/6 f.84 no.110, men navnene er jo to vidt forskjellige.Forklaringen skulle vært veldig artig å vite.Som jeg har prøvd å gi uttrykk for hele tiden, så har navnet Oline Marie Larsen 'skurret' litt i mitt hode. Jeg fikk ikke tingene til å stemme.Jeg var på vei til å gi opp hvem som var min oldemor og la det bli stående åpent.Nå er jeg derimot glad for at jeg ikke gjorde det.Jeg er veldig glad for at jeg plutselig husket at du tidligere hadde vært meg behjelpelig, og fant tilbake til det.Skulle vært fint å vite hvor du fant det.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor, som fortsatt er åpen for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei Rigmor.Som jeg skrev tidligere så husker jeg ikke akkurat nå ( og jeg regner ikke med å komme fram til det heller, desverre) hvordan jeg tenkte når jeg hjalp deg den gangen.De papirene som jeg noterte ned på, er nok ryddet vekk i papirinnsamlingen for en god stund siden.Ettersom jeg jo 'avsluttet' det temaet, så jeg ikke noen grunn til å ta vare på akkurat de papirene.Men sannsynligheten er nok til stede for at jeg har brukt samme kilde som Geir Kvamsvaag Berntsen.Kanskje Geir Kvamsvaag Berntsen kan svare selv, hvor han fant det som han hjalp deg med selv?Enten så er det to familier (2 Anne Sofier) som ligner på hverandre som står i samme bok, eller så har en av oss feil.Det eneste måten du kan sjekke dette på, er å bestille denne kirkeboken til ditt lokale bibliotek ( dette skal de kunne hjelpe deg med) og se på mikrofilmapparat selv.Dermed får du originalkilden foran deg selv, og kan avgjøre dette.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Torunn :)Jeg har mottatt brev fra Statsarkivet som skriver:Ifølge kirkebok 2 1869-1877 for Sarpsborg ble Anna Sofie, født 30.10.1877 døpt 2.12.1877, og hennes mors navn var Sørine Andersen Greaker. (Ingen flere opplysninger enn de ovenfor nevnte.)Det er igjen Sørine som kommer fram som mor.Jeg vet ikke hvordan Oline Marie Larsen kan stå oppført som hennes mor i den før omtalte Sarpsborg Mini 2 1869-1877 2/6 f.84 no.110Da jeg snakket med han på Statsarkivet angående mødrene Sørine Andersdatter og Oline Marie Larsen mente han at det måtte jo da være sistnevnte som var det rette i.o.m at det sto i Minien, men nå viser jo også dette brevet at navnet er Sørine.(Mitt opprinnelige spørsmål til Statsarkivet var hvem som sto oppført ved Anne(a)Sofies konfirmasjon ca 1792. Noe svar på det har jeg derfor ikke fått.)Jeg holder meg til Sørine Andersdatter som mor, ut ifra opplysningene fra Statsarkivet, det du fant frem til da du lette for meg, og at det samme kom frem på det så meget omdiskuterte Familysearch.Jo, det skulle nok vært artig å kunne se diverse ting ved selvsyn, men jeg kommer meg desverre ikke ut på egenhånd grunnet sykdom. Jeg er helt avhengig av hjelp for tiden, så da stopper det desverre litt opp for meg. Det er ikke viljen det står på, men mulighetene.Uansett skulle det vært morsomt å vite hvordan 2 så vidt forskjellige navn kan figurere som mor til Anne Sofie. (Samme fødselsdag og dåpsdato.)Takker for all hjelp og innspill.Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.