Gå til innhold
Arkivverket

[#27107] Foreldre til Johan Johannessen fra Solør


Gjest Kari Nyman
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Nyman

Jeg holder på med en slekt fra Øyer /Tretten. En Kristine /Kjerstine Johannesdatter giftet seg der 9 nov. 1855 med denne Johan Johannessen som da var enkemann. Forlovere var Tosten (bosted Strøm) og Joh. (bosted Vedumsdalen). Johans alder var oppgitt til 44 år, fødested var oppgitt til Solør. I folketellingen for 1865 finnes ikke Johan i Øyer, men Kristine er ikke enke (sivilstand g). Er det noen som kjenner til slekter i Solør og kan hjelpe? Det er et nytt område for meg, og jeg har ikke nå mulighet til å slå opp i kilder derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

JOHAN JOHANNESEN Male Family Marriages:Spouse: KIRSTINE JOHANNESDRMarriage: 09 NOV 1855 Oyer, Oppland, Norway--------------------------------------------------Er det denne Kirstine / Kristine som bor på Midtsund i Øyer i 1865, du mener? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60521&gardpostnr=374&merk=374#ovre>LenkeI 1875 ser det ut som datteren, Agnete, bor på Midtsund, hos sin moster Mari Johannesdatter LenkeKan dette være datteren Lisabet i 1875? LenkeHer er en lenke til Solør Slektshistorielag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

I Hof prestegjeld i Solør (i dag kommunene Våler og Åsnes) blir det døpt en Johan Johanesen 12.12.1809. Han er født utenfor ekteskap av foreldrene Johanes Olsen fra Opset i Grue og Inger Olsdatter Arnebergsundet.Presten har tilføyd at Johan ble født 9. desember på plassen Kneppen under garden Åsnes i Åsnes. Og han skriver at Inger den tid (da barnet ble unnfanget) tjente på Opset i Grue.Vanskelig å si om det er rett mann, men han er eneste kandidat fra det gamle Hof prestegjeld. Solør er i dag kommunene Våler, Åsnes og Grue. I eldre tid ble også Vinger (Kongsvinger) og Eidskog regnet til Solør. Det bør derfor ses etter kandidater i Grue også. Finner ikke konfirmasjon på Johan i Hof.Er ikke navnet på Johans far oppgitt ved vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nyman

Takk for informasjonen.De var knappe med informasjonene ved vielser i Tretten, kun farens fornavn er oppgitt, nemlig Johannes, og det var jo egentlig gitt på forhånd i og med hans etternavn Johannessen. Jeg forstår at det blir vanskelig å finne ut mer,kanskje flyttet han ut fra Solør før konfirmsjonsalder,kanskje kom han fra Grue,eller kanskje står det at han kom fra Solør, fordi han var gift 1.gang der og kom derfra av den grunn.Men det står fødested: Solør, imidlertid er jo det heller ikke noen sikker opplysning.Er det for mye å spørre om du vet om det er en Johan Johannessen som giftet seg i Solør ca. 1830-1853? med noen som døde før ca. 1855?Ser ellers ut til å være en vanskelig person å finne tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg finner ikke mer på Johan i Hof fram til 1848. Ingen dødsnotis, ingen konfirmasjon, ingen vielse.Faren var fra Grue og mora på Arnebergsundet (like nord for Grue)ved dåpen. Det er derfor ikke usannsynlig at Johan har tatt tjeneste i Grue og blitt konfirmert der. Tror det bør undersøkes. Kontakt Solør Slektshistorielag som nevnt i innlegg 2. De burde kunne hjelpe deg med Grue. De har også opparbeidet seg ei database over diverse folk - hør etter denne Johan født 1809, og eventuell konfirmasjon/vielse i Grue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nyman

Tusen takk for at du har undersøkt så mye for meg. Jeg har nå i alle fall fått eliminert en del, og det er en stor del av prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.