Gå til innhold
Arkivverket

[#27109] Ekteskapsbevillinger i Bergenhus 1724-1731


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I dokumentasjonen til basen 'Ekteskapsløyve Bergen stift 1717-1804' får vi vite at det er en lakune for årene 1724-1731 i bispearkivets materiale om dette, men at databasen for disse årene er supplert med opplysninger fra regnskapene til St. Jørgens hospital. Nå ser jeg at antallet bevillinger i basen er noe lavere for denne perioden enn både før og etter. 1718-1722: 22 pr. år. 1725-1730: 17 pr. år. og 1732-1736: 31 år. år.Da blir spørsmålet mitt: Er det slik at databasen er noe mer ufullstendig i perioden 1724-1731? Bakgrunnen for spørsmålet, er et ekteskap fra Sogn i 1728 som jeg mener var mellom to tremenninger, men dette ekteskapet finnes ikke i denne databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har ikke tidligere gjort meg tanker om fullstendigheten av registreringen av ekteskapsbevilinger i regnskapene til St. Jørgen kontra serien med ekteskapsbevillinger. Jeg er overrasket over iakttagelsen om de lavere tallene i årene basert på regnskapene.Alle som fikk bevilling skulle betale til St. Jørgen. Følgelig har jeg regnet med at alle bevillingene er med i regnskapet. Man kunne frykte at et og annet av originalbevillingene var tatt ut av pakkene og tapt i årenes løp, og regnskapet, ført i det aktuelle året, burde derfor i utgangspunktet antas å være den mest fullstendige kilden. Jeg skal se om jeg kan finne anledning til å sammenholde perioder hvor begge seriene er bevart, for å se om det er liknende avvik der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Bryn

Jeg har tidligere gjenfunnet betaling for ekteskapsløyve på Vestlandet i stiftsregnskapene som finnes på Riksarkivet. For noen dager siden var jeg innom RA og ville lete i disse regnskapene, men det viste seg at arkivserien bare går fram til 1722. Jeg fikk ingen forklaring på dette, men det samme gjelder andre stift, så det er neppe tale om en tilfeldig mangel. Skjedde det en omorganisering på denne tiden slik at regnskapene kan finnes under en annen arkivskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.