Gå til innhold
Arkivverket

[#27111] Otter Halvorsen og Kjestine Pedersdatter. Var de fra Stange, Hedmark. Bakgrunn?


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Lisbet Ottersdatter som giftet seg 25 Jun 1849 i Stange er i følge Fam Search IGI datter av Otter Halvorsen og Kjestine Pedersdatter. Hun oppgis døpt 11 JAN 1824.Ved oppslag i DA 1801 finner jeg ingen aktuell Otter Halvorsen eller Kjestine. Selvfølgelig kan de ennå være ufødt. Kjenner noen til bakgrunnen til Otter og Kjestine vil jeg sette pris på å høre fra Dere.mvhtrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei Bengt:Ja det er litt forvirrende dette:Se debatt 10870.Nicoline født 23/3 1862 er datter av Lisbeth Ottersdatter. Her ser du det er oppgitt at Lisbeth var gift med Christoffer Christiansen ( innlegg 5) og Christoffer Christoffersen ( inlegg 6).Din lenke 2 til Fokhol vdr Otter og Kjestine ser meget riktig ut mht. alder og sted.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Lisbeth Ottersdatter f.19/12 1823 dpt. 11/1-1824 Scherdeneie i Stange. Foreldrene: Otter Halvorsen og Kjestine Pedersdatter. Disse giftet seg 8/11-1822. Han var 23 år og fra Trysil, hun 25 og fra Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Trond. Beklager at jeg ga deg feil lenke. Jeg får skylde på tastefeil, da jeg hadde flere sider oppe samtidig. Men nå er Hans på banen og da blir det helt sikkert rett.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Mange takk til Hans og Bengt.Trysil er altså fødested for Otter, det forklarer mine manglende treff på søk på sentrale Hedmarken.Og skulle det være noen som kjenner til mer om Otter fra Trysil og Kjestine fra Stange ville jeg hoppet i taket.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Trond Kaasin

Otter Halvorsen ?Kommer tilbake til denne da jeg ikke finner han igjen i Trysil.Hm. Problemer... Ser jeg meg blind på Internet??Finner slekt i Trysil hvor Otter navnet går igjen fra slekt til slekt,(Lørdalen og Tverendmoen) men Otter f. 1799/1800 finnes kun i en Olsen variant i DA.... i Trysil.Heller ikke FS gir noen svar. Setter pris på innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arne Evensen

Har de samme problemer med Otto Halvorsen på Stange,men jeg har også konkludert med at han må ha tatt Halvorsennavnet etter at han kom til Stange. Jeg mener også at hans opprinnelse er fra Lørdalen i Trysil. Foreldrenes navn Ole Halvorsen og Marthe Ottersdatter. Mulig at han tar farens etternavn Halvorsen. Kristine (Kjestine)Pedersdatter(f.1799 ?) kan være uektefødt datter av Gonnor Olsdatter,bosatt på Fjetre i Stange i 1801. Otto (Otter) og Kjestine (Kristine) har jeg funnet har følgende barn: Lisbeth Ottersdatter f.1824 Guri Ottersdatter f.1826 Petronelle Ottersdtr.f.1828 (dør samme år ?) Petronelle Ottersdtr.f.1830 Helene Ottersdatter f.1833Petronelle Ottersdatter f.1830 blir gift med Kristian Larsen og bosetter seg på Sveen i Stange. Disse personene er mine tippoldeforeldre. Interessert i om noen kan gi meg opplysninger om Kristian Larsen. Han er født i 1833 i Stange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Mulig denne Otter burde fått nytt innlegg med Trysil i overskriften.Ja i de kilder jeg har lett i har jeg ikke lykkes med å finne igjen Otter i Trysil..Det blir kun arbeidshypoteser... Og Ljørdalen er en av dem.At Otter skulle ta sin fars navn var vel uvanlig så tidlig på 1800 tallet ????Hvorfor er din hypotese, Arne, at foreldrene er Ole Halvorsen og Marthe Ottersdatter.Otter Halvorsen er en av min kones ' tipper 'Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Hei Trond ! Har funnet at Otter og Kristine hadde nok en datter:Gunnor født i 1836. Dette kan muligens bekrefte min teori om at Kristines mor var Gonnor Olsdatter. Oppgjenkalling ! Gunnor Ottersdatter blir gift med Peder Olsen 25/10 1861. Når det gjelder min hypotese om at Otter tar Halvorsennavnet etter sin fars etternavn,så bunner det i at det i Trysil er veldig få ved navn Otter som kan matche alderen til Otter på Stange. Så foreløpig mener jeg at dette er riktig. Noen som kan gi meg opplysninger om Kristian Larsen født 1833 i Stange ?Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

I tillegg til Lisbeth hadde Otter og Kiestine disse barna: Guri 1826, Petronelle 1827, Petronille 1830, Helene 1833, Gunnor 1836, Ottinus 1839 og Kirstie 1842. Det burde vel vært en Ole her hvis far til Otter skulle vært Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Kaasin

Denne Kjestine, Kristine er vansklig å være sikker på. I hennes bryllup i 1822 sies hun å være 26 år. I så fall er hun 4-5 år i 1801 folketelling, noe som utelukker ( innlegg 8 og 11 ) Gunnor Olsdatter som mor. Det er forøvrig ikke mange andre Pedersdøtre med navn lik eller nesten like Kjestine,K(Christine) født i Stange på den tid. Eneste kandidat finnes som datter av Peder Pedersen på Spetalen Nordre. LenkeEllers er å merke at navnet ' Godager ' fremkommer som opplysning under Kjestine i kirkeboka....Stange 1822 nr 41.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.