Gå til innhold
Arkivverket

[#27112] Stemmer slektstreet mitt? Fra Sylfest Horgje til Håkon den 5.


Gjest Tove Strømmman
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Strømmman

Hei! Jeg ser det er mange kompetente og flinke folk her, og jeg er ny som slektsforsker, så det er fint å se at det går an å få hjelp her. Så til saken. Jeg har et slektstre som er utarbeidet av en M. Høgåsen i 1963. Der finner jeg følgende: Sylfest Horgje er sønn av Per Horgje og Rønnaug, som er datter av Øystein Bratt og Synnøve Gutormsdatter (som senere kalles Graffer?), foreldrene til Øystein Bratt skal vistnok være Eirik Trondson Bjølstad og Tora Øysteinsdatter. Far til Eirik er Trond Tynnøl, sønn av Eidride, som igjen er sønn av Eindride Tynnøl og Ingebjørg. Tora derimot er datter av Øystein Guttormsøn Bjølstad og Tora. (MEN som jeg har sett her på forumet har dere funnet ut at Tora er kone nr.1 og at Tora (nr.2)antagelig er datter av NN Engebretsdtr Holaker og Øystein. ) Denne konen til Øystein, altså Tora skal være datter av Tord Tjerne. Øystein Gutormsen Bjølstad skal være sønn av Gutorm og Sissel/Cecelia, og hun skal være barnebarnet av Gyrd Ingjalson på O.(Sissel/Cecelias far skal visstnok være Per Skeidaker.) Gyrd skal være sønn av Ingjald på O og Sissel/Cecelia, som er datter av Ridder Sigurd Hartorson. Han skal være sønn av Håkon den 5.´s datter Agnes og Ridder Hartore Jonson. Kan noe av dette stemme, i så fall hva? Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Cecilia var ikke etterkommer etter slekten på O. Jeg tror det skal være nevnt minst ett sted her tidligere i forumet. (Søk på Bjølstad eller Bratt så kanskje det dukker opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er mye feil i Høgåsens opplisting (som tydeligvis kun er en redigering av Engebret Hougens bøker).Jeg tviler på at Eirik Trondsson Bjølstad var sønn av Trond Tønnøl, og derved heller ikke etterkommer til noen Eindride. Det med ''NN Engebretsdtr Holaker'' er en fantasikonstruksjon av E Hougen.Avstamningen fra Tjerne-ætten og Skjåk-ætten er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Strømman

Tusen takk for du sa fra om det. Ja det kan nok stemme at Høgåsen tok Hougen sine bøker for god fisk. Synd at bøkene hans ikke er korrekte. Det er så vanskelig å vite hvilke kilder man skal stole på. Tusen takk for god info og hjelp.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.