Gå til innhold
Arkivverket

[#27115] Foreldre til Anna Askildsdtr Børtveit


Gjest Martin Vatshelle
 Del

Recommended Posts

Gjest Martin Vatshelle

Anna Askildsdtr Børtveit f.1842 d.1915 er et blankt ark i alle mine kilder. hun var gift 1864. følgelig finnes hun i 1865-tellingen for Hamre(Hammer) Kan noen hjelpe meg å finne hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Ja ovennevnte har funnet de rette foreldre. De ble viet i Hamre kirke 20.10.1837. Askild er fra Nore Myking og faren heter Lars Askildsen. Kari er født på Hauge i Gjerstad og faren heter Mons Nilsen.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Litt mer om Børtveit + Hauge: Du finner data om familien i Håkon S. Aasheim: 'Hamre. Gards- og ættesoge' bind I, s.183. (Annas halvbror, Ole J. Fjellskaalnes, er min tippoldefar.) Videre finnes opphavet på Hauge-siden i ættebøkene for Alenfit, Gjerstad og Haus (ætt fra bl.a. lensmenn i nåv. Lindås, samt gårdene Vikne og Havrå i Haus og Rongve, Anntun og antagelig Vevle,Greve,Revheim og Byrkjeland i Gjerstad). Tvillingene Kari og Lisbet Monsd. Hauge var begge gift med Ole Johannessen Børtveit (ikke den samme)! Askild Myking var Karis 2. mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Korrekturlesingen gikk litt vel raskt i forrige innlegg. Det riktige er at Kari og Lisbet var gift med hver sin Johannes Olsen Børtveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.