Gå til innhold
Arkivverket

[#27118] Catarine Christiansdtr., Høland, Eidskog, Aurskog 1700-tallet.


Gjest Kirsten Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Holterud

21.12.1756 ble Catarine Christiansdtr. Holtets uekte sønn, Berger, døpt i Løken, Høland. Faren var drengen Christopher Nielsen.Allerede 25.01.1757 ble hun festet til ungkar Erik Amundsen, og de giftet seg 25.02.1757. Jeg har ikke funnet noen barn med disse foreldrene døpt i Høland i perioden 1757 - 1767, så de har nok flyttet. Catarines sønn Berger bodde som voksen både i Aurskog og Eidskog, så det er vel sannsynlig at de flyttet til en av disse stedene.Vet noen noe mer om Catarine Christiansdtr. Holtet, Christopher Nielsen eller Erik Amundsen?Takker på forhånd. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel dåpen til Berger:Berger Sex: M Event(s): Christening: 21 Dec 1756 Place: Holand, Akershus, NorwayParents: Father: Christoffer NIELSENMother: Catarine CHRISTIANSDRSource Information: Batch Number: C428071Source Dates: 1719 - 1780Film or Fiche Number: 123320Collection Details: Holand; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Finner dette ekteskapet i FS der Berger Christophersen er ektemakeBERGER CHRISTOPHERSEN Male FamilyMarriages:Spouse: ANEKEN OLSDRMarriage: 25 OCT 1777 Aurskog, Akershus, Norway--------------------------------------------------Finner også følgende med de samme ektefellene, men i Eidskog.BERGER KRISTOFFERSEN Male FamilyParents:Father: KRISTOFFERMarriages:Spouse: ANNIKEN OLSENMarriage: 1778 Eidskog, Hedmark, Norway--------------------------------------------------Finner tre barn av Berger og Anniken, alle født i Eidskog: Ole, f. 1778 Berte, f. 1782 Marte, f. 1785Finner Berger og Anniken i f.t. 1801 for Vinger Lenke – er dette dine folk??Tilbake til Christopher Nilsen. Iflg. dine opplysninger er sønnen Berger født på Holtet. I FS/VRI finner jeg en Christopher Nilsen Holtet, døpt 31.01.1734, Høland – en mulig kandidat?Christopher (NIELSEN HOLTET) (setter parentes fordi klammene forsvinner) Sex: M Event(s): Christening: 24 Jan 1734 Place: Holand, Akershus, NorwayParents: Father: Niels HOLTETMother: Elen JUULSDRSource Information: Batch Number: C428071Source Dates: 1719 - 1780Film or Fiche Number: 123320Collection Details: Holand; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Finner også en Christopher Nilsen, døpt 14.10.1731 i Høland, sønn av Nils Saxesen, men det var Holtet som slo meg. På den annen side er det ingen av barna til Berger som heter Nils eller Elen, så intet er sikkert med noen av disse kandidatene.Den nærmeste kandidaten jeg har funnet til Catarine Christiansdatter, er en Cathrine Christensdatter, døpt i Aurskog i 1731:CATHRINE CHRISTENSEN Female Event(s):Birth: Christening: 29 JUL 1731 Aurskog, Akershus, NorwayParents:Father: CHRISTEN KROGSTAD--------------------------------------------------Hvis vi går ut fra at Erik Amundsen er sånn noenlunne på samme alder som Catarine Christiansdatter, og at hennes sønn Berger senere kom til Eidskog, så har jeg funnet en Erik Amundsen, døpt 2.9.1728 i Eidskog:Erik Amundsen Male Event(s):Birth: 02 SEP 1728 Eidskogen, Hedmark, NorwayParents:Father: Amund EriksenMother: Kari HaagensenDette er selvsagt en ren hypotese og det kan være et rent blindspor, men dette er den nærmeste Erik Amundsen jeg har klart å komme…Med all den usikkerheten som er rundt disse, kommer du kanskje ikke noe særlig videre, men legger informasjonen inn, i fall det kan være noen som vet noe mer…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.