Gå til innhold
Arkivverket

[#27119] Romedal: Mari Larsdatter f. 1818


Gjest R. Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest R. Hagen

Hei,En av mine forfedre Anne Mari(a) Pettersdatter var ektefødt 02.10.1852 dpt 23.01.1853 i Romedal. Foreldre var Petter Jensen og Mari Larsdatter, selveiere på Sæterrønningen i Romedal. (se Romedalsboka bind 4, s 428)Moren Mari Larsdatter er ifølge Romedalsboka datter av Lars Jørgensen Tomter (f.1775) og hans første kone Marthe Olsdatter (f.1776). (Se under Tomter gård). De giftet seg 02.11.1797 i Romedal. (FS)Det jeg lurer på er om denne Mari egentlig er datter av et yngre par Lars Jørgensen og Marthe Olsdatter, nemlig den Lars (15) som er på Toefastrud Engeset i Romedal ved FT1801. Jeg finner nemlig dette i FamilySearch: Mari Larsdatter f. 10 SEP 1818 Tofastrud, Stange, Hedmark, Norway, foreldre Lars Jorgensen, Marthe Olsdtr.Jeg har en mistanke om at Romedalsboka har gjort noe ugagn her. Kan noen ev. bekrefte / avkrefte dette på noe slags vis?På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ti orientering:Det bør vel være to par med samme navn i Romedal på denne tiden, sjekk ekteskap. På Tomt (Tomter) har par ved dette navn: Ole 1802, Ole 1804, Randi 1807, Christian 1808, Evena 1810, Laes 1813, Mons 1817, Mari 1818, Marthe 1830, Oline 1832 og Jørgen 1835. Det sier seg sjøl at Marthe Olsdatter f. 1775 ikke kan være mor til alle disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Lars Jørgensen født/døpt 17 september 1786, FT 1801 Toefastrud giftet seg annen gang 23 mars 1823 i Romedal med Kari Johansdatter.De har følgende barn som jeg har funnet i kirkeboka.Christine Larsdatter døpt 11 juli 1823 Romedal.Berte Larsdatter døpt 3 desember 1825 Romedal.Jørgen Larsen døpt 10 juli 1827 Romedal.Petronille Andria Larsdatter døpt 27 januar.Christian Larsen døpt 21 april 1833.Johan Larsen døpt 25 oktober 1835.De 3 siste døpt Vallset.Har ikke fått sjekket hvem Lars Jørgensen var gift med første gang.Lars Jørgensen født 1786 er min samboers 3xtipoldefar.Har litt mer om Lars Jørgensen og etterkommere fra andre ekteskap om det skulle være riktig Lars Jørgensen.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Hans !Det er nok riktig det at Lars Jørgensen ikke kan være gift i 1797, men han kan være far til Mari Larsdatter født 10 september 1818 og kanskje den riktige Lars, siden det er 2 Lars Jørgensen. Ikke vet jeg, men jeg ser fortsatt muligheten, men her må kirkeboken sjekkes.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Det var Enkemann Lars Jørgensen som giftet seg med Kari Johansdtr. og tenkte at han var tidliger gift med en av de 2 Marthe Olsdtr.Men ser også at det faktisk er en Lars Jørgensen som gifter seg med en Kristine Gudmundsdtr. 8 februar 1809 i Romedal (FS), så dette kan jo kanskje være den Lars Jørgensen jeg har.Dette er jo bare et forslag, og ser at det er 1 Lars Jørgensen i FT 1801 i Stange og 3 stk i Romedal å velge imellom.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Randi E. Hagen

Jeg har nesten slått meg til ro med at min Mari Larsdatter Tomter f. 10/09-1818 på Tofastrud er datter til storbonden på Tomter. I Romedalsboka står det at Lars Jørgensen, hennes far, skal ha drevet gården Tomter fra 1800-25. Jeg stusser allikevel litt på at Lars da benevner seg selv 'Lars Jørgensen Tofastrud' og at fødested oppgis å være Tofastrud både ved Maris dåp i 1818, ved sønnen Oles dåp i 1804 og datteren Randi/Lande i 1807. Tofastrud er etter det jeg vet en annen gård i Romedal, nevnt i bind 3 av Romedalsboka på sidene 732, 744 og 740.Det som er tilfeldig i dette tilfellet er trolig at man har en Lars Jørgensen dpt. 17.09.1786 som vokste opp på Toefastrud Engeset i Romedal. (Se 1801) Men denne er nok som Marie skriver gift 1. gang 1809 med Kirstine Gudmundsdatter og 1.gang 1823 med Kari Johansdatter. Altså ingen Marthe Olsdatter.Det finnes også en tredje Lars Jørgensen i Romedal dpt. 17.10.1790, (ifølge FS) sønn av Jørgen Olsen og Inger Larsdatter på Smestad. (Se bind 5II s. 378 i Romedalsboka) Har ikke sjekket Romedalsboka om denne Lars er aktuell.Jeg kan ikke finne andre viede par i Romedal med navnet Lars Jørgensen og Marthe Olsdatter.Så er jeg av prestgårdsslekta Tomter allikevel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Vasaasen

Hei Randi! Romedal bygdebok kan nok inneholde feil, men i dette tilfellet har den rett! I kirkeboka står det klart og tydelig 'Tomter' og ikke 'Tofastrud' ved Mari Larsdatters dåp i 1818. Hennes far Lars Jørgensen har nok aldri benvent seg for 'Lars Jørgensen Tofastrud'. Dette er fri fantasi fra FS sin side!! Mari Larsdatter er datter av Lars Jørgensen på Tomter som du konkluderer med. Tomter er imidlertid ingen prestegård! Den tomta som Vallset annexkirke ble bygget på ble kjøpt (?) fra gården Tomter, men presten bodde i hovedsognet.mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.