Gå til innhold
Arkivverket

[#27120] Stina Halvorsdotter, født 1821 i Nössemark i Sverige


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

En av mine formødre var Stina Halvorsdotter. Hun ble født 14.oktober 1821 i Nykås Rörvik Nord i Nössemark i Sverige. Vet ikke helt hva alle disse navnene er (om det er en gård, kommune eller noe annet)... Stina giftet seg med Johannes (Torp?) Borgersen (Johannes Börjesson), født mars 1820 i Norge. Disse to personene blir foreldre til en annen av mine formødre, Klara Mathilde Johannesdotter, født 07.september 1862 i Rörviken i Nössemark i Sverige.Klara får et barn som er min mormors farmor, denne damen heter Signe Hildegard Arnesen / Amundsdotter. Hun er født 15.januar 1887 i Sverige. Far til barnet skal være en Amund Arnesen. Klara Mathilde (mor til barnet) emigrerer i 1894 til Halden i Norge (enke etter Amund da), der gifter hun seg på nytt i 1891 med Olaf Svendsson Thoren.Kjempe takknemlig om noen klarer å finne ut noe nytt om disse folka, f.eks lenger tilbake i tid osv... Finnes det flere barn av de jeg har nevnt til nå. Det hadde vært interesant å sett!På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Kai Hyggelig at våre veier krysses av og til, og hyggelig å kunne bidra med litt en gang.Ikke veldig mye, men cd'n Sveriges befolkning 1890 sier:Börjesson Johannes f 1820 i Norge, gift man far i familjen. Rørviken norra, nössemark, älvsborg län Dalsland. Fødesesort i källan: NorgeHalvorsdatter Stina f 1821 Nössemark, älvsb länd, dalsland, gift kvinna, mor i familjen.Johannesdatter Klara matilda f 1862 Nössemark, ugift kvinna, mor i familjen.Amundsdotter Signe Hildegard, f 1887 i Nössemark. d.d(datterdatter ? min egen antakelse), flicka barn i familjen.Dette sier deg kanskje ikke så mye nytt, men i 1890 var det iallefall ikke flere barn. Signe Hildegards far bodde heller ikke med dem da. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Takk skal du ha Anne Lene! Jeg har vært borti den før, der jeg har endel info ifra. Håpet kanskje det er mulig å finne noen kirkebokoppslag som kan bekrefte noe av det jeg allerde vet eller noe. Også adre tellinger eller husforhør er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.