Gå til innhold
Arkivverket

[#27121] Thora Elise Randine Amundsen f 1836 i Oslo


Gjest Eric Swane
 Del

Recommended Posts

Gjest Eric Swane

*** Noen som kjenner til henne?Hun var ifølge opptegnelser i en familebibel født i 1836 i Oslo (eller deromkring). *** Kan noen med tilgang med kirkebøker finne hennes dåp? Jeg vet intet om farens navn, for slektsnavnet Amundsen kan ha kommet til senere. All informasjon knyttet til dåpen av vesentlig, for å finne en annen Amundsen, se nedenfor.Jeg har regsitert henne ved ulike anledninger med fornavn Thora, Lisa, Elise, Elisabeth og Randine. Hun giftet seg 4 mars 1863 i Oslo domkirke med skipsfører Johan Otto Swane. *** Eventuell tilleggsinformasjon fra kirkeboka kan være til hjelp!For det er Johans første kone som interesserer meg mest, for hun er min ane: Anne Christine Amundsen født omkring 1820 i Oslo (eller deromkring), skal være søster eller kusine til Johans andre kone. *** Kjenner noen henne, eller finner henne i en kirkebok?Anne og Johan ble viet i Gamle Aker kirke 24 nov 1846. *** Eventuell tilleggsinformasjon fra kirkeboka kan være til hjelp!Jeg vet også at hun døde 19 jun 1857 og ble begravet 24 juni et eller annet sted i Oslo. Kanskje kan en kirkebok fortelle om hennes alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

27.11.1846 ble skipsfører, ungkar Johan Otto Svane ogJfr. Anne Kirstine Amundsen viet i Aker kirke (Gamle Aker er nok litt tidlig å kalle kirken), han 31 født i Kongsberg, hun 26 født i Oslo. (Dette er IKKE byen Christiania, men dagens Gamkebyen som lå utenfor Christiania). Fedre Joh. Christofer Svane og Lars Amundsen. (Aker Mini 19 f.450 no.166).4. mars 1863 kan jeg ikke finne en eneste vielse i vor Frelsers Kirke (Oslo Domkirke fra 1950), er datoen en trykkfeil ? (eller jeg som ikke har øynene med meg ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Der fikk jeg bekreftet Lars Amundsen, som jeg hadde fra en udokumentert kilde jeg tvilte på.Når det gjelder den august-datoen så stammer den fra en indeks for IGI. Det er årevis siden jeg fant det og burde ha resjekket, tydeligvis blitt en kvalitetsheving når det gjelder den type kilde. På FS finner jeg ved oppslag i kveld 4 aug 1863 og Grønland kirke. (Batch Number: M428262,Source Dates: 1862 - 1868,Film or Fiche Number: 255745). Hvemstår som far der mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

4. mars 1863 viet i Grønland kirke, Christiania enkemann skipsfører Johan Otto Svane, født i Kongsberg, 48, med Thora Elise Randine Ammundsen,28, født Christiania, adressen Oslo (=Gamlebyen). Hans far Johan Christopher Svane, hennes Reinert Amundsen. Det henvises til at hans forrige kone døde i 1857 samt skifteattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Supert Geir! Jeg finner Reinert i FT1865 som 67-åring. Litt plunder med FT1801, for navnet staves da Reynert, og der finner jeg han med en storebror Lars. Så dette har brakt meg en generasjon bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.