Gå til innhold
Arkivverket

[#27122] Arne Kristoffersen Kjærstad f 1796 på Eidskog, flyttet til Oslo?


Gjest Eric Swane
 Del

Recommended Posts

Gjest Eric Swane

Min ane Arne Christophersen giftet seg 12 okt 1830 i Oslo med Helene Wilhelmsdatter (f 19 okt 1800 på Eidsberg). *** Kanskje noen kan hjelpe med tilleggsinformasjon fra kirkeboka?Han bygde på den tida hus på Grønland i Oslo (senere Nordbygata 27) og jeg tror det var denne gårdeieren (Glørstads fortegnelser over dødsannonser) som døde rett før 5 feb 1842. *** Noen med adgang til kirkeboka (Grønland) for å stadfeste alderen hans.Under dåpen til en av døtrene hans står han oppført med etternavnet Kjærstad. Dette gårdsnavnet forekommer flere steder i noe ulike stavemåter. Men den fremste kandidaten er Kjærstad på Eidskog og Arne Kristoffersen f 1796 der. I bygdeboka for Eidskog framkommer det ikke mer enn hans tilhørighet til familien. *** Kjenner noen til denne Arne Kristoffersen sin skjebne? Var det denne Eidskog-mannen som traff Eidsberg-jenta og flyttet til Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er muligens enken i 1865-tellingen for Kristiania [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301.wc2&gardpostnr=1508&personpostnr=39320&merk=39320#ovre>Lenke og hun har samme adresse i 1875 Lenke. Hun har for øvrig en sønn, Wilhelm, født 1825, sadelmaker, som er ugift i begge tellingene. Finner døpen til Wilhelm i FS – men slike opplysninger MÅ alltid sjekkes:WILHELM OLAUS GULBRANDSEN Male Event(s):Birth: Christening: 26 DEC 1825 Domkirken, Oslo, Akershus, NorwayParents:Father: GULBRAND OLSENMother: HELENE WILHELMSDR-------------------------------------------------- Finner dette giftermålet i FS:Arne CHRISTOPHERSEN Age At Marriage: 34Event(s): Birth: 1796Parents: Father: Christopher ISAAKSENMarriage: Spouse: Helene WILHELMSDRAge At Marriage: 30Marriage: 29 Oct 1830 Place: Oslo, Akershus, NorwayNotes: Additional data in original recordSource Information: Batch Number: M426256Source Dates: 1830 - 1831Film or Fiche Number: 125850Collection Details: Aker, Vestre Aker; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Her er far oppgitt til Kristoffer Isaksen (Christopher Isaaksen) og på gården Kjærstad i 1801 finner vi bonde og gårdbeboer Kristoffer Isaksen; han har sønnen Arne, 5 år, født ca. 1796. Det var vel den du hadde landet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!I FS finner jeg faktisk to giftermålsdatoer for Arne Kristoffersen og Helene Wilhelmsdatter: 12. oktober 1830 (FS/IGI) og 29. oktober 1830 (FS/IGI og FS/VRI). Nå er vel VRI kanskje det mest pålitelige, men det er lurt å sjekke opplysningene i FS mot kirkebøkene. Hvis du har 12. oktober fra kirkeboka ville jeg holdt en knapp på den! For øvrig har bibliotekssektoren som driver fjernlån for slektsforskere, kjøpt mye film av kildemateriale. Det kan jo tenkes at de kan ha leseapparater og film, ev. muligheter for innlån av kirkebokfilm på et bibliotek ”nær deg”….Men dette vet du sikkert!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Takk Grethe! Jeg har antagelig ikke gjort hjemmeleksa mi. Det nye du gir meg er koplingen til faren Isaksen under vielsen, - da jeg fant vielsen i IGI for mange år siden var det vel kun i en indeks, der alt ikke stod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Alt står ikke i FamilySearch uansett.Vielsen 29.10.1830 er i Aker kirke mellom ungkar Arne Christophersen Kjerstad og enken Helene Wilhelmsdatter. Han, 34, født i Winger Prestegjeld, hun 30, født i Edsberg. På dette tidspunkt bodde hun i Nordbygaden. Fedre Christopher Isaaksen og Wilhelm Jacobsen. Sistnevnte som også er forlover, bodde 'under Egeberg', den andre forlover 'Bager Olsen paa Hammersborg'. Begge hadde hatt naturlige kopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For sikkerhets skyld, det var brudeparet og ikke forloverne som hadde hatt 'naturlige kopper' - det kunne kanskje oppfattes motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.