Gå til innhold
Arkivverket

[#27123] Ole Larsen Stræte, 1818 i Vaaler, Hedmark


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg igang med noen opplysninger om gårdbruker og lærer Ole Larsen Stræte. Iflg. FT 1865 for Skoger ble han født i 1818 i Vaaler. (Ikke unaturlig om han hadde tilknytning til en av Stræte-gårdene i Vaaler).Jeg har rimelig peiling på ham fra han giftet seg 26.9.1846 på Gran, Hadeland med Else Jensdatter Kittelsrud, men jeg har ikke funnet noe om opphavet hans. De lokale kirkebøkene er selvfølgelig løsningen, men jeg håpet at noen med lokal oversikt kunne hjelpe meg med det grunnleggende.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ifølge Hof kirkebok i Solør (som omfattet dagens kommuner Våler og Åsnes)ble Ole Larsen født 20.01.1818 og dpt. 25.01.1818 i Våler kirke. Foreldrene var Lars Olsen og Anne Pedersdatter Stræte.Gm. Lars Olsen Stræte (Våler) 26 år gammel, og gmd. Anne Pedersdatter Schiølie (Sjøli i Åsnes)ble gift 06.04.1816 i Våler kirke.Lars døpt 01.01.1792 med foreldrene Ole Larsen og Olea Kieldsdatter Stræte.Anne døpt 05.06.1796 med foreldre Peder Syversen og Marj Andersdatter Siøllie.Du finner disse i Ft. 1801 for Hof, Hedmark.Er interessert i opplysninger om utflytte Vålersokninger. Du har forsåvidt alt opplyst mye, men kan du si mer om bosted, død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Dette blir et lite sidespor, men ser Arild (3) er intr. i utflyttede Vålersokninger.En Olaf Stræte f.1884 Vaaler i Solør, giftet seg med en kusine av min farmor. Fikk 9 barn. Vil ikke legge opplysninger så nær opp til nåtiden ut på åpent nett, men Arild kan få privat svar ved å kontakte meg. E-post: ellef-e@online.nomvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Til Arild!Takk for svaret! Hvis du kontakter meg på mail skal jeg formidle det jeg har.Hilsen Kjell Hamberg (khamb@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.