Gå til innhold
Arkivverket

[#27127] Ringsaker: Pernille Pedersdtr. Afseteie f. ca. 1781


Gjest R. Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest R. Hagen

Hei,Jeg søker opplysninger om opphavet til Pernille Pedersdtr. Afseteie f. ca. 1781 Brøttum i Ringsaker, Hedmark. Hun ble gift 24.09.1809 med Peder Larsen Tørtop (f. 1777).På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest R. Hagen

Foruten at Pernille ble gift 24.09.1809 med Peder Larsen Tørtop (f. 1777), at hun fikk datteren Berthe Pedersdatter den 7.5.1813 på Tørtop i Ringsaker - har jeg dessverre ikke noe.Jeg tror kanskje Pernille kan være den som er født i 1780 i Veldre, men kan ikke utelukke de to andre.Noen som har innspill? På forhånd takk - og god påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Du spør bare etter Pernille. Har du identifisert Peder Larsen? Det er ingen f. i 1777 men en i 1774 , 2 i 1778 og en i 1779. Han skulle være f.1777 ifølge oppgitt alder ved død men den alderen stemmer ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi E. Hagen

Jeg har navnene Peder Larsen Tørtop og Pernille Pedersdtr. Afseteie etter datteren Berthe Pedersdatter Tørtop sin dåp 27/05-1813. Berthe var født 07/05-1813 på Tørtop iflg kirkeboka.(KILDE: Rull HF1296)Berthe ble konfirmert 30/9-1827 Ringsaker, da bosatt Tørtop. (Kilde: Rull HF1301) Hun giftet seg 18/1-1838 med Børre Monsen Hougsveen. De fikk åtte barn som jeg har navn og årstall på. Ved FT1865 bodde de på en husmannsplass under Ophus.Peder Larsen Tørtop og Pernille Pedersdatter Afsetheie giftet seg 24.09.1809 i Ringsaker kirke. Cautionister Lars Sørensen Ophus og Thomes Olsen Bjerklien.Det er sannsynlig at det er min Peder som ved FT1801 var ugift 23-åring som bodde hjemme hos foreldrene på Tortop i Ringsaker. Jeg tror det er min Pernille som i 1801 var tjenestepike på Tierne gård i Ringsaker. Men dette har jeg altså ikke bevis for.Dersom disse er de samme, er vi på sporet: * den Peder som er døpt 8/2-1778 (kan være født 1777) * den Peder som er på Tortop i 1801 og er sønn av bonde Lars Pedersen og Berthe Olsdatter * den Peder som gifter seg med Pernille 1809 * den Peder som får datteren Berthe i 1813Jeg har registrert fra s. 278 i Ringsakerallmenningens historie; 'De i Sep 1830 skyldsatte 12 pladser formentlig Bygselledige Nyt. matr. No 375 Gnr og brnr 1888; 480 Tørtop Brugerens navn Peder Larsen. Ny skyld 1. Skylddaler 53.'Har registrert at Lars Pedersen Tørtop (f. ca. 1746 - død 11/5-1809) var gift med Berthe Olsdatter f. ca. 1744. (Se Tortop i 1801) Disse var viet 5/3-1769.Har hatt litt vanskeligheter med denne greina av familien, så det kan godt ha sneket seg inn feil her.Var dette mer utfyllende for deg, Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Her er det noe galt et eller annet sted. Fra hvilken kilde har du det ekteskapet? Det er ingen Lars Pedersen gift med Berthe Olsdatter 1769 i Ringsaker. Hvis de er gift utenfor Ringsaker så er også alle barn f. utenfor Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi E. Hagen

Ekteskapet har jeg fått oppgitt av en annen slektsgransker, så det er på langt nær noen sikker kilde. Men har du også sjekket Brøttum? Eller er det kun hovedsognet du har tilgang på register for? Du virker å ha veldig oversikt her, så jeg stoler på deg. Pernille og Peder var mine 3-tippoldeforeldre. Har du noen teori om hvilket opphav de har, om ikke en av dem var fra Tørtop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er bare en kirkebok i Ringsaker og den omfatter alle annexene frem til 1879 hvor det er en for hovedsognet og hvor Brøttum og Veldre får hver sin kirkebok. Som før nevnt så er ikke Peder Larsen og Berthe Olsdatter gift i Ringsaker og de har heller ingen barn født her på denne tiden. Det må være feil navn på henne ellers er de indflyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Randi, se debatt nr 12682. Ellers har jeg ikke utelukket Pernille Pedersdtr. som blir født i Lyckeqvern 1772 som datter av Peder Michelsen og Berte Olsdtr. Lyckeqvern. Mvh. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Lars Pedersen , Nordhougen gift 4/6-1769 med Berthe Knudsdatter ,Rønning. Det er disse som er på Tørtop i 1801, ikke Berthe Olsdatter.Barn: Kari 1770, Eli 1772 Nordhougeneie, Aase 1775, PEDER dpt.8/2-1778, Mari 1781 Slagbrenden. Berthe er sannsynligvis datter av Knud Gulbrandsen og Aase Tostensdatter og døpt 28/10-1744 på Kindeeie. Lars Pedersen er kanskje sønn av Peder Jensen og Kari Christophersdatter og døpt 2/10-1746 på Hougom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.