Gå til innhold
Arkivverket

[#27128] Problem med opplysninger i LDS/IGI.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Jeg har sett det før og nå har jeg sett det igjen: Det finnes opplysninger i LDS/IGI det er vanskelig å feste lit til.Med utgangspunkt i at det dukket opp nye databaser for Hurum, fikk jeg en raptus med oppdatering av eget materiale derfra.Problemet dukket opp i forbinselse med at jeg skulle finne ut litt mer om piken Ambor Maria Christensdatter (f.1768 på Jahren i Hurum).Iflg FT1801 for Hurum var hun da ugift tjenestepike på Schøttelvig. Det var heller ikke noe problem å finne vielsen hennes 17.6.1804 med Jens Jensen i IGI og VRI. Dåp for sønnen Anders finnes i IGI, men også i 'Døpte i Hurum 1771-1810' så der er 'alle' enige.Det virkelige problemet oppstår når jeg begynner å lete opp Ambors første ektemann (iflg VRI hadde Ambor vært gift da hun giftet seg i 1804 og det lå ganske nær å anta at han het Anders). Ettersom hun var ugift i 1801 var det nærliggende å tro at hun giftet seg første gang mellom 1801 og 1804.I IGI står imidlertid at Ambor Marie Christensdatter og en Anders Iversen giftet seg 24.5.1798. I Hurum, står det. Greit nok; opplysningen om sivilstatus fra 1801 kan ha vært upresis. Dvs. enke=ugift. Eller omvendt.Det som virkelig gir meg grå hår er opplysningene om barna deres, hhv. Marie født i 1799, Anne født i 1801, Ambor født i 1803 og Iver født i 1805. Alle døpt i Hurum. Iflg IGI. Her er det definitivt noe som ikke går opp spesielt når ingen av disse barna er nevnt under 'Døpte i Hurum 1771-1810'.Ettersom det ikke finnes så mange Ambor Marie Christensdatter 'å ta av' i Hurum på den tida, må det være noe som definitivt ikke henger på greipp!På den annen side: Personer og datoer kan da ikke være hentet ut av løse lufta?MvhKjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Er forsåvidt enig i det, men i utgangspunktet regner jeg transkipsjonen av kirkebøkene for Hurum for godt kvalitetssikret i forhold til originalen. Definitivt bedre enn IGI hvor jeg i flere tilfeller enn dette har sett at kvalitetssikring ikke har vært noen ledestjerne.OG - så har vi jo det nevnte dilemmaet med to barn, hhv. født 17.3.1805 og døpt 21.4.1805; iflg. opplysingene med samme mor, men forskjellig far. Noe her er direkte feil!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Egentlig er det bare å gjenta det Andreas skriver og samtidig bytte ut 'enkleste' med 'eneste'.Og de kilder i FS som er noenlunde pålitlige, mangler en mengde opplysninger som finnes i originalen.Transkriberte originaler har svært ulik kvalitetet, den eneste som er sikkert er at de ikke er sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva slags kvalitet forventer du å finne på FS IGI ? De opplysningene du har funnet er ikke fra kirkebøker.Iver Andersen f. 1805 må jo være feil da hun på den tiden var gift med Jens Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.