Gå til innhold
Arkivverket

[#27131] Mikal Olai Krøger Jacobsen f. i Meløy, Gift i Bø.


Gjest Frode Holthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Holthe

Jeg er blitt bedt om å hjelpe til å finne opphavet til Mikal Olai Krøger Jacobsen. Det ble antydet at han eller hans far kunne komme fra Tyskland etter et forlis.Family Search viser at han giftet seg i Bø i Vesterålen 21.11.1873 med Johanne Marie Johansdatter. Der står ikke fedrene til brudeparet, men et oppslag i kirkebøkene for Bø ville være kjærkomment og forhåpentligvis hjelpe.Ifølge folketellingene skal han være født i Meløy omkring 1835. Giftemålet bekrefter sansynligvis dette, så dersom noen har tilgang til kirkebøker for Meløy ville et oppslag være fint.Her er Mikal på min hjemmeside: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er Mikal Krøger i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f62022.wc2&gardpostnr=5&personpostnr=40&merk=40#ovre>Lenke og 1875 (nå gift) Lenke.Ser at Mikal har farsnavn Jacobsen, og i FS/IGI finner jeg en Inger Margrethe Krøger (FS: Kroger), døpt 14.07.1826, Meløy, datter av JACOB Krøger og Helcen Malene Monsdatter.Helken Malena MONSDATTER Female Family Event(s):Birth: About 1789 Of Vaaga, Rodoy, Nordland, NorwayParents:Father: Mons TOLLEFSEN VOGAMother: Elen Maria OLSDATTERMarriages:Spouse: Jacob PEDERSENMarriage: About 1809 Of, Rodoy, Nordland, Norway--------------------------------------------------Her står det at Helken og Jacob giftet seg ca. 1809, men jeg har ikke klart å finne giftermålet i kb. for Rødøy i DA.Her er Helchen Malena i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ved gifter ”about 1809” er foreldrene til Helken oppgitt, mens det om Jacob Pedersen står at han er født ca. 1785 ”Toderloken”, Rødøy. I f.t. 1801 finner jeg ingen Jacob Pedersen bosatt på Tøderløkken, Lurøy sogn, Rødøy pr.gjeld; mulig at det var bostedet ved giftermålet. Tøderløkken er for øvrig ikke nevnt som bosted blant viede i Rødøy i DA (søk: gard, alle termar =T*).Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Mikal Olai Jakobsen Krøger, født Dalen i Meløy 24.mai 1832. Konfirmert Meløy kirke 1850. Nevnt som nr VII.6.9 (46) i boka 'Engevikslekta og dens etterkommere innen Meløy, Rødøy, samt inn og utland', skrevet av Mary Einarsen. Det 9. barn av Jakob Pedersen Krøger (1787-1846) og hans andre hustru Marit Christophersdtr. Hans første hustru, mor til de 6 første barna, var Helchen. Viser videre til slektsboka. Tøderløken (Tølløkka) er bnr under gården Storstenøren 68 i Rødøy kommune. mvh Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Holthe

Takk! Mye interessant her, men en sak får jeg ikke til å stemme.Jeg har slått opp i Svein Edvardsens Skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811-1845. (hvorfor gjorde jeg det ikke før?).Der finner jeg skifte etter Helchen Monsdatter i Dalen i Meløy i 1840. Som arvinger har hun ektefellen JACOB KRØGER, hennes fem levende barn Raphael (28), Peder (24), Elen (20), Inger (14) og MICHEL OLAI (8). Alle Jacobsen/dtr.Johan Martin Mathisen henviser til en bok som har en ny kone til Jacob Krøger, og at Michel Olai skal være fra dette ekteskapet. Dette kan da ikke stemme, all den tid første kona, Helken, levde åtte år etter at Michel Olai var født, og han at var oppført som hennes sønn i skiftet?Jeg har ikke skiftesamlingen fra 1846 og utover, så jeg får ikke sett evt. skifte etter den andre kona Marit Christophersdtr. eller Jacob Krøger selv.m.v.h. Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I skiftet i 1847, Dalen - side 7 - står følgende: Jacob Pedersen Krøger, Hovedperson; Marith Christophersdatter, ektefelle; Raffael Jacobsen, sønn; Peder Jacobsen, sønn; Elen Jacobsdatter, gift, Datter; PederBentsen, Dahlen; Inger Jacobsdatter, datter; Mecal Jacobsen, sønn; Formynder for de umyndige Petter Pedersen, Dahlen.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Holthe

Tusen takk.Da hadde altså ikke Jacob Pedersen Krøger flere levende barn enn de han hadde fått med sin første kone Hilken.m.v.h. Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

I tidligere nevnte bok er oppført 9 barn, alle fra første ekteskap. Jeg hadde bare registert de 6 som var født i Rødøy, og det ble en misforståelse. Hva skulle man gjort uten disse lett tilgjelgelige skiftebøkerne! Inngåelse av 2.ekteskap skjedde så sent som 13.9.1840 med enken Marit. Mvh JM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Det som er opplyst her om at Helken Malena Monsdatter er født på Våga i Rødøy er utvilsomt riktig, selv om jeg ikke kan se at dåpen er innført i Rødøy, men hun er nok født litt før selv om FT-1801 sier at hun er 12 år gammel. Hun blir nemlig konfirmert fra Åbotsvik i 1803 og da er alderen oppgitt til å være 18 år, hvilket var mer normalt. Hennes opphav kjenner vi bare fra skiftet efter foreldrene i 1810, hvor det blir oppgitt at Helken Malena er gift med Jacob Pedersen på Toderløken.Helken og Jacob gifter seg i Rødøy 29. november 1807.Et annet spørsmål som jeg ikke har funnet svaret på: Jacob gifter seg efter Helkens død i 1838 med Marit Christophersdatter fra Kyllingmoen. Hvor blir det av Marit efter Jacobs død i 1846? Reiser hun tilbake til Kyllingmoen, eller drar hun et annet sted? Jeg kan nemlig ikke se at hun dør eller gifter seg på nytt i Meløy.Så til spørsmålet i (1) om opphav fra Tyskland efter forlis: Jeg har også sett noen spennende teorier gjengitt i nevnte Mary Einarsens bok om opphavet.Det spennende må eventuelt ligge i opphavet til Jacobs far, Peder Josephsen, siden Jacobs mors aner er velkjente.Peder Josephsen er født på 1740-tallet, sannsynligvis rundt 1747. Kun ett sted finner jeg hans fødested oppgitt, nemlig i rullene for Meløy for tiden 1809 til 1814. Fødestedet har jeg tydeligvis lest som Kulvik - jeg har ikke leitet noe efter hvor dette kan være. Jeg tror neppe det er en feillesning for Kilvik i Holandsfjorden, eftersom dette stedet ikke var bebodd på denne tiden, at hans fødsel burde stå i kirkeboken og at han burde være med i rullene for 1769. Alt tyder derfor på at han er en innflytter. På den annen side: I et skifte fra 1802 får vi vite at han har to søstre i Meløy, og en bror på Skei i Alstahaug. Kanskje rullene for Alstahaug for broren Nils Josephsen kan fortelle eller bekrefte hvor disse søskenene var født??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har kikket litt på rullene for Helgeland og finner Peder Josephsen i 1805 med fødested Hagen, Nodmøre.Kan det være den samme, Peder?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hmm, Birger. Hvis vi her har å gjøre med en Peder Josephsen, født på Hagen, Halse sogn i Stangevik, så døde denne Peder i 1843 og er alfor ung! Står det eventuelt noen flere opplysninger om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Terje!Nei, det står kun dette og at han bor i Meløe ved utgangen av 1830. I det alfabetiske registeret står ME 125. Hva det siste tallet betyr vet jeg ikke. Han finnes ikke i skiftene mellom 1811 og 1880.Jeg finner en Peder Josephsen i skiftet på Aag i 1795 som ektemann til Ane Jacobsdatter; en Peder Josephsen i skiftet på Aag 1798 som ektemann til Kirsten Christensdatter og en i skiftet på Saura i 1802 som bror til Inger Josephsdatter.Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Birger,Den Peder Josephsen som du (12) ikke finner noe skifte efter - han ble det skiftet efter på Åmnes den 30. oktober 1843, skifteprotokoll for Helgeland, bok 96, side 210b.Det er Peder Josephsen på Åg vi leter efter fødestedet til. Han døde i 1817. Da hadde han vært gift 5 ganger + en trolovelse og et uekte barn, 12 barn ialt - 3 med Synnøve Hansdatter, 7 med Anne Jacobsdatter og 1 barn hver med Karen Olsdatter og Kirsten Christensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!I Innrulleringsmantallet som Svein Edvardsen har gitt ut finner jeg to Peder Johsepsen:På gården Ytre Levang i Nesna (nå Leirfjord) Peder Josophesøn 20 år, har brokk, sønn av Josop Thomasøn.Og på gården Nedre Dahl i Nord-Rana Peder Josephsen 25 år, 'liden og uanseelig'.I et skiftet på Dahl Nedre 1759 etter Josep Pedersen er nevnt Peder Josephsen 15 år.Dette er vel vert å se litt nermere på.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Terje.I 1843 finner jeg en Peder Josephsen Hagen på Aamnes. Han hustru heter Karen Knudsdatter; mor: Qristvigen i Tingvold prestegjeld. Peders brødre står oppført som Knudt; Daniel; Anders i Christiansund og en søster Milla Josephsdatter, gift i Stangvik Pr.gj..Denne regnet jeg ikke med siden han bruker Hagen som etternavn. Det kan vel neppe være han?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Holthe

Skiftet som Terje Pedersen i 9 nevner er etter Inger Josephsdatter på Saura i Meløy 1802. Her er: Christopher Jacobsen, ektefellePeder Josephsen, Bror; Aag i MeløyNiels Josephsen, Bror; Schei i AlstahaugAlet Josephsdatter Gift, Søster; Anders Nielsen Bolgen.Prøvde å finne disse i folketellingen 1801:Inger Josephsdatter og mannen Christopher Jacobsen finner vi her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11836&gardpostnr=136&personpostnr=1846&merk=1846#ovre>LenkePeder Josephsen finner vi her: LenkeNiels Josephsen kan være denne: Lenke Som vi ser bodde han i Sørvika i Herøy, der Daniel Sørensen Kibsgård bodde. Denne Daniel var sønn av Søren Kibsgaard, som var en dansk sjømann som hadde slått seg ned på Helgeland. Er dette en link til historien om at Niels sin bror Peder Josephsen kanskje kom fra utlandet? Jeg vet at det er ganske søkt.Alet Josephsdatter og mannen Anders Nielsen finner vi her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til innlegg 2, 3 og 9: Det som står om Helken i FS/IGI er det jeg som har bidratt med. Barna til Mons Tollefsen Voga, unntatt Helken, kjenner jeg fra Rødøy kirkebok og fra skiftet til Mons (1810), hvor også Helken nevnes. Jeg kjenner også Helken fra folketellingen i 1801, da hun tjente i Aabesvigen i Meløy, og det sies at hun er 12 år.Det interessante i denne forbindelsen er at hun er den nest eldste av fire søstre, og at den eldste søsteren, Pernilla, er døpt i Rødøy i 1786 (Domina Invocavit, som jeg ikke har slått opp, men som falt like før 30. april, da det var visitas på Rødøya etter det som sies i kirkeboken). Det skulle da bety at Helken neppe er født før 1787, og ettersom hennes yngre søster Thomina er født i 1792, er det ikke urimelig å tenke seg at folketellingen i 1801 er noenlunde rett og at hun virkelig er 12 år da, dvs. født enten 1788 eller 1789. Dersom hun virkelig var 18 år gammel da hun ble konfirmert i 1803, må hun ha vært født ca. 1785, og da ville hun ha vært eldre enn sin søster Pernilla -- dersom de to da ikke var tvillinger! Og presten glemte å føre inn den ene dåpen! (Pernillas mor ble forresten ikke introdusert før første pinsedag 1786.)Det rimeligste er vel å tenke seg at Helken er litt for ung etter det som sies i folketellingen og litt for gammel etter det som sies i konfirmasjonsinnførselen.Min kilde til Helkens ektemann og bosted er skiftet etter hennes far. Alderen til Jacob Pedersen har jeg fra folketellingen i 1801.Ved å finlese min papirkopi av Rødøy kirkebok finner jeg at Dom: 8vo (p. Trinit:)1788 blir Mons Tollevsens H. af Voga introdusert. Dette må vel bety at Helken er født i 1788?Så melder det seg imidlertid et interessant spørsmål: Hvorfor blir det oppgitt ved Helkens konfirmasjon i 1803 at hun er 18 år gammel? Hun bor ikke hjemme da hun blir konfirmert, men tjener i Åbotsvika i Meløy. Det vil si at de hun tjener hos, og som sørger for at hun blir konfirmert, av en eller annen grunn kan ha hatt interesse av at hun skulle bli konfirmert tidligere enn det som var normalt (hun ville da ha vært bare 15 år, og det var tidlig på den tiden), slik at det er gått inflasjon i alderen hennes. Her kan man bare spekulere. Men hun er nitten år når hun blir gift, og det er også nokså tidlig i Rødøy på den tiden.Selv om morens introduksjon i 1788 selvsagt kan ha skjedd i forbindelse med et dødfødt barn som ikke nevnes i kirkeboken, er det vel rimeligst å tenke seg at det er da Helken er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Svar til Frode Holte!Grunnen til at det spekuleres i om at Jakop Krøger kommer i fra Tyskland skyldes min bestefar. Han lever enda i dag, og har fortalt meg at hans far Angel, som er barnebarnet til Mikal Krøger fortalte han at Mikal Krøger kom til Norge ved et båtforlis, og at han var i fra Tyskland. Min bestefar kan også huske en annen onkel snakke om 'den storvokste tyskeren'. Jeg har imidlertid konfrontert min bestefar med at det er lite mulig at det er Mikal Krøger som kommer derifra, siden hans fødested finnes i folketellingene. Han synest det er rart, for han har alltid hørt at dette gjaldt Mikal Krøger, men han utelukker ikke at det kan være hans far igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Steinar Olsen

heidenne diskusjonen fra 2005 har gått meg us forbi som det heter. Men bedre sent en aldri heter det jo.Utgangspunktet for den er bror av min fars oldemor. så derfor har jeg en god del om denne slektens aner. Har saken framdeles interesse så mail steiols5(alfakr). på start prikk noer og interesert i etterkommere av Mikal Krøger blant dem er vel en del folk på Melbo tror jeg. Fredrik Krøger ble gift i Hadsel. Han har en datter Jensine g. m. en Løhre på Ler i Gauldal ifølge skiftet i 1911 etter han.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.