Gå til innhold
Arkivverket

[#27137] Burchard og Heinrich Jessen innvandret fra Schleswig i 1830-årene.


Gjest Christian Bakkevig
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Bakkevig

HeiBrødrene Burchard og Heinrich Jessen innvandret til Norge i 1830-årene. De vokste opp i byen Schleswig i daværende Danmark, nåværende Tyskland. Heinrich var født 30.mai 1815 i bydelen Friedrichsberg i Schleswig, Burchard den 26. feb. 1809. Heinrich etablerte seg i Christiania og Burchard i Bergen.Jeg søker informasjon om deres foreldre, og evt. besteforeldre og øvrig familie i Schleswig. Det jeg vet er at faren het Hans Peter Friedrich Jessen, og at han var bakermester. Kona het Sopie Jessen. Så stopper informasjonen min.Er noen av dere istand til å finne ut mer om dem, eller hvordan jeg skal gå frem for å finne ut dette ?I tillegg lurer jeg på om det finnes innvandringsprotokoller som viser når brødrene kom til Norge ?Hilsen Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er Henrich Jessen bosatt i Prinsens gate, Vår Frelsers menighet i Kristiania i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301&gardpostnr=131&personpostnr=3448&merk=3448#ovre>LenkeHvis man skal finne ut når Henrich kom til Kristiania, kan et tips må være å se i innflytterlistene i kirkebok for Vår Frelsers menighet (seinere Oslo Domkirke). Siden lesesalen på Riksarkivet er stengt, er kirkebøker på mikrofiche og film flyttet til Deichmanske bibliotek. Her er en oversikt over kirkebøkene for Vår Frelser, og bd. 27 ser ut til å inneholde flyttede 1828-1840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Bakkevig

Takk for hjelpen, Grethe.På linken du la opp til Tyskland fant jeg en folketelling for Schleswig-Holstein for 1803. Der har jeg funnet en Hans Peter Jessen som var baker i Schleswig. Jeg fant også adressen til 'kirchebuchamt' for Schleswig og vil kontakte dem. Innflytterlistene på Deichmanske skal jeg se på.Takker også for det som var på siden av spørsmålet. Apropos å være på siden av spørsmålet, Heinrich Jessen hadde en datter, Bertha f. 1849, som ble gift med en politimester Carl Gustav Flood.Mvh. Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.