Gå til innhold
Arkivverket

[#27140] Østen Andersen Brevan (Indset), 1728-92, Folldal. Fra Røros eller Alvdal eller?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

I tema Lenke har vi funnet opphavet til Ingeborg Estensdatter (Flyen?). Dermed kom mange av morsidens aner på plass, men hvor kom faren Østen (Esten) Andersen fra. Folldals reviderte I s 448. Østen Andersen var postberer ved gruva og plassen fikk navn etter ham, Brev-Østen-plassen som ble til Brevan. Slekta blir kalt Indset og det står kanskje var Østen fra Innset.Jeg er ikke lokalkjent i Nord-Østerdal. Kjenner noen Innset og hvor gården ligger og en Anders Innset? Se gjerne de siste innlegget i temaet ovenfor. Det antydes at Østen kan ha Innsetbrødre på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Det finnes (minst) ei bygdebok for Innset. Husker dessverre ikke forfatteren, men mener bestemt biblioteket lånte den inn for meg for noen år siden.Og iflg lenka i innlegg 2, ligger Innset i Rennebu kommune, ikke Tynset som jeg antok i tema 27014, bare for å ha rettet opp det.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Innset-en bygdebok, av A. E. Tronshaug, 1975. Så vidt jeg husker er det bind 2 som har gards- og slektshistorie. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Mange takk for alle innspill. Telenor gjør at jeg ikke kommer inn og får svart. Innset bygdebok skal bli fjernlånt for å se om Østen og Anders skulle være nevnt. Ut fra oppkalling tror jeg også Anders sin kone heter Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Osvald!Du mener vel Anders og BERET (Berit)? Kfr. tema 27014 (13).(Hvis ikke er jeg falt av lasset).Sitat: 'Vi leter derfor etter Østen Andersens foreldre født rundt 1700 med navn Anders og Beret. Det er på denne tid at mange av gårdene i Folldalen ryddes, så de kan være fra nabobygdene - eller fra de første plassene/gårdene som ble brutt opp.'Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Marie, du har helt rett, det skulle vært Beret/Berit. Jeg stolte på husken - det skal en ikke gjøre i slike sammenheng. Men Østen kan godt være født på Innset, dersom det er der faren Anders er fra - og altså ut fra oppkalling hans kone Beret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Osvald Rydjord

Jeg har nå gått gjennom 'Innset en bygdebok' for å se om det var mulig å finne Esten (Østen) Andersen, 1728-92, sin mulige tilknytning til Innset. Men jeg har ikke funnet linker verken til Innsetgårdene eller Innsetbygda. Jeg har lett etter hans far Anders med kone Berit/Beret, men uten resultat.Det kan være en mulig Anders på Klingenberg (s 326). En Anders med alder som kanskje passer (en søster Guri gifter seg 1759), men denne Anders flytter ut 'ant, til Røros'. Men Esten-navnet forekommer ikke blant navnene på gården.På Holtan og Holte østre (s 166) forekommer både Esten og Anders, men aldersmessig feil. Esten er innflytter fra Vingelen i 1705, så kanskje det er der en må søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.