Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Stig Mortensen

[#27141] Foreldre til Hellene Karlsdatter f 22 desember 1851 i Haram

Recommended Posts

Gjest Stig Mortensen

Min tippoldemor var Hellene Karlsdatter, f 22. desember 1851 i Haram, ifølge dåpsattesten til min oldemor, (Inga Nikoline Haarsgaard, gift Mortensen).Hun giftet seg med Peder Pedersen Haarsgaard, f 24 juni 1848. I FT for 1900 i Kristiansund står hun som Helene Haarsgaard.Jeg har forsøkt å søke etter henne for å finne hennes foreldre, men kommer ingen vei. Er det noen som kan hjelpe meg.Mvh Stig Mortensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar Fylling

Dette er kanskje Eline Caroline Karlsdtr., døypt 20. mai 1847, dotter til Karl Sjursen Haram og 2. kona hans, Anne Pedersdtr. I 1865 er ho 19 år og i teneste på Austnes. Eg har ei rtf fil med ein del av forfedrene på farssida, men finn i farta ingen måte å få denne inn i innlegget på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Stig Mortensen

Hei, og takk for interessen, Ivar. Men, ifølge dåpsattesten til min oldemor, så skulle moren være født 22 desember 1851. Kan det være slik at de tok feil på nesten 4 år? Jeg vet ikke, jeg har søkt og søkt, men finner henne iallefall ikke i digitalarkivets lister. En nålevende 'gammeltante' av meg, som er barnebarn av Hellene, mente at hun het Karen Helene... Gjør vel ikke saken bedre, det?Men det som ligner litt, er at nevnte dame kalte en av sine døtre for Karoline.Hun er så langt et lite mysterium for meg.MvhStig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Brede

Hei!Kan det være denne du er på jakt etter LenkeOdd Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Dette kan være Karen Karlsen som Odd Brede har funnet i f.t. 1865:KAREN ELINE KARLSEN Female Christening: 05 MAY 1850 Haram, More Og Romsdal, NorwayParents:Father: CARL MARTIN OLSENMother: ANDRINE ANDERSD.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Finner denne i FS/Pedigree Resource Fil:Individual Record FamilySearch™ Pedigree Resource FileInga Nikoline Hårsgaard Compact Disc #81 Pin #397771 Sex: F Event(s):Birth: 18 Feb 1888 Place: Death: 15 Nov 1958 Place: Burial: Place: Nordlandet kirkegård Parents:Father: Peder Haarsgaard Disc #81 Pin #397777 Mother: Helene Haarsgaard Disc #81 Pin #397831 Marriage(s):Spouse: Aksel Birger Johan Mortensen Disc #81 Pin #397770Marriage: 8 Feb 1908 Place: Notes and Sources: Notes: None Sources: None Submitter:Stig MORTENSEN Feiringgt 63 Feiringgt 63 2003 Lillestr Submission Search: 2416962-0126104122050URL: CD-ROM: Pedigree Resource File - Compact Disc #81CD-ROM Features: Pedigree View, Family View, Individual View, Reports, Downloadable GEDCOM files, Notes and Sources.Order Pedigree Resource File CD-ROMS--------------------------------------------------Tror det er den samme Stig Mortensen jeg finner i DIS-Norges slektsforskerbase http://www.dis-norge.no/sfbasen/card.php?uid=6088 (klikk på Stig Mortensen og så får du opp e-posten hans). En slektning av deg?Grethe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

HJELPE OG TRØSTE!!! Dette var skikkelig skivebom!! Det er jo du som har lagt inn tema!!! NÅ BLE JEG FLAU NÅ!!!Grethe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Stig Mortensen

Hei, Grethe og Odd. Fin den Grethe :-) Takk for interessen, begge to. Jeg lurer på om det ikke er noe i den linken som Odd la inn. Men jeg må finne mer håndfaste bevis. Får vel kontakte et arkiv for å få bekreftet det.Tusen takk til alle.Mvh Stig Mortensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar Fylling

I (Palmar Fjørtofts avskrift av) Haram K.bok er Carn Eline døypt 1. mai 1850. Foreldra er 'Svenn Carl Martinus Olsen Hjeltnes og Pigen Andrine Andersdt.' Mora er altså frå Solem ved Trondheim, og faren frå Hjeltnes (?). Eg finn dei ikkje som gifte i Haram. Det må ha skjedd ein annan stad (Selje?) før 1865.'Svenn' har eg nok ved skanninga av dåpslista teke for eit namn, og soleis 'mista' ei Karlsdt. Ugifte fedre er elles titulerte 'Dreng' eller 'Drengen' i kyrkjeboka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Ellingsen

Eg skal ikkje spekulere noko på om presten skjøgla då han ein eller annan gong kanskje mange år seinare skreiv ut dåpsattesten, men mikrofilm av kyrkjeboka for Haram syner i alle fall at den Helene som vart fødd 22. desember 1851, er innskriva som uekte dotter til 'Dræng Johannes Christensen Rørvig og Pige Gunhild Eliasdtr Søvig.' Fødselen var meld presten av Eline Knutsdtr. Hurlen, og vesle 'Helene Johannesdtr' døydde 10 veker gammal på Hurlen 1. mars 1852.Med venleg helsing frå Gunnar Ellingsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Ellingsen

Eg undrast forresten på opplysninga i folketeljinga i 1900 om at Helene, f. 1850, var fødd i 'Bue'. Kvar i den vide verda er det?Gunnar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Stig Mortensen

Takk igjen, alle sammen for innspill. Først, Bue mener jeg, uten å være 100% sikker, at det er øya Bud i Romsdal.Dette er ikke enkelt, Gunnar. For som nevnt i fødselsattesten til min oldemor, så var moren f 22 desember 1851. Men siden du nevner at hun døde tidlig, så vet jeg sannelig ikke hva jeg skal tro. Èn plass må det være gjort en feil. Nå har jeg klart å få tak i et bilde av henne, jeg skal se om jeg klarer å legge det inn. Kanskje dèt kan hjelpe litt?Mvh Stig Mortensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Bare en liten rettelse for de som leter etter øya Bud i Romsdal. Fiskeværet og industristedet Bud er nok ingen øy. Ligger riktignok på Romsdalshalvøya i Fræna kommune. I Bud ble det siste riksrådsmøte holdt i 1533 under ledelse av erkebiskop Olav Engelbriktson.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest arnvid lillehammer

Karl Martinus Olsen Gjeltnes og Andrine Andersdatter var reisande.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Stig Mortensen

Hei, Arnvid. Vil det si det samme som vi idag omtaler som tater?Hvor har du funnet kilden? Jeg finner dem kun i FT for 1865-telling for 1441 Sellø.Mvh Stig Mortensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.