Gå til innhold
Arkivverket

[#27143] Jacob Lunden Skjølberg fra Orkdal, sannsynligvis født mellom 1750 og 1790


Gjest Magne Nesvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Nesvold

I Støren Klokkerbok, Horg sokn 1809-1824 står det at det på 11de søndag etter Trefoldighet 1809 ble døpt et uekte barn (Marit) med foreldre Jacob Lunden Skjølberg fra 'Ørchedalen' og Berit Arntsdatter Lunden. Videre opplyses det at Jacob på dette tidspunkt er i Kjøbenhavn.Mitt spørsmål er om noen kjenner til hvem Jacobs foreldre var, og ellers annen informasjon om ham. I folketellinga 1801 finnes det flere Jacob'er under Orkdal, men siden jeg ikke kjenner farsnavnet til nevnte Jacob, er det vanskelig å finne ut hvem han kan være av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg kom til å se på FS, og fant en Jacob Skjølberg f. 1787 med foreldre Nicolay Evensen S. og Martha Jacobsdatter. Jeg må opplyse at dette helt åpenbart er noe som er lagt inn av et 'medlem av kirken'.Familien finnes i Orkdal (under Brækken) i 1801, Jacob var da 12 år, og faren Nicolai Evensen var smelter.Temmelig usikkert, men dog et spor som kunne være verdt å forfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Hei Astrid!Takk for svar. Denne Jacob er absolutt en god kandidat. Problemet er at det tydeligvis mangler en 'ordentlig' bygdebok for Orkdal. Jeg har vært borti boka 'Gardtales fra Orkdal', men der står det lite om slektskap, mest om selve gårdshistorien. Man må sannsyligvis gå til kirkebøker og skifteprotokoller for å prøve å finne svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.