Gå til innhold
Arkivverket

[#27144] Kristian Olsen, Sollien Hedemark


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Kristian Olsen,f.11.05.1868 i Sel av foreldre, pike Marit Christensdtr. Linløkken, og ungk. Ole Andersen fra Dovre. Han ble konfirmert i Sel 1884, og jeg har ikke sett hans død. 1900 finner jeg følg. i Solliden Hedemark: Kristian Olsen, f.1868 i Sel m.kone Ragnhild Olsdtr. og døtrene Inger f.1898 og Margit f.1900. Er det noen som har mulighet til å avkrefte/bekrefte om dette er min Kristian? Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er nok rett person. Viet i Sollien 27.12.1897 arneidsmann Kristian Olsen fra Linløkken (Sell) født 1868, konfirmert i Vaage 08.06.1884, sønn av ungkar, arbeider Ole Andersen Kveen, vies med Ragnhild Pedersdatter Næsset, født Moen 1866, også konfirmert i Vaage (ikke angitt tidspunkt), datter av gårdbruker Peder Olsen Næsset. (Sollia Klok 2). Jeg har bruke staveform som i klokkerbok på navn og sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Tl Geir. Tusen takk skal du ha. Det stemmer nok, for i mine papirer står det også at faren var Ole Andersen Kveen fra Dovre. Jeg regner med at han ble i Sollien. Er dette et eget sogn? Jeg er lite kjent med dette området, men jeg låner gjerne microfilm, og da trenger jeg å vite hva jeg skal låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sollia har ministerialbok 1856-1885 samt klokkerbøker 1862-1933. Lett og oversiktlig, ikke mer enn 14 mikrokort - svært lettleste. Det finnes en 'første del' av en bygdebok også som kom - etter hukommelsen - i 1985 (Også en eldre bygdebok er utgitt, men den tror jeg muligens du får mindre glede av her).Jeg har ikke sett etter disse i Brænd's bygdebok.Innenfor døpt til 1923, viede til 1933 og døde til 1921, kan jeg raskt gjøre oppslag for deg. Hva lurer du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Geir. Siden du er så snill å tilby deg å slå opp i kirkeboken, så kunne jeg være intressert i å få vite hvem barna deres var. Kristian tilhører en stor slekt i Sel som jeg selv også kommer fra, og jeg samler all den informasjon jag kan, for formålet er en gang å kunne lage en slektsbok. Slekta kalles Bersvendætta. Tusen takk for din imøtekommenhet. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

De jeg finner:1. Inger, født på Moen, fødselsdato 30.04.1898 oppgitt ved konfirmasjonen, døpt 19.06.1898. Inger Kristiansdatter Moen konfirmert 07.07.1912. De er da bosatt på Moen. Gift 19.02.1922 med Mathias Jørgensen Lien, født i Foldal 1898. Inger er hjemmeværende datter, han gårdsbestyrer Lien, Sollia.2. Margit, født 03.04.1900 Vollum, døpt 27.05.1900. Margit Kristiansdatter Moen giftet seg med sitt 'Søskendebarn' Kristoffer M. Storruste, født Dovre 1896, gårdbruker der, sønn av Mathias Storruste. Vielsesdato 13.11.1926.3. Oldbjørn Per, født 09.03.1907 Vollum, døpt 20.05.1907. (Oldbjørn er riktig stavet). Han gifter seg 22.06.1929 med Gudrun Pedersdatter Brænd, født 1895 på Sollia. Han gårdbrukersønn, hun husholderske. Dette var hennes andre ekteskap, hennes første oppløst etter kgl. bev. 08.05.1929.Dette er hva jeg fant i klokkerboken. I bygdebok Bind 1 som er såvidt jeg vet stadig det eneste bindet som er kommet ut, vises om Moen og Vollum til bind 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Geir. Tusen takk for hjelpen. Med dette kom jeg ett godt stykke videre, og det føles fint. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.