Gå til innhold
Arkivverket

[#27146] Slekt i Hurdal i Akershus


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest p evensen

Kan det väre slik at Haagen Oustad var oppvokst på en husmannsplass under en Oustad-gård og at han senere 'lånte' Oustad som etternavn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thot Bøhmer

Jeg kan bare samstemme: Det som står i innlegg nr (25) som stemmer med den informasjone som jeg har fått ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Denne Kristen Andersen Hilstad har jeg i mine notater som Kristen Bråstad f ca 1717. Foreldre Marit (Marte?) Halvorsdtr. Hjelle og Anders Pedersen Bråstad. De bodde nok på Nordrum da Kristen ble født. Er dette riktig, så kan far til Anders være: Peder Matsen Bråstad og Berit Engebretsdatter. Far til Peder: Mats Andersen Bråstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det må vel være disse som giftet seg? 1746 27.10 Soldat Christen Anderssøn Mari Arnesd. Lunde. Ægteviede den 10/11 1746 Ministerialbok nr. 2/Ringebu.Hvem Arne Lunde evt kunne være, er ukjent for meg, men hun bodde vel helst på Lunde i Ringebu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Foreldre til Mari Arnesdatter antar jeg var:LenkeI såfall hadde hun en bror Amund. Amund bodde på nordre Bjørge i Vekkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Kresten Andersson var døpt 20.02.1718 i Ringebu. Foreldra var Anders (Persson?) Nordrum og Marte Hallvordsdotter. Kresten var født utanfor ekteskap. Mora Marte Hallvordsdotter vart gift 31.05.1724 m. Per Eriksson frå Framigard Romsås. Ho var dotter av Hallvord (Haftor?) Olsson. Han er nemnt som brukar av Hilstad i 1692 og 1693 og desse borna er truleg hans: Kjente born: 1. Marte, f. o. 1691, gra. 26.12.1741. 2. Per, dp. 17.01.1697. 3. Ola, dp. 5.11.1699. 4. Ingeborg, dp. 06.01.1702. 5. Anne, dp. 29.07.1703. 6. Synne, dp. 21.02.1706. 7. Kresten, dp. 09.12.1708.Marte og Per var brukarar av Hilstad og det er skifte etter ho den 26.02.1742 der (Sør-Gudbrandsdal skifteprotokoll nr. 3 (1740-1747), f. 202a-204b.Viss du har rett Thor (30) er Mari truleg identisk med ho som vart dp. den 03.06.1725 som uekte dotter av Arne Bjørge. Mora står ikkje ført med namn. Den datoen som Digitalarkivet har som vigselsdato er vel i røynda trulovingsdatoen. Så er dømet i Ringebu historielags utgåve av kyrkjeboka trulovingsdato. I følgje den gifta dei seg den 27. mai same år.Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Eg gløymde å seie at Marte ikkje er nemnt som mor i kyrkjeboka da det også her kun står namnet på faren, Anders Nordrum, sjølv om barnet var uekte født. Samanhengen går derimot fram av skiftet etter ho i 1742 der det står svart på kvitt at ho hadde den uekte sonen Kresten med Anders Nordrum.Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For Eidsvoll er jeg helt blank og har fått hjelp av den andre 'eidsvollmannen' Frode - nemlig Trond Lunde. Ringebu begynte jeg med for 40 år siden og har fulgt med ganske godt. Denne Anders Nordrum var vel da identisk med Anders Bråstad som ble bruker på Nordrum og het jo da Nordrum. En praktisk kombinasjon av navn og adresse. Han var gift med Tora Olsdatter Romsås og hadde mange barn. Bråstad finner du så vidt jeg vet bare i Vardal og på Fåvang. Det er faktisk slik at en del døler fulgte vannstrømmen og ble boende i Eidsvoll. Kanskje ikke så rart? Det låg jo midt i færdesvegen.Jeg trekker tilbake at jeg har fulgt med godt. Fulgt med holder, og for Halvor Hilstad kjenner jeg hverken farsnavn eller kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Karl ble døpt 2. desember 1764, nederst på første side LenkeFaddere var Emmich Dorph, Peder Braserud, Monsr. Linnersen, Ronnov Didrichs, Ingeborg Gunersdtr., Anne Maria Larsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har ikke lest alle innlegg eller lenker, men det er vel Haagen Carlsen Oustad, født i Christiania 1763, døpt i Slottskirken 02.12.1763 dere er på jakt etter? (Eller kanskje han forlengst er funnet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hallo Geir Joda,driver fremdeles leting etter Haagen og hans foreldre;dvs de jeg tror er hans foreldre (Carl og Ragnild) Jeg er på jakt etter alt som måtte finnes om Haagens ungdom og hvem hans foreldre var og hvor de kom fra. Riktig en nött å knekke.All hjelp mottas med takk!Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hallo Geir!Joda,driver fremdeles leting etter Haagen og hans foreldre;dvs de jeg tror er hans foreldre (Carl og Ragnild) Jeg er på jakt etter alt som måtte finnes om Haagens ungdom og hvem hans foreldre var og hvor de kom fra. Riktig en nött å knekke.All hjelp mottas med takk!Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.