Gå til innhold
Arkivverket

[#27149] Christie Pedersdatter, Eid 1775. Hvem var foreldrene?


Gjest Laila Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Fagerli

Hei!Christie Pedersdatter, døpt i Eid 28/5-1775. Gift i Eid 21/10-1795 med Ole Monsen Sevland. Kan noen fortelle meg hvem som var Christies foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Ifølge FS ble Christi som du sier døpt i Eid 28.5.1775. Far er oppgitt til Peder Levdahl.I 1801 tellingen finner du Christie sammen med foreldre Peder Erichsen og Dorthe Pedersdatter og søsken (Christie er person 1107) LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei - var nok litt for kjapp her - din Christie er jo gift i 1801. Men FS - som her var avskrift fra kirkebøker - oppgir Peder Levdahl som far !!Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg kom og fram til denne familien på Levdahl, for der var det hele 4 Christier. På den tida var det vanlig med fleire søsken med same namn, og her var det truleg mange Christier å kalla opp. Men det må sjølvsagt sjekkast nærare.Her er Christie med mann og born i 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

I følge FS døper Peder Levdahl to med nesten samme navnKristi 28.5.1775Christi 17.3.1780Dette kan kanskje type på at din Christi (Kristi) er søster til den Christi 22 år som finnes hjemme på gården i lenken i innlegg 2.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Peder Leivdal hadde sjølvsagt ei kone også! Ho heitte Dorte Andersdotter, og ho gifta seg med Peder Erikson Leivdal på Eid 14. juni 1767. Dei fekk 6 born i tidsrommet 1767-1780.Bygdeboka for Eid og Hornindal (1953-utgåva) kallar Dorte for 'Dordei Andersd. Leivdal'. Dei budde på Bakkebruket (br. 5) i Leivdal som Peder var frå, som son til Erik Rasmusson Leivdal og kona Marte Pedersdotter.Dorte var også frå Leivdal. Ho vart døypt 14. september 1735 som dotter til 'Anders Lefdal', som truleg er identisk med Anders Halldorson og kona Kristi Knutsdotter i Halldorgarden (br. 6) i Leivdal. Dette vert sannsynlegjort av det faktum at ein av Kristi sine fadderar i 1775 var Halldor Andersson Leivdal, som må ha vore Dorte sin bror.I flg. den nemnde bygdeboka døydde Peder Erikson Leivdal 73 år gammal i 1809, medan Dorte døydde 89 år gammal i 1823.Med venleg helsing frå Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Fagerli

Tusen takk for hjelpen til Marie, Odd og Gunnar som fant Christis rette foreldre for meg.Flott, nå kommer jeg videre.Mvh Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.