Gå til innhold
Arkivverket

[#27150] FT 1801 for Nittedal, Akershus, Gård nr 75, hva het den?


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiJeg har støtt på et problem jeg ikke har vært borte i før.I Ft 1801 for Nittedal finner jeg GUTTORM TORGRIMSEN 32 år med familie. Der hvor det vanligvis står navn på gården, står det kun et tall, nemlig 75.Jeg har fjernlånt bygdebøkene for området for å lese litt mer om denne familien, men i indeksen der står det selvfølgelig kun navn på gårdene.Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut hva gård nr 75 i 1801 het? Jeg kan lese hele boken selvfølgelig, men hvis det finnes en enklere måte er jeg takknemlig for all hjelp.mvh Laila S. Hynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei, Jeg tror en ledetråd kan være at de har skrevet gårdsnavnet i kolonnen for etternavn. Husmannsplasser på gården er ikke navngitt. Se på: Gård 73:Christopher Hansen_Dahl Bonde og gårdbruker. Gård 74:Ole Pedersen, Husmann med jord. Gård 75:Guttorm Torgrinsen, Husmann med jord. osv. Gård 77 er en Dahl gård og 83 det samme. 87 og 88 er Hauger-gårder. Mellomliggende nr er husmannsplasser.Svein A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Svein A.Vet du hva, det var helt riktig. Dette systemet må jeg prøve å huske på hvis jeg skulle komme bort i dette ved en senere anledning.Guttorm Torgrimsen bodde på husmannsplassen Klokkerstua (Dalsbråtan)under Dal. Jeg fant ham på s. 462 i boken, og takket være deg slapp jeg å lese flere enn de 185 jeg hadde lest.Igjen tusen takk for hjelpen:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.