Gå til innhold
Arkivverket

[#27154] Hvem var Lars Thoreson f.1836 Edøy Smøla Gift med?


Gjest Anita Bergfall
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Bergfall

Tomine Lovise Larsd. f.1873 viken Edøy på Smøla i Møre og Romsdal. Det er min Oldemor men jeg kan ikke finne noe særlig om hennes fam. Jeg tror jeg har funnet ut at hennes far heter Lars Thoreson men i1865-tellingen var han ennå ikke gift(30år)Jeg tror hennes mor heter Berit. men her stopper alle mine tilgjengelige kilder Er det noen som kan hjelpe meg med å komme videre feks. via andre kilder? På forhånd takk. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Til spørsmålet i emneoverskrifta: Ingen. Lars var ungkar da han fikk Tomine med Beret Larsdtr. og døde noen år etterpå, i følge Smølabøkene.I Smøla bygdebok bind 1, s. 381, Hestvika under Vikan finner du Tomine og mora Beret Larsdtr. f. 1852. Foreldrene hennes var Lars Olson Edøy, f. 1818 på Sandsø, Surnadal (son av Ole Toreson Fiske). Gift 1843 med Beret Ellingsd. Laurgård f. kring 1815 på Sandbakken i Vågå. Lars Toreson dør i Hestvika 1892 og Beret Ellingsd i 1894 på Steinsøya.Lars Toreson Tyrhaug/Kyrhaug finner du omtalt i Smøla b. 2, s. 192 på plassen Sør Fruhamn eller Varden, kalles nå Vartun. Foreldrene var Tore Pederson Alsvik f. 1810 gift 1834 med Beret Olsdtr Høvik f. 1803.Alsvik og Høvik finner du i Tustnaboka bind 3. Tore Pederson på s. 349 og foreldrene var Peder Toreson frå Jostuparten på Bøvra (Surnadal) og Gjertrud Larsdtr Øye frå Surnadal. Beret finner du på side 427 og foreldrene var Ola Sveinson Giset frå Aure og Marit Pedersdtr Høvik (s. 424) og sistnevnte med far Peder Olson Ørbog.Du kan finne atskillig mer informasjon om disse, hvis du leser i de aktuelle bygdebøkene. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.