Gå til innhold
Arkivverket

[#27156] Maren Matzfeldt Griffenfeldt, f. ca. 1650 i Bergen?


Gjest Leif Kåre Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Kåre Solberg

I FamilySearch/IGI finner jeg: Maren Matzfeldt Griffenfeldt, Birth: About 1650 Bergen, Hordaland, Norway. Source Information: Film Number: 170565 Page Number: 888 Reference number: 26388. FS-recorden gir ingen annen informasjon om foreldre eller annet. Jeg finner henne ikke igjen i relevante DA-registre. Foreløpig stiller jeg meg avventende til recordens påstand om at Griffenfeldt-navnet var i bruk allerede rundt 1650. Navnet kan imidlertid ha blitt populært etter at Peder Schumacher ble adlet som Griffenfeldt i 1671. Kan det tenkes Maren Matzfeldt (Motzfeldt?) tok Griffenfeldt-navnet i bruk i voksen alder, og at fødselsrecorden er konstruert på bakgrunn av en senere hendelse, for eksempel vielse eller begravelse, men at denne eventuelle hendelsen (registreringsgrunnlaget) har falt ut av FS? Om hun kan identifisere, hvilke opplysninger finnes om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei!Håper jeg ikke klundrer for mye til. Peder Schumacher Griffenfelt f. 1635 sine foreldre var Joakim Schumaker og Maria Motzfeld. Kanskje Matzfeldt skal være Motzfeld og Griffenfeld navnet er tillagt senere.MVHLiv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Kan det være slik at ”fødselmeldingen” i FS dreier seg om en søster av statsmannen Peder Schumacher Griffenfelt? Hans mor var Maria Motzfeldt og familien bodde fast i København hvor faren Joachim S. drev vinhandel. Hvis Maren Motzfeldt (Schumacher) ble født i Bergen under et midlertidig opphold i Bergen, forklarer det hvorfor hun ikke har avsatt andre registerspor enn en mulig innførsel i kirkeboken? Jeg tar det forøvrig ikke for gitt at FS-recorden henviser til noen fødsel i Bergen, det kan dreie seg om en annen kirkelig handling hvor hennes alder ble oppgitt uten anførsel av fødested.Så langt jeg vet var ikke Griffenfelt-navnet inne i slekten før Peder Schumacher ble adlet under dette navnet i 1673 (ikke 1671). Det tyder avgjort på at FSs kilde ikke kan ha vært en samtidig primærkilde (kirkebok med innførsel av dåpen). I så fall, hva kan det dreie seg om, jfr. ” Source Information”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.