Gå til innhold
Arkivverket

[#27157] Karl Martin Olai Knutsen f. 1869 i Manger sine etterkommere?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Karl Martin Olai Knutsen ble født i Manger i 1869. Han brukte bl.a. etternavnet Birkeland, Solsvik, Merkesvik. han ble gift med Ingeborg Andersdtr Ågotnes (far Anders Hendriksen) Dette paret hadde følgende barn:Anna Kristine f. 1890 AustevollJohanne f. 1893 SundKonstanse Elida f. 1894 SundAlfred f. 1896 usikker, men mulig USA?Sigvald f. 1898 BergenAnfinn f. 1900Margit f. 1901 gift med Peder Moe - LaksevågJenny f. 1903Arthur f. 1905 - OsloJohannes 1907Kristofa f. 1909Ingeborg f. 1911jeg har det meste om de aller fleste her, men er litt usikker på Margit. jeg vet at hun og mannen var blandt de om ble rammet av bombingen av Lakevåg under 2. verdenskrig. Jeg vet ikke hvor stor famile det var om de bare hadde to barn og om noen av dem også ble rammet av bombingen av Laksevåg.Dersom det er mulig vil jeg også ha opplysninger om Ingeborg, konen til Karl Martin Olai. Jeg vet som sagt at faren het Anders Hendriksen og var trolig fra Ågotnes i Fjell. Jeg vet at Karl Martin Olai var fra Manger, men ikke hvor på Manger. Kom han fra gården Birkeland? Og er det mulig å finne igjen stedet garden hvor han kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du går inn på døde i Laksevåg under Hordaland/Askøy vil du finne at både Peder, Margit og sonen Ingemar døydde under bombinga på Laksevåg 1944. Dei budde då på Oldeneset.Om du spør Statsarkivet i Bergen, vil dei kunne svare på kven som arva dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det jeg vet om Anna Kristiana er at hun ble gift Knut Oksnes og siden Ingebrigt Skaar. Med Ingebrigt Skaar hadde hun følgende barn:Emma f, 1914IngvaldHerborgKnutJeg har en del flere navn på etterkommere fra andre ekteskap, men de kan du evn. få på e-post hos meg. Jeg vet ikke om hun hadde etterkommer fra første ekteskap. Du kan evn sende info til meg på: taarland@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det noen som vet noe om Karl Martin Olai Knutsen og hans søsken og deres etterkommere? Og likedan Ingeborg Andersdtr Ågotnes og hennes søsken og deres etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Eg har litt om desse. Har også vigselen til Karl og Ingeborg. I Misje Bygdebok s. 66 er der også bilde av desse to.Kjem attende med meir informasjon seinare. Har også funne opphavet til Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Karl og Ingeborg gifta seg i Fjell Sogn 15 mai 1879.Foreldra til Ingeborg var Anders Henriksen Kobbeltvedt f. 21 april 1838 og Johanna Johannesdatter Morland f. 23 august 1834. Dei gifta seg i Fjell 3 juli 1864. I tillegg til Ingeborg har eg borna Jakob Johan, Kristi, Mons, Mons og Hans. Familien var busett på Ågotnes. Eg har ikkje meir om syskena til Ingeborg.Foreldra til Anders Henriksen Kobbeltvedt heitte Henrik Andersen og Ingeborg Monsdatter Kobbeltvedt.Karl og Ingeborg flytta ein del på seg. Dei budde på Misje ein peiode frå 1919 og utover. Sonen Anfinn vart busett der og har fått 5 sider omtale i Misje Bygdebok. (Inkl. bilder)Dersom du er interessert i bilde av Karl og Ingeborg kan eg sende det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Boka ligg for sal i begge bokhandelbutikkane på Sartor Senter og kan også lånast på Biblioteket som ligg på same senteret. Også biblioteket i Bergen har boka til utlån.Også eg har boka for sal og kan sende ho på posten dersom nokon skulle vere interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det nokon som veit kvar eg kan finne info om dei som står nemnd i innlegg 9. Dvs søskena til Ingeborg og kvar dei busette seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

De fikk også datteren Ingeborg Andrea i 1884.Men så ser det ut til at hustruen døde og Knut Larsen må ha giftet seg på nytt.Det resulterte i flere barn.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Et er mulig at jeg overser noe, men i innlegg 15 finner jeg bare ett av søskene. Hvordan kan jeg søke for å finne frem til alle søskene? Jeg har prøvt å søke i det 'nye' systemet uten å finne så godt frem som før, men som regel er nye ting bedre enn gamle bare man vet hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om du trykker på lenken i innlegg 15: trykk på fjern søkeresultat.Søk på bustad begynner med Birk, fortsett med fars fornavn beg. på knu, ved neste søk fars etternavn beg. med Lars.Om du fortsatt har behov for å snevre søket mer, kan du fortsette søket med mors fornavn beg. på An.Hver gang du søker kommer en ny søkemulighet opp. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for hjelpen, men jeg har fremdeles noen spørsmål. Jeg har ganske mye opplysninger om denne søskenflokken og deres etterkommere:1) Anna Kristine f. 1890 Austevoll2) Johanne f. 1893 Sund3) Konstanse Elida f. 1894 Sund4) Alfred f. 1896 usikker, men mulig USA?5) Sigvald f. 1898 Bergen6) Anfinn f. 19007) Margit f. 1901 gift med Peder Moe - Laksevåg8) Jenny f. 19039) Arthur f. 1905 - Oslo10)Johannes 190711)Kristofa f. 190912)Ingeborg f. 1911De jeg har veldig lite info om er nr 4, 5 og 9. Så dersom det er noen som har litt mer info om disse så hadde det vert fint om jeg hadde fått info om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har funnet følgende barn på:Knut Larsen Birkeland i MangerFra første ekteskap med Anne Sjursdtr. Birkeland hadde de følgende barn:1) Karen Gjertine f. 01.10 1865 Manger2) Larsine Serine 05.10 1866 Manger3) Nilsine Bertine 01.01 1868 Manger4) Karl Martin Olai 25.07 1869 Manger5) Sjur Andreas Ludvig 13.06 1872 Manger6) Andreas Bertin 05.08 1873 Manger7) Marthe Marie 2311 1877 Manger8) Anton Olai 31.10 1879 Manger9) Ingeborg Andrea f. 13.01.1884 MangerFra andre ekteskap med Inger Halvorsdtr. Birkeland, hadde de følgende barn:10) Helleman f. 22.03. 189211) Anna Gurine f. 13.10.1893Det er mulig at det finnes flere? Er det mulig å finne ut hvor de ble av disse og hvor de bosatte seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg ser at den lenken som jeg har lagt ut ikke stemmer over ens med den jeg hadde fremme, men håper likevel at dere skjønte spørsmålet.Kan det tenkes at noen av søskene til Karl Martin Olai reiste til Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Viser til innlegg 9Er det mulig å få finne føsdselsdato/år for syskena til:Ingeborg Andersdtr. Kobbeltvedt (f. 21. april 1838) Dette gjelderJakob Johan, Kristi, Mons, Mons og Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearch VRI fant jeg dette: Ingeborg f.18.04 og døpt 25.04.1865Jacob Johan f. 30.05 og døpt 13.06.1869Kristi f. 01.02 og døpt 14.02.1871Mons f.05.03 og døpt 05.04.1874Jeg kunne ikke finne Hans der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.