Gå til innhold
Arkivverket

[#27158] Hammersmed Thomas Sivertsen Turum f. ca 1748, Hedrum, Vestfold.d.1807


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Søker opplysninger om hans foreldre og søsken.I 1801 telling for Langestrand , Larvik finner jeg han med hustru Birthe Andersdatter og flere barn.I 1765, under ektstraskatt i Hedrum finner jeg på en navnløs plass under gård Holm denne familien. LenkeDet står ingen alder på enke, Kristin Nielsdatter eller noen av barna. Barnas etter -navn er Sigvardsønner, og det kan muligens lett bli til Syvert eller Sivertsen?Mener å ha lest at plassen Turum ( Turom) skulle ligge under gården Holm i Hedrum. Har dessverre ikke bygdebøker for Hedrum her for tiden, så derfor håper jeg noen kan slå opp dette med gårdsnavnet for meg.Under Skifter i Larvik finner jeg skiftet etter Hammersmed ved Fritzøe. Han er død 1807. Skiftet er avsluttet 17 mai 1807. Her er de samme barna som i 1801- tellingen listet opp som arvinger, samt en svigersønn som også arbeider ved verket. I skiftet er etternavnet til Thomas blitt Iversen istedenfor Sivertsen.I 1801 folketelling for Hedrum under gård Holm, finner jeg en Sivert Jansen ( Kuuledræng ) 39 år og hustru Ingeborg Andersdatter 47 år. To barn er ført opp, Anders Sivertsen 11 år og Jan Sivertsen 7 år.Dette kan muligens være familie, men jeg har ikke greid å finne noen sammenheng til nå.Både navnet Anders, Thomas og Sigvard går igjen i etterslekt.Hvis noen har tilgang til kirkebøker og kan hjelpe meg med oppslag, vil jeg være takknemlig.Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Gunn!I Bjørn S. Bjørnstads hovedoppgave GREVSKAPET LAURVIGEN. ARBEIDERE VED FRITSØ JERNVERK 1701-1745 (Univ. i Oslo 1977) finner jeg følgende under oversikten over arbeiderne i 1745: Hammerdreng i Platehammeren Sivert Eriksen, 56 år (side 77) og hammersvenn ved Hagenæs nye hammer Sivert Jansen, 60 år (s. 78). Kan du bruke disse til noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Det var en spennende avhandling. Takk for opplysningen. Sivert Jansen ser mest lovende ut i farten.Skal undersøke nærmere om han hvis det er mulig? Vet du om den hovedoppgaven finnes på noe bibliotek til utlån?Jeg må ellers låne en god del bygdebøker på fjernlån nå. Det viser seg at jeg har flere forfedre i Siljan, i Telemark, også knyttet til Jernvekene. Dessuten trenger jeg Bygdebøker for Andebu og Kodal, samt Hedrum når disse blir ledige ved lokalbiblioteket.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Her fant jeg en Sigvard Jansen døpt 27 mars 1763. ved den nye hammer i Hedrum. LenkeFar Jan Sigvardsen .Samme Jan hadde flere barn døpt i Hedrum. Else Jansdatter, i 1766, Ole Jansen dpt. 1768, Ny Else dpt. 1769.Her er det pussig med navnlikhet igjen. Sigvard / Sivert.Faddere er ved flere av dåpene fra gården Fjære. Fra Ludahl under Fjære har jeg aner fra før.Også navnene Ole og Else finner jeg i slekt på Langestrand senere. Her kan være en sammenheng.Det er litt merkelig om den Sivert Jansen som er nevnt ved Den nye hammer, skulle ha en med nesten samme navn, Sigvard Jansen f. omtrent samme år? Samme sted. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vet ikke om avhandlingen finnes på folkebibliotekene, men jeg vil gå ut fra at Høgskolen i Vestfold har et eksemplar.M.h.t. Sigvard/Sivert: Det er i prinsippet snakk om varianter av samme navn, så vidt jeg vet. I Holt har jeg sett følgende stavemåter av navnet på en og samme person: Siwer/Sivert/Syver%Sivert/Siffuer/Sigvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå sjekket med BIBSYS. Høgskolen i Vestfold har ingen eksemplarer. Jeg har imidlertid sett at de har et eksemplar ved Larvik folkebibliotek.Avhandlingen inneholder oversikt (inkl. årsinntekter) over alle ansatte med alder og yrkesbetegnelse ved Fritzøe-verkene (også f.eks. Hagenes og Moholt) for årene 1701, 1730 og 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen! Da kan det hende jeg er litt nærmere en løsning.Vet ikke om kirkebøkene har med vielse for så langt tilbake i tid?Med hensyn til avhandlingen. Kan det hende at Høyskolen i Vestfold vil legge ut tekstene digitalt?De har hjulpet meg med å legge ut tekster av gamle håndskrevne bøker før.En Annotasjonsbok etter min ene oldefar, Hans Peder Olsen, f. i Fredriksværn. og Barndomsminner fra Christiania og Hedemarken i 1860-1889-årene av Håkon Alexander Jørgesen. Han var min farfar.Disse bøkene kan du lese i fulltekst under skjønnlitteratur, på Høyskolen i Borres bibliotek.(Under elektroniske tekster.)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Denne gangen svarte vi visst samtidig.Det er ikke så lang vei for meg til biblioteket i Larvik.Da skal jeg prøve å låne den der.Takk for god hjelp!Skal nevne boka på bygdetunet i Hedrum i morgen, hvis jeg kommer meg dit til samlingen i Jernverksgruppa.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er nok den samme Sivert/Sigvard Jansen du har nevnt, som jf. FS (IGI) gifter seg i Hedrum 1788 med Ingeborg Andersdatter Gaasholt. Han kalles da Sivert Jansen Turrum.Faren, Jan Sivertsen/Sigvardsen, kan være en eldre bror av Thomas Sivertsen Turum. Det er i hvert fall ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og det er vel Jan Sivertsen/Sigvardsen som (fremdeles jf. IGI) gifter seg i Hedrum 11. november 1756 med Anne Hansdatter (Jan Sigvardsen). Dersom han er en bror av Thomas S., må det sannsynligvis være minst 10 års aldersforskjell på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du nok funnet mine aner. Takk igjen!Merkelig at jeg har greid å overse giftemålet.LenkeHer ligger det jo også på Hedrum i digitalarkivet. Skal se om jeg finner det neste giftemålet også , her på Hedrum -kirkebøker.Jeg fant også en datter døpt Severine 11 mai 1760. Det passer bra med oppkalling senere.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

KORREKSJON OG TILFØYELSE: Jeg har dessverre forvekslet løpenr. og alder i Bjørnstads avhandling - m.a.o.: alderen er ikke oppgitt. Beklager. Til gjengjeld har jeg også funnet en Thomas Jansen der, Han er hammersvenn ved Hagenæs Hammer i 1730 og ved Hagenæs gamle Hammer i 1745. Han kan muligens være bror til Sivert Jansen (som ikke er nevnt i 1730).Vi kan vel da sette opp følgende hypotese som kan sjekkes mot kirkeboken:1. SIVERT JANSEN (nevnt hos Bjørnstad som hammersvenn ved Hagenæs nye hammer i 1745; muligens bror til Thomas Jansen, hammersvenn ved Hagenes hammer i 1730 - Hagenes gamle hammer i 1745)Far til2a. JAN SIVERTSEN/SIGVARDSEN (hammersmed ved Hagenes i 1763; jf. FS gift 1756 med Anne Hansdatter)2b. THOMAS SIVERTSEN TURUM (f. ca. 1748 i Hedrum, død 1807. Hammersmed ved Fritzøe. Gift med Birthe Andersdatter.2a - far til SIVERT/SIGVARD JANSEN TURUM (døpt 1763 i Hedrum, gift 1788 i samme sted med Ingeborg Andersdatter Gaasholt. Hun muligens datter til dagarbeider v/Fritzøe i 1745, Anders Gaasholt,nevnt hos Bjørnstad. Der er for øvrig også en dagarbeider ved navn Jan Gaasholt nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at våre svar krysser hverandre igjen.Jeg fant ikke mindre en 7 barn døpt med far Jan Sigvardsen i tidsrommet mellom 1757 til 1769.LenkeHer er vel i alle fall Severine.Thomas Sivertsen TURUM f. ca 1748 2b. Alder etter folketelling ca. er min ane. Jeg skal studere opplysningne fra deg nærmere.Takk igjen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Thomas Sivertsen Turum og familien i 1801. Her vil du se noen av navnene som går igjen.LenkeSkal også se om jeg kan finne om de du nevner kan være brødre.mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har disse notatene. Har nok brukt bygdeboka som grunnlagsmateriale, for alle slektsforbindelsene kan ikke entydig dokumenteres med primærkildene jeg har gjort bruk av.SIVERT JANSEN, d. 1758 ved Hagenes nye hammer (men bodde vel på Turum under Holm), 48 år gml. Gift med KIRSTEN NILSDATTER, d. 1773 på Turum, 72 år gml. Hun var enke på Turum med tre barn ved ekstraskaten 1762. Barn:a) JAN SIVERTSEN, d. 1770 på Turum, 37 år gml. Mestersvenn ved Hagenes nye hammer. Gift 11. november 1756 med ANNE HANSDATTER (datter av Hans Ottersen, som igjen var sønn av Otter Olsen). Barn: 1. Hans (1757-1774). 2. Severine (1760-). 3. Sivert (1763-). 4. Else (1766-). 5. Ole (1768-). 6. Ole (1769-). 7. Else (1769-). I alle fall nr. 4 og 5 døde nok små etter oppkallingen å dømme.b) MARGRETE SIVERTSDATTER bodde hos moren 1762. Sikkert den som giftet seg i Hedrum 12. november 1768 med SIVERT STEFFENSEN. Han kan på sin side være identisk med en med samme navn som 1762 bodde på Langestrand og var gift med Dorte Olsdatter.c) JØRGEN SIVERTSEN bodde hos moren 1762. Død 1770 på Turum, 25 år gml.d) TOMAS SIVERTSEN bodde hos moren 1762. Sikkert samme mann som bodde på Langestrand i 1801, 53 år gml. Flere av barna har jernverksfolk blant fadderne, og en av dem benyttet siden 'Turum' som navn. Gift med BERTE ANDERSDATTER, 52 år i 1801. Barn: 1. Anders, 23 år i 1801. 2. Margrete, 20 år i 1801. 3. Anne Maria, født 1781 på Langestrand. 4. Tomas, født 1785 på Langestrand. 5. Sivert, født 1787 på Langestrand, gift 1812 i Larvik med Ingeborg Olsdatter, og brukte ved den anledningen Turum som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha Kristian H. Det var den bekreftelsen jeg trengte. Da var det nok rett familie jeg har funnet ved ekstraskatt i Hedrum 1762 og ved skiftet i 1807, og ved folketellinger.I går var jeg på møte i 'jernverksgruppa', og der fikk jeg kopi av siden med Turum under Holm fra Hedrumboka.Siver/Syver/ Syvert og Sigvard er navnvariantene som brukes i forskjellige kilder på samme mann.Takk igjen for ekspert hjelp.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I FS (IGI) finnes det en Jan Syvertsen, f. ca. 1680 på Eidsfos Verk i Hof. Han burde kanskje undersøkes nærmere som en mulig kandidat til å være Sivert Jansens far. Dødsåret som er oppgitt, er 1716 - og foreldrenes navn er Syver Engebretsen og Else Jensdatter. I FS går navnene Jan og Jens om hverandre, så dersom Jan er rett personnavn, har vel moras patronym helst vært Jansdatter. Noen med tilgang på 1701-manntallet for Hof kunne kanskje sjekke hva som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Takk igjen for spennende ledetråd. Jeg har nettopp sendt en mail til medlem i Jernverksgruppa, Harald, N. Ringdal om fellesslekt på Turum, noe vi drøftet i går.Dessuten ba jeg han om å kontakte deg om Vallonslekt. Han hadde med seg en bok nettopp om Vallonslekter på møtet i Hedrum.Her er det mulig du kan få hjelp i din søking. Jeg har fulgt med i debatten om Jan Hanne.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Her fant jeg kandidat Jan Syvertsen på F.S.LenkeHan kunne jo passe svært godt som far til Syver Jansen som var på Fritsø-verket. 1730.Det skal bli spennende å se om noen finner noe i kirkebøker om denne familien.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei her fant jeg flere barn døpt av foreldrepar Syver Ingebretsen og Else Jensdatter.Legger lenke til en av dem LenkeEllers er det nevnt Jens f. ca 1656, Ingebret ca. 1668, Karen ca. 1674, Ny Karen ca 1680 og Jan ca 1680.Har spurt om oppslag i kirkebøker hvis det finnes i den peioden. (Hos en som har kommet med tilbud om oppslag for Hof)Spennende hvor dette vil føre?Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

1701-manntallet for Hof (og resten av Jarlsberg grevskap) er dessverre tapt.Ellers ser det ut til at det var flere Sivert Jansen; Oddbjørns kandidat (innlegg 3) var 60 år i 1745, mens far til Tomas & co. døde 48 år gammel i 1758 (innlegg 16). Med mindre det foreligger en avskriftsfeil, synes jeg aldersforskjellen er for stor til at vi kan tro at det er samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

OPPKLARING: Aldersangivelsen i innlegg 3 beror på en feillesning. Den er korrigert i innlegg 13. Dermed har vi nok foreløpig likevel kun med én Sivert Jansen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen til både Oddbjørn og Kristian for mange nye opplysninger og flott hjelp for meg.Trist med de kirkebøkene som ikke finnes, men likevel har jeg vel fått så mange indisier her, at det skulle være rette personer.En spennende jakt har det vært. Ha fortsatt lykke til med arbeidet deres.Mange hilsener fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.