Gå til innhold
Arkivverket

[#27160] Pål Mathiassen Mobruen i Ålen, kom muligens fra Selbu


Gjest Jon Stolpnessæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Stolpnessæter

En av mine formødre, Anne Einarsdatter Rønning f. 1721 i Ålen, Sør-Trøndelag gikk for å være den gildeste jenta i bygda, i følge Ålen bygdebok av A. J. Reitan. Hun var forlovet med en jorddreng fra en av de største gårdene i området, men så kom en kjekkas ved navn Pål Mathiassen fra Selbu og fikk henne på andre tanker. Han var en stor skrytepave, og glad i sterk drikke, og det gikk som det måtte gå, de fikk et barn sammen og giftet seg.Imidlertid har jeg ikke så mange holdepunkter for hvor denne Pål Mathiassen, muligens født ca 1725, opprinnelig kommer fra. I 'Selbu i fortid og nåtid' er det antydet at han var bror til en Simen Matissen, muligens fra Nordfjord. Denne Simen var født i 1697 og gift med Berit Jochumsdatter, datter av Jochum Eriksen Nordfjord og Anne Andersdatter, begge fra Røros. Jochum og Anne var brukere av Øråsen i Selbu 1724-1740. Det er også angitt at Pål Mathiassen var onnekar på Tuset i Selbu i hvert fall til 1742.Noen som har vært borti noen av disse eller kanskje en Mathias fra Nordfjord som har flyttet til Trøndelag rundt 1700?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Bjørn Olav Åsvold

Jeg har heller ikke annet bevis for at Pål Mathiasen Broen/Engebroen/Mobruen kom fra Selbu enn den muntlige tradisjonen som gjengis i boka til Reitan. Når det er sagt, finnes det i Selbu en aktuell Pål Mathiasen, døpt 1719 i Selbu og sønn av Mathis Bergsel. Når mora introduseres, opplyses at hun heter Kirsti, og at Pål er hennes 3. barn. De første barna er Ole dpt. 1715 og Kirsti dpt. 1717. Denne Mathis Bergsel og kona Kirsti er sannsynligvis identiske med Mattias Eliassen og Kirsti Olsdatter, som gifter seg i Selbu i 1714. Det er nærliggende å tro at Mathis flyttet til Selbu i forbindelse med oppstarten av Selbu kobberverk. Familien nevnes i Selbuboka bd. 5 s. 591, der det angis at de visstnok bodde i hus på tomt fra Heggset. I 1757 døde ei 80 år gammel kvinne på Engebroen i Ålen ved navn Kirsti Olsdatter, som Reitan i sin bok antar var mor til Pål. Navnene passer jo godt med denne familien i Selbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei Bjørn Olav!Takk for opplysningene. Jeg har i mellomtiden også funnet fram til den samme informasjonen i Selbuboka. Når du i tillegg har sjekket kirkeboka og finner Mathias Eliassen og Kirsti Olsdatter må vi kunne gå ut fra at dette er samme familie.Det finnes så vidt jeg kan se fra bygdebøkene i Selbu ingen annen Pål Mathiassen som kan passe inn. Bygdeboka (b. V s 495) sier også at han var i Selbu så sent som i 1742. Etter dette finnes ingen opplysninger. Ut fra mangel på andre kandidater, ingen opplysninger om Pål i Selbu etter 1742 (Han og Anne Rønningen fikk sitt første barn Jon i 1746), 'sagnet' i Reitans bok (som kan virke troverdig ut fra detaljrikdommen) og at en kone ved navn Kirsti Olsdatter døde på gården i Ålen 1757 skulle kanskje være nok indisier på at det er riktig mann vi har med å gjøre.Muligens kan kirkebøkene for Selbu og Ålen si noe mer hvis man saumfarer faddere ved dåp osv. Kanskje også om Mathias Eliassen og Kirsti Olsdatters opphav. Jeg får komme meg på biblioteket en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.