Gå til innhold
Arkivverket

[#27162] Stadsmusikant Otto Jacob Grundt i Trondheim


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Fikk datteren Anne Sophie 23 apr 1781, døpt i Domkirken i Trondheim, mor Anna Christina. Otto er sannsynligvis død før 1801, og var kanskje gift 2 ganger. I FT 1801 finnes Mette Didriksdatter med stedatter Anne Sophie Grundt og sin egen sønn Lars Grundt 14 år. Kjenner noen til Otto Jacob og Anna Christina, fant verken ekteskap eller flere barn i kib for Domkirken i Trondhein i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Så vidt jeg kan se, er den Anne Sophie Grundtdr. som finnes i Trondheim i 1801, 40 år gammel, f.ca. 1761. Siden sønnen er 14 år, er han født ca. 1787 Lenke. Hvis det er ikke er en feilregistrering.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Otto Jacob Grundt er født i 1753, døpt i vor Frelsers Kirke, Christiania 18.10.1753( Oslo Domkirke Mini 4 1743-1786 4/16 p.268 ).Han var stadsmusikant i Trondhjem da han 28.02.1777 giftet seg i vor Frelsers Kirke med Anna Kierstina Høeg ( Oslo Domkirke Mini 4 1743-1786 2/16 p.129 ).Han var sønn av visitør Caspar Grundt og Maren Jochumsdatter Berner. Jeg har notert at han døde i 1793, men har ingen pålitelig kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner disse i FS, som – hvis den er riktig – viser at Mette Didrichsen var gift med Otto Jacob Grundt. Sønnene Casper og Lars:Caspar (OTTOSEN GRUNDT) Sex: M Event(s): Christening: 23 Dec 1784 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, NorwayParents: Father: Otto Jacob GRUNDTMother: Metthe Elizabeth DIDRICHSSEN--------------------------------------------------Lars Kruuse (OTTOSEN GRUNDT) Sex: M Event(s): Christening: 15 Oct 1786 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, NorwayParents: Father: Otto Jacob GRUNDTMother: Metthe Elizabeth DIDRICHSSEN--------------------------------------------------Petter Christian Diderichssen Male Event(s):Birth: Christening: 19 MAR 1790 Nidaros Domkirke, Trondheim, Sor Trondelag, NorwayParents:Father: Otto Jacob GrundtMother: Mette Diderichssen--------------------------------------------------Sønnene Casper og Lars er døpt i Vor Frue, Trondheim (FS/VRI).Finner dette ekteskapet i FS – dette er nok ”din” Anne Sophie?Anna Sophia GRUNDT Sex: Marriage: Spouse: Peter SCHMIDTMarriage: 25 Jul 1804 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, NorwaySource Information: Batch Number: M426552Source Dates: 1774 - 1821Film or Fiche Number: 126832Collection Details: Vor Frue; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Finner følgende barn av Peter Schmidt og Anna Sophia Grundt:Ottilie Elizabeth Sex: F Event(s): Birth: 14 Aug 1807 Place:Christening: 04 Sep 1807 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------Michael Ursin Sex: M Event(s): Birth: 28 Sep 1808 Place:Christening: 30 Oct 1808 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------Frederik August Sex: M Event(s): Birth: 16 Jul 1811 Place:Christening: 16 Aug 1811 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------Peter Christian Sophus Sex: M Event(s): Birth: 25 May 1813 Place:Christening: 22 Jun 1813 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------Otto Jacob Sex: M Event(s): Birth: 22 Feb 1816 Place:Christening: 23 Apr 1816 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------Amalia Sophia Sex: F Event(s): Birth: 16 Sep 1818 Place:Christening: 15 Nov 1818 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------En sønn er oppkalt etter Otto Jacob Grundt og en annen sønn er oppkalt er Michal Ursin som er nevnt i 1801-tellingen. Tror dermed at alderen på Anne Sophie i 1801-tellingen er feil. Dette var vel egentlig litt på siden av det du spurte om, men jeg tar det inn.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er jeg igjen! Ser at jeg i dette tema Lenke, innlegg 3 og 5 har lagt inn noen opplysninger fra en framstilling av slekten Grundt i Norge i 300 år. Her er - så vidt jeg kan se - faren til Otto Jacob Grundt, Caspar Grundt, nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I en av lenkene som ble lagt ut skriver Sølvi A. at Anne Sophie Grundt ble født 23/4 1781 med kilde: Middelalderfamilier i Flensborg/Nordfrisland, av K. Gether.Jeg pleier ikke bevege meg så langt nord, og uten å ta stilling til fødselsdato, står det i Trondhjems Domkirke Mini 601.A07 f.56a at ANNA SOPHIA ble døpt 12.05.1781, foreldre Stads Musicus Otto Jacob Grundt og Anna Chirstina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I Trondheim Domsoknet Mini 601.A06 f.323 b den 19.10.1784 'forlanger' enkemannen Stads Musicant Otto Jacob Grundt å ektevies med jomfru Mette Elisabeth Diderichsdatter etter kongebrev av 16.09.1781.Og da skulle denne delen være avsluttet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Trykkfeil, kongebrevet er selvsagt fra 1784. (Om det har interesse, Otto Jacob Grundt begraves 15.08.1793)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Grethe og Geir - Jeg har stor respekt for den kompetansen dere sitter inne med - og takker for hjelpen. Jeg har bestilt Gethers bok og et par andere i den sjangeren - skal hente dem på biblioteket i morgen. Takk for alle tips og innspill! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.