Gå til innhold
Arkivverket

[#27166] Har noen kjennskap til Lidemark navnet?


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Søker aner til Anne Sophie Lidemark gift 12 aug 1817 med Kristian Georg Andersen Nordvi fra Stange, Hedmark - bosatt Mortensnes, Nesseby, Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Anne Sophie var datter av tollinspektør i Vardø, C. F. Lidemarck. Han var sønn av kjøpmann i Kjelvik, toller i Tromsø 1796, Georg Chr. Lidemarck, født 1752, død 1811 i Tromsø, og Anna Christina Nørager, født ca 1753, død 1811 i Tromsø.Georg Chr. hadde bestyrt Kjelviks handel, satt igjen med kone og tvenne børn. Han så seg ikke i stand til å nedsette seg som handelsmann, og ba om vartpenger. Han fikk 150 rdl., senere 262 rdl. i pensjon, og ble omsider toller i Tromsø.Kilde: Tromsø bys historie av Nils A. Ytreberg, s.132-134.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Sølvi - takk igjen - og, jeg skal si du er informert. Skal forresten hente boken du nevnte på biblioteket på mandag, gleder meg! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Sølvi - jeg finner dem i FT 1802 Tromsø. Når du sier hun var datter av C. F. Lidemarck får jeg ikke C. F. til å stemme, og at han var sønn av Georg Chr...... det er vel Georg som er Anne Sophies far? Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

En av mine aner Johannes Bentsen Lidemarch (sønn av Bent L.)hadde en sønn Ole Christian Lidemark, født omkr. 1790 og døde 1823 i Christiania. Han giftet seg med Fredrikke Laurentia Rummelhoff. Er disse i familie med C.F. Lidemarck ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg mener å kjenne familiene til både Friderica Laurentia Rummelhoff (f. 08.12.1792, Christiania)og Ole Christian Lidemarch (født 05.03.1790, Christiania). For Ole Christians vedkommende mht. far har jeg imidlertid andre opplysninger, så ( mulig jeg har en sammenblanding, får se nærmere på eventuelle andre Ole Christian Lidemarch )- dette får jeg komme tilbake til. Akkurat nå forsvinner jeg ut av nettet for noen timer. ('Min' Ole Christian er høkersønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Ole Christian døde 16. april 1823 i Christiania og ble begravet 21. april 1823. Fredrikke Laurentia døde 16. mai 1870 på Kvisler, Hof i Solør. De giftet seg ca 1815. Det kan være at far til Ole Christian ikke er Johannes, jeg har funnet forskjellige opplysninger bl. a. i Christiania Borgerbok 1698-1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ole Christian Lidemarch (OC) som ekter Friderica Laurentina Rummelhoff (FL) i Slotskirken 19.10.1814 er nok sønn av høker og vertshusholder Niels Christian Lidemarch og hans kone Margaretha Kirstine Jørgensen.Foruten at jeg ikke kjenner andre kandidater til Ole Christian Lidemarch, har du indisier som for eksempel;1. OC & FL’s datter Maria Elisabeth har faddere fra Rummelhoff-familien, neste sønnen Christian Emil har blant fadderene to av OC’s brødre, hans mor samt en søster.2. Murmester Johan Gottlieb Steinert som er siste fadder til Christian Emil får selv sønnen Ole Christian 08.09.1817 som døpes i vor Frelsers 17. oktober med faddere som brødrene Peder og OC Lidemark, men også FL’s søster Cathrine Christine.3. OC’s bror Caspar Justin ekter FL’s søster Cathrine Christine 17.08.1821Ole Christian Lidemarch er altså født 05.03.1790, døpt i vor Frelsers Kirke 17.03.1790. (Kilde: Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 3/17 p.191 ). Ekteskap og barn kjenner du jo til. Jeg er ganske trygg på at det er han som ekter FL, men hører gjerne motforestillinger. Mht. 1800-tallet og Christiania så har jeg ikke ”kommet dit ennå” så her er det store hull i min database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Dette var interessant og nytt for meg. Har du datoer/årstall for disse personene og eventuelt en lenke til stedet hvor du har funnet opplysningene. Det er gjennom sønnen til OC; Christian Henrik og igjen hans datter Elise Marie (min oldemor) jeg er tilkoblet slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er ingen lenker, alt er hentet fra kirkebøkene. (Jeg bruker ikke kilder fra nettet unntatt i scanned form og det er det lite av). Jeg har nok endel om familiene, men får komme tilbake til dette - om nett-tilgangen virker - imorgen eller fredag. (Du kan få kirkebokhenvisning til alle opplysningene tilsvarende den jeg skrev for Ole Christians fødsel/dåp).Hvilke type opplysninger er du ute etter? Har du tilknytning til familien(e)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 12: Erik Noer:Jo, det er nok sannsynlig at vi fant rett person i 1801-tellingen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10301.wc2&gardpostnr=200&personpostnr=2196&merk=2196#ovre>LenkeMen at han er på byens oppfostringshus, må vel tyde på at noe dramatisk har skjedd i familien. Jeg synes det er sannsynlig at dette er familien hans. Lenke Faren ser ut til å være død. Og her har vi hans kommende ektefelle og hennes familie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Først til Geir KvamsvågI innlegg 7 nevner du at du har noen andre opplysninger som du enn hva Erik Noer har. Gjelder dette Ole Christians foreldre ??Du sier at Margaretha Kristine Jørgensen er Ole Christans mor. En Fam.Search-opplysning ved Ole Christians dåp kaller henne MARIA Kristine Jørgensen, og derfor kan hun være identisk med personen i den lenken jeg oppga i forrige innlegg.Har du en feil-avskrift ? -Men nå har vi faktisk stjålet hele temaet fra Sølvi og Guro (F.o.m. innlegg 6). Det ser ikke ut til å være noe nært slektskap mellom de personene vi (Geir, Erik og undertegnede) har diskutert og Lidemarckene i Finmark. Et etternavnsøk på Surname Navigator, ga veldig mange navn, men ingenting som kunne koble Finnmark-Lidemarkene opp mot Oslo/Østfold-Lidemarkene.Men det ser ut til å være kun 2 slekter som bruker navnet.Men Lidemark-navnet høres da veldig svensk ut da !IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

OC som er født i 1790 er på oppfostringshus i 1801, mens hans mor Maria Lidemark født ca 1761 bor hjemme med to barn på 8 og 5 år. Hennes mann Niels Christian må vel være død før 1801 ! Margaretha Kirstine Jørgensen er navnet jeg har notert tidligere på henne og ikke Maria. Kan det være samme person ? Hun burde kanskje hett Jørgensdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Er vi altså enige om at Ole Christians mor sannsynlig heter MARIA Kristine Jørgensen ?? FS-kilden, som er utskrift fra kirkeboka i Oslo (som byen nå kalles) Domkirke ved Ole Chr. sin dåp [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100214995798&lds=1&region=12>Lenke bekrefter i så fall dette.Likeledes ut/av-skriften ved søsterens dåp: Lenke. -Ikke det at navnet spiller så stor rolle, men dersom MARIA er det riktige, - så stemmer familien ved FS 1801Men så var det faren da. -Jo, han er en Lidemark, og hans yrke er høker, men han heter iflg denne kilden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Guro og Sølvi !Ingen av oss har kommentert at rekke Lidemarker er omtalt i Norsk Slektshistorisk tidsskrift (NST). Her er lenken med til bind og sidetall. http://www.genealogi.no/nst_reg/L/l-3.htm(Erik og Geir: Også et par Oslo-Lidemarker er med på denne personlisten. Har forresten noen av dere spor etter Lidemark på Kongsberg, - første halvdel av 1700-tallet ?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Dette var noe jeg hadde fra tidligere: 'Melding på Slektsforum BBS i oktober 1995 fra Sjur Madsen: En Johannes Bentsen Lidemarch får bevill. som mestergarver i Christiania den 7. juli 1780. Er dette faren ? En Ole Lidemarch (10 år) er i 1801 på Oppfostringshus i Vestre Kvarter. Peder Jensen Lidemark, parykkmaker , får 17.mars 1745 bevilling i Christiania.' Hvem er så Johannes og Peder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Er i Visby for tiden, og har bl.a. ikke NST med her. Skal komme tilbake med nærmere kildeangivelser (men det skulle ikke være så vanskelig å finne dette). Margaretha Kierstine Jørgensdatter er også skrevet Maria Kierstina ved minst én anledning. Mannen Niels Christian ble begravet på Watterlands Kirkegaard 17.07.1798 om jeg ikke allerede har nevnt dette. Familien bodde bl.a. i Møller Gaden i 1796. Men som allerede er nevnt, det er såvidt jeg vet ingen forbindelse med etterlysningen og Christiania-familiene. Til Iver, det er greit om du foretrekker dagens geografiske navn, men Oslo er noe annet enn Christiania på 1700-tallet. (Dette er nærmest en test om min tilgang til nettet virker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den eldste Lidemarch jeg hittil har registrert er parykkmaker Jens Lidemarch som 13.09.1712 gifter seg i vor Frelsers Kirke, Christiania med Kiersten Jensdatter.For at denne lenken ikke skal bli for lang mht. Christiania-Lidemarch'ene, foreslår jeg at de som er interessert, oppgir e-adresse, så tar jeg kontakt når jeg er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.