Gå til innhold
Arkivverket

[#27172] Maren Langelo


Gjest Siv Eidevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Jonson Dale

Maren Langloe (1722-59) var datter av Nils Pedersen Langloe (c1679-1724), borgar av Bergen (1702), og kremmar på Sløgstad, Stranda på Sunnmøre, og Magdalena Olsdt Helt (fra Bud i Romsdal). Maren var først gift med Hieronymus Haslop, skipper i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hei BjørnDet ante meg at damen ikke var fra Bergen opprinnelig. Du har nå løst et problem som jeg lenge har slitt med å finne ut av. Hun var min 3. tipp oldemor :-). Tusen takk for hjelpen...Hilsen siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Langloslekta var ei lensmanns-, borgar- og jordeigarslekt med namn etter storgarden Langlo på Stranda. Slekta kan følgast tilbake til kring 1500, og trulig lenger med. Genealogen Magnar Kruse Bjørge ga 1960 ut eit stensilert skrift ''Familien Langlo'' (Ålesund 1960). Dette fins på biblioteket i Ålesund, og defra får du heilt sikkert kopiar (skriftet er bare på 10-15 sider).Om slekta Helt finn ein det meste som er å vite på den flotte sida til John Aarønes, Moldeglimt:http://home.online.no/~aaroenes/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiJeg har en del samlet om slekten Langlo. Om du tar kontakt med meg på mail, kan jeg sende deg det jeg har. mail : hheen@c2i.netMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Til BjørnTusen hjertelig takk for all informasjon du har gitt meg, nå har jeg virkelig noe å bygge videre på :-). Til HanneMail er sendt, tusen takk til deg også :-)Hilsen Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Siv Eidevik

Jeg sitter her med hefte, Bergens Historiske Forenings Skrifter nr 47 fra 1941. I kapittelet Gullsmedslekten Reimers i Bergen av A.M.Wiesener,side 40, står følgende :Rørich Clausen Reimers, f.Bergen 1732, døpt D.K 8 okt. Død der 8 nov 1795, 64 år. Skipper, borgerskap i Bergen 10 juni 1756.Gift 1 i Bergen 13 des 1757(KK) med Maren Langelau, f. Bergen, død der 1759, begr.K.K13 nov, enke etter Hieronimus Haslop, død 1754, skifte 26 febr.Så kommer det interessante, jeg siterer:Antagelig datter av Aarent Lankenou, født ved Bremen, borgerskap i Bergen 17 okt 1726 som kjøpmann......Da er jo det store spørsmålet, hvem har rett eller feil, Wiesesener eller Stranda bygdebok? Kan det ha vært vill gjetning fra Wieseners side? Mvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Bygdeboka har rett. Det andre er bare spekulasjon. Det finst skifte etter faren til Maren. Det er heilt utrulig kor den gode Wiesener kunne spekulere! Korleis kunne ''Langelau'' vere avleidd av ''Lankenou''? Uffameg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Til BjørnDet var jammen godt å høre, ble nesten redd jeg måtte begynne å skrive om en slektsgrein her :-)Tusen takk for svaret dittMvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Til PerI det heftet jeg sitter med her står det ingenting om hvem foreldrene til Karen Giertsdt. Smidt. Det som står om henne, jeg siterer :Gift i Bergen 24 febr. 1761(N.K). Hun var født ca 1723. Døde i Bergen 24 april 1818, begr. D.K 1 mai 95 år gl. Hun bodde ved sin død i 18. rode, nr 6. Der var ingen barn i 2. ekte.Mvh Siv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.