Gå til innhold
Arkivverket

[#27173] Hjelp til tyding og forståelse av skifte M. Seehusen 1728


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Hei! Er det noen som kan hjelpe meg med å tyde og forstå deler av ett skifte fra 1728? Skiftet er etter Margrethe Seehusen- Bergen 1728. Det jeg er ute etter å forstå- er Jan van de Velde sin rolle i skiftet. Han er nevnt i innledningen og han har også skrevet under etter foretatt skifte. Dersom det er mulig, er det noen som ut fra dette kan fortelle meg Jan van der Velde's rolle i skiftet? Har ikke prøvd å legge inn bilde som vedlegg før, men prøver å legge inn to bilder av innledning og underskrift i skiftet.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Du må skrive inn filekstensjonen på bildefila. Dersom bildet ditt t.d er lagra som 'skifte', må du legge til '.jpg', slik at fila blir heitande 'skifte.jpg'. Det var i alle fall slik ég fikk til å lege inn bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Tenkte jeg skulle prøve en gang til, men kan noen fortelle meg om man kan legge inn to bilder på ett og samme innlegg?Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Nei, du kan kun legge inn 1 bilde pr tema.Bildet må som sagt i (3) være av formatet jpg eller gif, og det må ikke være for stort (i antall kilobyte). Er usikker på maks størrelse, men det må antagelig ikke være på mange 100 kb..., kanskje ca 500 kb er maks...?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for svaret. Etter hva jeg selv mente var skrevet i innledningen så møter Jan var de Velde på egne og på Lyder Wester(throp?) sine vegne. Etter hva jeg kan forstå av underskriften så skriver han noe sånn som på modbroder og svigerfam?Når det gjelder Margrethe Seehuusen så er hennes bakgrunn ukjent, det eneste jeg har funnet er at hun er nevnt som Margrethe Gertz og Grethe Giertzdatter før hun blir gift, fra hvilken slekt hun nedstammer kjenner jeg ikke til. Jeg kjenner heller ikke til noen forbindelse mellom henne og Jan van de Velde og eller Lyder Wester(throp?).Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Over underskrifta hans (Jan von de Veld) står det: ''Paa medbroder og egne veigne som over formynder''. Uttrykket ''medbroder'' sikta vel til Lyder W, som må ha vore overformyndar i lag med Jan v d Velde i Bergen. Det er altså ingen grunn til å tru at det er noke slektskap mellom Jan v d Velde og dei skiftet gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Kan jeg være så frimodig å be om et kort referat av skiftet?Jeg har datteren Margrete Seehuus (f.ca. 1696 i Bergen?, død 1742 i Tolga gm presten Claus Lauritsen Schult) i min database, og fakta om opphav (+ søsken) er av interesse.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg nedstammer selv fra datteren Margrethe, når det gjelder henne står følgende; datteren Margretha Sehusen fraværende og gift med Hr Claus Schult i Findmarken.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Ikke så mye nytt der, men takk skal du ha! Det stemmer, Schult hadde vært i Loppa før han kom til Tolga, og her virket han i ca. 27 år - fram til han døde i 1767, 71 år gl. iflg. mine notater. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.