Gå til innhold
Arkivverket

[#27174] Hjelp til tyding og forståelse av skifte M. Seehusen 1728 innlegning


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg prøvde tidligere ett innlegg på samme tema (27173) der bildene ikke kom med. Jeg prøver igjen og håper at bildet kommer med denne gangen.Skiftet er etter Margrethe Seehusen- Bergen, 1728. Det jeg er ute etter å forstå- er Jan van de Velde sin rolle i skiftet. Han er nevnt i innledningen og han har også skrevet under etter foretatt skifte. Dersom det er mulig, er det noen som ut fra dette kan fortelle meg Jan van der Velde's rolle i skiftet?Siden det ikke er mulig å legge inn to bilder i samme innlegg må dette innlegget ses i sammenheng med senere innlegg der underskriften kommer. Jeg skal legg inn nummer på tema når jeg har fått lagt inn det siste innlegget.Med hilsen Øysteinbilete0232.jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Se innlegg 27176 for å se bilde av underskrift til Jan van der Velde, der går det også fram på hvilket grunnlag han har underskrevet. Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Beklager at dette har tatt så lenge, men jeg er mest interessert i slekter fra Helgeland og kom over ditt spørsmål ved et tilfelle.Slik jeg leser innledningen til skiftet, er Jan von der Velde til stede fordi han er 'overformynderen' -- 'paa egen og Lyder Wester___ vegne for at være nærværende ved lovlig Skifte og Deling efter afgangne Margaretha' osv. Selv om teksten på ditt første foto slutter der det begynner å bli interessant, ser det ut som om det har vært umyndige arvinger og overformynderen har vært til stede ved skiftet for å ivareta deres interesser.Jeg er ikke akkurat noen kløpper i gotisk håndskrift, men jeg er temmelig sikker på at det står overformynder.Det er da også naturlig at han har skrevet under på skiftet i kraft av sitt embete.Det kunne være interessant å finne ut mer om overformynderiet i Bergen i 1728 og dets plikter og rolle, men jeg har dessverre ikke tilgang til et godt nok bibliotek.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Her en en litteraturhenvisning som muligens kan være til hjelp dersom du vil forstå skiftets sosiale og juridiske bakgrunn:Fismen, 0. Overformynderiet i Bergen. (I: Bergen 1814/1914, b. 1 (1914), s. 481-88)Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal du ha! Når det gjelder din konklusjon så har jeg også fått svar som tilsvarer ditt tidligere, så konklusjonen din er nok riktig. Ser ellers at vi har sammme område som interresseområde nemlig Helgeland. Med hilsen Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.