Gå til innhold
Arkivverket

[#27178] Eier av nordre Kraabøl i Gausdal.


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Hvor kan jeg finne ut hvem som eide Nordre Kraabøl fra litt før 1820 til 1865. FT 1801 er Erland Pedersen eier,hans to sønner Peder og Ole døde i krigshandlinger ved Kongsvinger (Winger)1807-08. En sønn Erik kjøpte gården Bratland i 1811, og i 1820 har Erland hans kone Tore og tre ugifte barn, Amund, Erland og Berit føderåd på gården. I FT 1865 er Engebret Nikolaisen eier, men hvor kom han fra og var det en annen eier før hans tid på Kraabøl? Takknenmlig for all hjelp. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Sanden

Så vidt jeg kan se i mine opplysninger er Engebret Nikolaisen sønn av Niclas Olsen Kalstad nedre og Marthe Engebretsdatter Øvre Nigard bø og han er født i 1803. Når han kom til Kråbøl vet jeg ikke, men Erland Pedersen døde 12 mars 1828 (90 år, 7 mndr og 12 dage gml) Send en mail til slektsgranskergruppa http://www.gausdalhistorielag.no/ for mer hjelp.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.