Gå til innhold
Arkivverket

[#27190] Nål i amerikansk høystakk


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

August Larsen, f. 30.8. 1848, Klokkerhaugen, Stange. Foreldre: Lars Knudsen, f. 1807, Fagernes, Feiring i Hurdal og Maren Nielsdatter, f. 1812, Spangberg, Stange. Utvandret våren 1864. Antageligvis til Wisconsin. Stemmer dette vil jeg tro at han dro til Vernon-området da det er flere familiemedlemmer som senere reiste hit. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=uf04171814&gardpostnr=2052&personpostnr=2052&merk=2052#ovre>Lenke Dette er siste spor av August og siden har ingen hørt noe fra ham.Muligens er dette en kandidat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Han er vel her Lenke i 1865, vil jeg tro. Han flyttet altså fra Stange i 1864, for så å utvandre 1868?På passasjerlista til barken Victoria, fra Christiania April 29 - Quebec July 16, 1868 finnes August Larsen, 20 år bopel Kristiania - på vei til ChicagoI 1880 tellingen for Wisconsin finnes denne familien der far har riktig alder og er født i Norge av norske foreldre: August Sveger m 32 retail grocer N N N 414 Avalanche Vernon Maryan Sveger f 27 W N N 414 Avalanche Vernon Standly Sveger m 4 W N W 414 Avalanche Vernon Alfred Sveger m 1 W N W 414 Avalanche VernonDette kan nok være et skudd i blinde, etternavnet virker ikke særlig norsk, og det skjedde jo mye rart med emigrantenes navn, da. Yrket passer med 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg forsøkte å finne Augusts immigrasjonsår i 1900-Census, men kona er da ført som enke. En annen 'kandidat' for August Sveger finner vi også her: Lenke Yrket stemmer godt. Kanskje dro han over med sin bror, styrmannen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Bengt -Nå gir ikke lenken din til FS noe svar på hvem du har søkt deg frem til der, men kanskje mureren August Larsen som er 32 år gammel og bosatt i Chicago i 1880.Jeg tror det må være den samme August Larsen jeg finner i 1870-Census bosatt i 15. WD, Chicago. Det er lite opplysninger denne tellingen gir, men August er 22 år gammel, født i Norge. Han jobber som 'Brick Mason'. Han bor sammen med Anna Larsen, 27 år gammel, f. i Norge. 'Keeps house'. Dette vil jeg tro er hans kone, men KAN også være en søster eller en annen.Sammen med dem bor også to sydamer; Helena Ostdahl, 28 år gml., f. i Norge og Ragnild Knudsen, også hun 28 år gammel og f. i Norge.Ostdahl kan jo lett forveksles med Osdahl i uttale, så kanskje hun kom fra Rendalen?Jeg har dessverre ikke klart å finne noen passende August Lars* i senere tellinger, så det er mulig at han døde før 1900.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Vesthagen: 'Gjer innlegget så opplysende som mulig' står det visst i veiledningen.F.eks.: Hvis du hadde nevnt STANGE i overskriften, hadde du spart tid for alle oss som ikke vet noe om Stange og derfor ikke vil være brydd med å slå etter. Dette er visst sagt mange ganger, men må gjentas ! Lykke til og hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Tusen takk for innspill. Da jeg har vært bortreist noen dager har jeg ikke selv kunne deltatt.Til Nina. 1865-tellinga hadde jeg faktisk oversett. Du har også funnet avreisen hans. Dette var en nyttige opplysninger. Når det gjelder denne SVEGER i 1800-tellingen for Wisconsin tror jeg du har funnet den her på DA. Ved å søke i samme telling på Family Search finner vi samme familie, men etternavnet staves da LVEYER. Hva som er riktig vet ihvertfall ikke jeg, men uansett, denne kandidaten har jeg ikke tro på.Til Arne. Jeg ser at lenken ikke fungerer, men du har rett i at den kandidaten jeg viser til er murer August Larsen i Chicago. (1880) Derfor var det svært interessant det du fant i 1870-tellingen. August har ingen søster som heter Anna. Og da er det naturlig å tro at hun er Augsts kone. Men i 1880-tellingen står August oppført som S. (singel)Jeg føler nå at vi har kommet et stykke på veien, men håper på flere innspill.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søkte på FS IGI etter August Larsen gift 1885 +- 5 år i Ill. USA. Fikk 4 stk.August Larsson gift 23/7 1881 Cook, Ill. med Annie Bowman.August Larsson gift 24/12 1885 Cook, Ill. med Christina Sward.August B. Larson gift. 12/6 1890 Cook, Ill. med Caroline Nelson.August C. Larson f. Søderhult Sverige ? gift 21/10 1883 Knox, Ill. med Tilda Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Videre har jeg funnet 3 veldig usikre barn f. Chicago, Cook,ill. av August Larson og diverse damer:Clara Larson f. 20/4 1882 AL og Annie Bloom.----August Wiston E. Larson f. 4/3 1893 AL og Anna Boman Larson og til sist Amanda A. Larson f. 20/8 1888 AL og Anna Petersen.I det minste ser det ut til at mødrene har samme fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Berit.Etter dine innlegg har jeg prøvd det samme som deg, men på andre steder i Amerika. Det viser seg da at det blir svært mange kandidater som kan være August. Derfor tror jeg det vil bli svært vanskelig å finne ham. Jeg har sendt brev til en annen del av familien. Så nå går jeg å håper på svar. Kanskje kan det dukke opp et lite spor etter August der.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Når jeg ser på originalen fra 1880-census - så er det ikke tvil om at det står Sveger, og at August der er f. i Norge. (sier altså census) Naboene er også norske. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har gjennomgått Chicago Voter Registration for årene 1888, 1890 og 1892, men uten å finne noen passende August Larsen/Larson. Jeg har da også sett på fornavn som Gus og Gust. Jeg må ta det forbehold at jeg KAN jo ha oversett noe. De aller fleste med navn August Lars* var svensker. (Om Roger T. tilfeldigvis skulle 'se innom' denne debatten, så kan det jo være at han sier seg villig til å 'sjekke opp' den August jeg fant i 1870.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.