Gå til innhold
Arkivverket

[#27199] Sigrid Olsen f. 1868/69 i Skånevik


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Sigrid Olsen (Olsdtr?), født i Skånevik i 08.11.1868 eller kanskje 1869, kom til Sortland i Vesterålen like før 1900, og var da gift med Magnus Christoffersen, seinere handelsmann der. Veit noen hva foreldrene til Sigrid het? Og gifta hun og Magnus seg kanskje i Skånevik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Du veit ikkje kva del av Skånevik ho kom frå? Var det sjølve bygda Skånevik, eller andre deler av tidlegare Skånevik kommune?I Skånevik kalla dei seg stort sett Siri, ikkje Sigrid på den tida. Det vrimla av Siri Olsdtr. Eg er oppvaksen i tidlegare Skånevik kommune, og eg har lese dei 4 binda av Skånevikssoga fleire gonger, men det er sjeldan eg har sett nokon reist til Nordland.Var Magnus frå Sortland, eller kom han og søranfrå? Christoffersen har drive forretning i Skånevik kanskje helt sidan 1800-talet.Eg skal sjekka nærare, og det kan jo henda eg slumpar over denne Sigrid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Magnus Christoffersen var sortlending, så han veit jeg det meste om (jeg skriver bygdebok). Det er FT1900 som sier at Sigrid kom fra Skånevik. FT1891 sier Bergen, men det kan bety Bergen stift. Sigrid var altså i Sortland allerede da, viser det seg, men kan ha reist sør igjen, for hun og Magnus gifta seg utabygds. Skånevik virker som sannsynlig fødested for Sigrid. Etter at presten Carsten Schanche flytta dit fra Sortland, blei det nemlig litt flytting andre veien av folk som fikk arbeid her. (Et annet eksempel er Kari Andersdtr, født 1841, datter til Anders Anderssen og Brita Hågensdtr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
Gjest Johan I. Borgos

Tusen takk, jeg hadde ikke sjekka der. Men håkken ska'n go'blonke tel? som Einar Skjæråsen skreiv. Jeg veit at Siri lett blei til Sigrid her, men når datoer heller ikke stemmer, da gjelder det å finne fram til ei Siri/Sigrid Olsdtr/Olsen som verken dør eller gifter seg i Skånevik, og som følgelig kan ha dratt nordover. Men det finner man ikke ved hjelp av FS, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Du kan iallfall eliminera Siri f. 1867. Ho var frå Bråskot i Åkra sokn, ugift med eit barn, døydde på Eikemo i 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk skal du ha! Ser du noe mer til den andre Siri som Kjellaug la lenke til? Men den ungen blei døpt samme dagen som hun blei født, det skjedde jo vanligvis når ungen var svært svak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg har ikkje funne henne enno. Det er vel mest truleg at ho du er på jakt etter, kjem frå sjølve Skånevik. Eg har ikkje den bygdeboka som omhandlar gardane i Skånevik sentrum, men eg skal kikka i ho på biblioteket om nokre dagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Balle

Under gården Indre Nes i Skånevik finner jeg :Siri, f. 1869, Sortland i Vesterålen, Dorius Berg Kristoffersen.Om dette er den rette Siri/Sigrid så er foreldrene:Fra bygdeboka bind III, side 252: Ola Heljesson Kaldheim, 1815-99, var son til Helje Olsson og Ingrid Sveinsdtr. Kaldheim i Etne. I 1848 gifte han seg med Madela Alvaldsdtr. Stødle, 1827-1901, dotter til Alvald Sjursson og Kristi Hansdotter Stødle i Etne. Året etter fekk dei skøyte på Indre Nes, for 800 dalar, og flytta hit tidleg på våren..... De hadde 9 barn. Siri var den yngste.mvh Einar Balle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det er rette dama, ja! Det fulle navnet til mannen hennes var nemlig Magnus Dorius Berg Christoffersen. Takk for all god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.