Gå til innhold
Arkivverket

[#27206] Grensevakt i 1905.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Etter som dette året skal markeres unionsoppløsningen med Sverige, så etterlyser jeg folk fra Åmot i Hedmark, som måtte ha deltatt der i 1905. Med dette menes også Nordre Osen, Søre Osen, Slettås i Trysil, og Stor-Elvdal, som på den tid hadde mye med hverandre og gjøre. Er takknemlig for alle som kan gi noen tips om dette. Med beste hilsen:Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Falch

Min oldefar Peter Knutsen (1870-1964) fra Deset i Åmot var utkommandert som grensevakt i 1905. I en artikkel i Hamar Arbeiderblad 13.desember 1957 beskriver han hvordan en 7-8 karer la i vei fra Deset ved femtiden om morgenen 14.august 1905 for å møte på Bekk i Trysil.Her beskrives den ca 7 mil lange marsjen på kronglete og dårlige veier og stier før de kom frem om kvelden. Han forteller om livet 'ved fronten' - de fikk bl.a. utlevert et forskudd på fem kroner for de måtte dekke kosten selv! Han forteller også om eksersiser, rykter og om kummerlige losjier. Jeg kan ta kopi av artikkelen og sende den til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.