Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Thorbjørn Granlund

[#27206] Grensevakt i 1905.

Recommended Posts

Guest Thorbjørn Granlund

Hei. Etter som dette året skal markeres unionsoppløsningen med Sverige, så etterlyser jeg folk fra Åmot i Hedmark, som måtte ha deltatt der i 1905. Med dette menes også Nordre Osen, Søre Osen, Slettås i Trysil, og Stor-Elvdal, som på den tid hadde mye med hverandre og gjøre. Er takknemlig for alle som kan gi noen tips om dette. Med beste hilsen:Thorbjørn Granlund.

Guest Tore Falch

Min oldefar Peter Knutsen (1870-1964) fra Deset i Åmot var utkommandert som grensevakt i 1905. I en artikkel i Hamar Arbeiderblad 13.desember 1957 beskriver han hvordan en 7-8 karer la i vei fra Deset ved femtiden om morgenen 14.august 1905 for å møte på Bekk i Trysil.Her beskrives den ca 7 mil lange marsjen på kronglete og dårlige veier og stier før de kom frem om kvelden. Han forteller om livet 'ved fronten' - de fikk bl.a. utlevert et forskudd på fem kroner for de måtte dekke kosten selv! Han forteller også om eksersiser, rykter og om kummerlige losjier. Jeg kan ta kopi av artikkelen og sende den til deg.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.