Gå til innhold
Arkivverket

[#27216] wilhelmine Brandt sin familie


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heier det noen som vet hva Wilhelmine Brandts far og foreldrene til faren heter? Hun bor 1865 sammen med sin mor og to barn som omtales som sønnedatter og sønnesønn.klippWilhelmine Brandt født Lossius Husmoder e Rentenistinde 1795 Molde Allert Brandt hendes Sønnesønn u Styrmann 1845 Trondheim Wilhelmine Brandt hendes datter u 1825 Trondheim Wilhelmine Brandt hendes Sønnedatter u 1848? Trondheim Berthe Larsen u tjenestepike 1835? BergenHvor er hennes far fra?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Moren til genealogen Wilhelmine Brandt het Charlotte Sigholt Lossius, født 21.11.1795.Hun var datter av kaptein i 2det trondhj. reg. Christoffer Lorentz Nilsen Lossius, født aug. 1745, død 10.07.1827 på sin eiendomsgård Vestad i Veøy, gift 1788 i Molde? med Ane Cathrine Margrete Sidelmann Sigholt, født 07.10.1756 i Fredrikstad, død 1841 på Vestad.Christoffer Lorentz var sønn av major ved 2det trondhj. reg. Nils Christoffersen Lossius, født 1718, død 08.12.1790 på øya Sekken i Veøy prestegjeld, gift 07.12.1740 med Anna Kristine Børgesdatter Eeg, født 1714 i Romsdal, død 26.05.1800 på Vestad.Kilde: Familjerne Lossius og Brandt, av Wilhelmine Brandt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakk for korigering av morens navn og tillegsopplysninger om morens familie.Men her var det Fars-slekten som jeg ønsker opplysninger om.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Wilhelmines far var kjøpmann, litterat, grunnlegger av 'Skilling-Magazinet', tegner og naturforsker, Peter Andreas Brandt, født 14/6 1792 i Trondheim, død 20/9 1862 i Logoa Santa i provinsen Minas geraes, Brasil. Det er bilde av ham i Tromsø bys historie, bind 1, av Nils Andreas Ytreberg, s.429.Han var sønn av kjøpmann i Trondheim, handelsmann i Finnmark, lærer ved realskolen i Bergen, Ahlert Heinrich Brandt, født 16/12 1747 i Hamburg, død 1829 i Bergen, gift 5/5 1774 i Trondheim med Anna Johanna Christine Hammer, født 1757 i Trondheim, død 3/5 1820 i Tromsø, hos familien Schancke. Hun var først gift med en bonde fra Østerdalen, denne ble hun skilt fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

P.A. Brandt er en av hovedpersonene i Henrik Stangerups interessante roman 'Veien til Lagoa Santa', som kom på norsk i 1983.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant navnet Ahlert Heinrich Brandt på en tysk hjemmeside men det stod ikke noe om foreldre der, bare at han levde på 1700 tallet i Hamburg.Hadde foresten en datter av han som ble gift inn i slekten Rist, nemlig Catharine Elisabeth Brandt g. m. Johan Petter Rist f. 21101768 i Steigen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Steinar, vet du om Peter Andreas Brandt hadde søsken? Er det av interesse?Er selv på leiting etter Brandt-røtter. Søker bl. a. èn Christoffer Brandt i Trondheim , f. 1804. Kan det være en bror av P. A.?Har ellers funnet en søster av Peter Andreas Brandt på FS: Anna Johanna Christina Ahlertsdtr. Brandt Birth/Christening: 06.Oct.1795, Tr. heim Father: Ahlert Brandt Mother: AnnaMed vennlig hilsen Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant en sønn av Alerth på en norsk hjemmeside sønnen hadde samme navn og var født i Trondheim eller Molde. Har ellers ikke noe særlig med opplysninger desverre men Alerth hadde flere en tre barn.Steinar Olsenps Mine Brandter er fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Èn bror av Wilhelmine Brandt (hun som er 39 år ved FT 1865 i Bergen, hvor hun bor sammen med sin mor med samme fornavn og to barn av en (avdød?) bror.) kan være denne fra Family Search:Ahlert Henrich Brandt, f.1815; Father: Peter Andreas Brandt; Spouse: Margrethe Thomsen; Married: 09. Mars 1845, Domkrk., Tr.heimBegge disse foreldrene døde unge og omsorgen for de to barna/ungdommene ble antagelig overgitt til bestemor og tante i Bergen.Her er nevøen Ahlert Henrik Brandt fra hans giftermål på FS: Ahlert Henrik Brandt; Born 14.Mars 1846; Spouse: Augusta Johanne Klinge, 20 years, Married: 23. Nov. 1876. Vår Frue, Tr. heim; Father: Alhert Henrich Brandt Mother: Margrethe ThomsenJeg har ganske nylig begynt å søke etter mine Brandt-røtter. Har altså nå kommet til tipp- tipp- oldefar Christopher i Trondheim. Jeg har hørt det fortalt av gamle slektninger at slekten var innom Bergen. Men Brandt-er er spredt utover store deler av Norge, så om det er noen felles slektstråder er usikkert. Vi får se, hvor jeg ender i min søken. I alle fall har det vært snakk om tre Brandt-brødre i slekten, skipsførere, som var på pilgrimsferd til Jerusalem, og som omkom der. Har du hørt om noe slikt fra din slekt?Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arvid Lillebergen

Jeg har håndskrevne nedtegnelser fra min 4xtippoldefar Lyder Friedrick Brandt født 1695 som var sorenskriver i Orkedalen og Meldalen i en periode i første halvdel av 1700-tallet. I disse nedtegnelsene har han skrevet navnet på alle sine barn, deres ektefeller og en del barnebarn. I tillegg er det oppført 'Sorenskriver Brandts brødre: Oberstløitnant Brandt i København, Havnefoged Brandt i Trondhjem'. Kan dette være et aktuelt spor? Jeg kjenner ikke til noen av sorenskriverens aner, kanskje andre gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.