Gå til innhold
Arkivverket

[#27217] 1 ekteman til Gjertrud Bessesdtr. Herfendal


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Jeg leter etter 1 mann til Gjertrud Bessesdtr. Herfendal.(1810/16-1860)Sedalen,Vaksdal Hun ble i følge Vaksdal bygdebok gift for annen gang med Ole Andersen Romsloe(1813-31/12-1891)gift 28/04-1839 i KK Bergen Ole var fra Haus. Gjertrud står i Vaksdal bygdebok oppført som født 1810, men i digitalarkivet født i 1816? Hva er riktig. Gjerrud og Ole hadde 3 barn som jeg har funnet og det er Helene Marie Olsdtr. Seim (1839-1915) - Carl Andreas Olsson (1841-1844) og Nils Olai Olsen født 11.06.1852 i Bergen. Hvor ble det av han?. Dette ble mange spørsmål på en gang, men jeg mangler eksakt fødselsdato på Gjertrud. Navn på hennes første mann og evt barn. Og hvor ble det av Nils Olai Olsen? Håper noen kjenner til disse Ole Andersen gifter seg på ny etter Gjertruds død med fraskilt kone Madsine Johanne Madsen i 1865 hun var født 1816 i Førde. Kan det være her 1816 tallet tallet kommer fra? med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her giftermålet i KK, Bergen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1816&gardpostnr=5971&merk=5971#ovre>LenkeI FS opplyses det at faren til Gjertrud Bessesdatter heter Besse Nilsen.Her er for øvrig den eldste datteren til Ole og Gjertrud, Helene Marie, født 1839, Bergen: Lenke (siden inneholder flere barn).Nils Olai er i allefall her i 1865; da er moren Gjertrud død og faren gift på nytt med Madsine Lenke. Gjertrud Bessesdatter dør i 1860, 49 år gammel, enke etter dagl. Ole Andersen Romsloe LenkeDette kan kanskje være Nils Olai som dør i Bergen i 1867, 15 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Grethe. Ja det skal stemme med dødsfallet. Jeg fant dette nedskrevet i en gammel bibel hos en slektning, men det sto ikke noe annen av interresse. Men Gjertruds første mann er ikke lett å finne. Men man kan vel komme over noe engang,så jeg får lete videre. Jeg har lett i bøker for Sedalen og Herfindalen uten resultat, men hun flyttet til Bergen, men jeg vet ikke når eller om hun var enke, og derfor flyttet til Bergen? Hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Roger de Robelin

Gjertrud Bessesdatter Herfendal hade även dottern:Oline Martine Olsdatter Romsloe, f i Bergen (DK) 1849 30/7, d i Bergen 1923 21/5. Gift i Bergen (DK) 1864 15/7 med Peder Olai Pedersen/Sivertsen, f i Molde 1847 24/9, d i Bergen 1927 14/11. De hade åtminstone 10 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger de Robelin

Gjertruds Bessesdatter Herfendals man, Ole Andersen Romsloe, är i folketellingen før Bergen 1891 antecknad som skomagermester, men i dødsnotisen var han tobaksarbeider.Huset 10-153 (Vestre Muralmending 12) ägdes 1891 av styvsonen [med 2:a giftet i Bergen (DK) 1865 25/6) med frånskilda hustrun Madsine Johanne Madsen (f i Førde 1819-20, d i Bergen (SP) 1904 5/6),] skomagersvend Andreas Johannesen, f i Førde 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterström

Ole Andersson Romsloe (min tipptippoldefar)er oppført som Artillerist da datteren min (tippoldemor)Helene Marie døpes i 1839 i Bergen. De bor da i 15-33 Hun var forøvrig også gift 2 ganger. Først med Cornelius Johannesen Seim 1831-1881 og deretter Olof Andersson Zetterström fra Lund, Årsunda Sverige. Jeg har det meste av slekten, men skulle komplettert dette med hennes første ektemann. Det kan jo løse andre gåter som stadig dukker opp. -- Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er din Gjertrud etterkommer av Gjertrud Bessedtr, datter til Besse Törresson Skreien og Marta Nilsdt Helle? Jeg ser jeg har denne Gjertrud som gift i Haus med Nils Sjursson Herfinndal i 1775. Men jeg har ingenting mer om dem, kan tenke meg at de har fått en sönn oppkalt etter mofaren som så igjen er far til din Gjertrud??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterström

Hei Kjellaug. Ja min Gjertrud er barnebarn av den andre Gjertrud Bessesdtr.f.1754 og Nils Sjursson Herfinndal f.1742. Nils og Gjertrud fikk minst 5 barn, og sønnen Besse Nilsson Herfindal f.1785 som giftet seg med Helga Andersdtr. Sedalen f.1785. De var leieboere i Herfendal og Sedalen. De fikk barna Nils 1808, Gjertrud 1810 og Barbro 1814. Mulig det finnes flere, men jeg har kun funnet disse 3.--Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tenkte meg nesten det, takk for info-:)Jeg stammer fra tre av barna til Besse Törresson Vaksdal/Skreien.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.