Gå til innhold
Arkivverket

[#27221] Søker etterkommere av Samuel Sandved, død 1908, Årdal - Stavanger


Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Samuel Pedersen Sandved (1852-1908), født i Høyland, sogneprest i Årdal, gift 1889 med Hanna Malena Aasland (1867-1947), har i folketellingen 1900 6 barn, Serina (1890), Maria (1892), Margrethe (1894), Aasta (1896), Peder (1897) og Karen Elisabeth (1900), men han får i hvert fall ytterligere 4 barn. På et familiebilde fra ca. 1910 er enken fotografert med 10 barn, og bakpå har hun skrevet at hun har sendt et bilde opp til Sogn, så sannsynligvis har hun da flyttet med sine barn til Stavanger. Kjenner noen til Samuel og Hannas etterslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Knut Bryn

Jeg har ikke noe svar på spørsmålene dine, Anita, men er du interessert i annet om denne presten, vil du finne litt av hvert her: Lenke Bl.a. vil du finne et bilde av Samuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiTa en titt på tema 29512 inlegg 4Der er det en link med en fin søkeside i Sogn og Fjordane bl.a. EmigranterDer er en Per Samuelsen Sandved som reiser til Amerika i 1921 24 år ,muligens Peder f.1897 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Oddvar Natvik

Dei tre borna Margrethe (13.03.1894), Aasta (02.02.1896) og Peder (23.09.1897) er alle fødde i Årdal. Peder står som flytt til Amerika 08.09.1921. Han reiser då frå Sogndal, Sogn. Han er oppgjeven som diplomingeniør. Han har reisepass frå Sogns Pkm. Dreg til Minneapolis, Minnesota. Skal ta vidare praktisk utdanning. Og ta arbeid som ingeniør. Veit ikkje når Peder kom til Sogndal eller kvar han fekk utdanninga si.Systera Helga, f. ca. 1902, truleg i Årdal, melder flytting til USA 05.02.1926. Ho dreg frå Fana, Bergen. Til Chicago, Illinois. Oppgjeven som Frk., altså ugift. Søker arbeid som massøse. Dreg med NAL. Etternamn oppgjeve som Sandven, skal vel vera Sandved.Kan det vera denne Helga som er heime (Fana) i 1928 med namnet Helga Dalsøren? Ho er då g., konduktørs hustru, f. 1902 i Årdal, Bur i Evanston, Illinois. Dreg attende dit. 'Besøk her siden 07.05.1928'. Returnerer med Canadian Pacific.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg fant Peder Samuelsen Sandved som utvandret og innvandret. Han ankom Ellis Island 20/9-1921 og kalte seg Per.Søsteren Helga hadde jeg ikke, takk for informasjon om henne, Oddvar.Og takk til dere som har gitt meg tips og informasjon.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.