Gå til innhold
Arkivverket

[#27227] Syver Olsen, Eig/Eik i Brandval


Gjest Ellen M. Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen M. Iversen

Er det noen som kan hjelpe meg å finne foreldrene til Syver Olsen ? Han er født i 1734 og død i 1804. Det jeg har funnet ut er at han kom fra plassen Engeland under gården Eig/Eik i Brandval.Jeg finner ikke noen Syver der. Han ble gift med Mari Johnsdatter (1737-1820) og fikk barna Ole og John. Jeg står også fast med foreldrene til Mari og hvor hun kom fra, så hvis noen har tips eller opplysninger om noen av disse to er jeg takknemlig.Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Ellen. Har følgende registrert: Syver Olsen 'Eig' født ca. 1734 død 1808 Mellom Pramhus i Eidskog. (Han kan være fra Eidskog...?) gift 30 okt 1774 i Brandval med Mari Jonsdatter født på Haug, døpt i Brandval 2 dec 1743, død 1820, Skjørberg i Eidskog. Foreldre Jon Eriksen Søndre Eig født rundt 1710 gift i Brandval 17 okt 1736 med Berte Syversdatter Øyen -død rundt 1752 på Haug i Brandval. Sønnen Ole Syversen er født på Øyen i Brandval og døpt 13 apr 1774, død 1802 i Eidskog gift 6 jan 1799 i Brandval med Inger Jonsdatter Kaldbekk døpt i Brandval 19 may 1776, død 17 dec 1860 Buholtet i Eidskog. Sønnen Jon Syversen født Eig i Brandval, døpt 11 aug 1782, død 4 may 1845 Søndre Skjørberg, Eidskog. Jeg har Bygdebøkene og kirkebøkene for Brandval og Eidskog her hjemme. Slår gjerne opp for deg hvis du tenger mer info. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen M. Iversen

Hei Guro, tusen takk for hjelpen.Der fikk jeg fylt ut noen svarte hull. Jeg finner fremdeles ikke foreldrene til Syver så om du har opplysninger om dem er det kjempefint. Ellers er jeg takknemlig for alt du kan finne ut om disse folka og bakover.Hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

En 'Siffuer Eig' er nevnt flere ganger i tingbøkene for Solør midt på 1600-tallet. Han var sønn av Ole Jørgensen Langfoss i Eidskog og hustru Gunbjørg Oddsdatter. Hans søsken var Gulbrand Langfoss, Odd Fagernes, Ingeborg g.m. Arne Gaarder i Ullensaker, og Marite g.m. Bent Utgården på Austmarka.Dette er en spennende slektskrets som ikke er behandlet speiselt omfattende i bygdebøkene for Eidskog. Det er noe uklart for meg hvordan 'Siffuer Eig' som levde omkring 1650 er i slekt med Syver Olsen Eik f. 1734. Det blir jo noe slikt som fire generasjoner i mellom dem. Men hvis man går inn for saken (skattelister, tingbøker, pantebøker, etc.), bør det vel være mulig å finne en slags forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det står også litt om Sjur Olson på Søndre Eik i Brandval i en artikkel av Sten Høyendahl på side 21 i Genealogen 1/2004. Ikke så mye, men han er nevnt.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Forbindelsen til Skrikerud i Trøgstad, ja. Den hadde jeg nesten glemt :-) Men ettersom Gudbjørg Oddsdatter (mor til Syver Olsen Eik - hadde odel i Skrikerud i Trøgstad) er blant mine forfedre, noterte jeg meg teorien om hennes opphav.Jeg leste også det som stod om familiene på Eik i Brandval i Brandvalboka. ....og ble totalt forvirret! For 5-6 år siden hørte jeg rykter at manuskriptet til ny bygdebok for Brandval var klart, men at det manglet økonomiske midler til publiseringen. Noen andre som har hørt noe om det?I mellomtiden har jeg bestilt hefter med avskrifter av kirkebøkene for Grue og Brandval - de blir visst sendt i posten i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Bygdebok for Brandval i ny utgave for den delen av bygda som Eik kommer inn under ligger nok noe fram i tid. Finnskog delen er enda ikke ferdig til trykking. Har også sett litt på foreldrene til Syver Olsen, har ikke funnet hans foreldres vielse i den k.bok avskriften jeg har. Arbeider videre med saken. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen M. Iversen

Tusen takk til alle som engasjerer seg og hjelper til. Spesielt takk til deg Finn, for du har hjulpet meg når jeg har stått fast en gang før også.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.