Gå til innhold
Arkivverket

[#27229] Nomeklaturnummer, hvor finnes fasiten?


Gjest Eva McKenna
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva McKenna

Etter at jeg fikk innsyn i min morfars dødsmelding, lurer jeg på hvor det finnes oversikt over 'fasiten' til forskjellige nomeklaturnumrene? Skriften på selve meldingen er så godt som uleselig, bortsett fra nomeklaturnumrene som er skrevet.Har numrene på de forskjellige årsakene forandret seg på 50 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Jeg går ut ifra at det er dødsårsaken som er interessant, det finnes dødsfallsprotokoller både hos Lensmann og sorenskriver disse ble stort sett skrevet av folk med lesbar håndskrift, dødsårsaken er vanligvis angitt her.Nomenklaturen er bare ei liste over faguttrykk.Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Kåre!Takk for innspill. Ja, det er nettopp årsaken som er av interesse. Siden jeg nå har disse nummerene, ville det vært veldig greit å vite akkurat hva som står skrevet. Skal jeg gå veien om Lensmann og Sorenskriver, må det vel søkes om innsyn på nytt for en såpass ung sak som en fra 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C Ruisdael

Eva McKenna,Følgende artikkel funnet i Tidsskrift for Den norske lægeforening kan være av interessse for deg :LenkeI statistikken over døde i Norge har SSB også med nomenklaturnumre/dødsårsakMvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Hei Eva! Jeg tror ikke at du må søke om innsyn, jeg har fått tilgang til liknende oplysninger fra Oslo skifterett fra midten av 70 årene. I forbindelse med skifte er det f.eks. bare skifteforhandlingsprotokollene som er sperret i 60 år, både registrerings og utlodningsprot. er åpne for innsyn.Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Det er vel da 5 eller 6 revisjon av dødsårsaksklassifikasjonene jeg er ute etter. Jeg skal se på SSB's Døde i Norge, kanskje de kan ha svar på spørsmålet. Hvis ikke, får det bli på neste tur til Oslo.Takk til Celvin og Kåre for hjelpen.Med hilsen fra Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C Ruisdael

Eva,Bare hyggelig!Jeg kom på noe som kan hende er til hjelp :I Statistisk årbok 1980 finnes en tabell (498) Døde pr. 100 000 innbyggere, etter dødsårsak 'Nr. i den forkortede internasjonale liste 1965'(Bibliotek har ofte eldre utgaver av Statistisk årbok magasinert)Statistikk for 2002 online er her LenkeDødsårsak etter 'europeisk liste'Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.